بنابر گفته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، تامین اجتماعی در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان تصمیم خواهد گرفت.

تامین اجتماعی درباره افزایش حقوق بازنشستگان تصمیم خواهد گرفت

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) خود با خبرنگاران ضمن عرض ضمن تسلیت ایام دهه اول محرم و شهادت امام حسین(ع) و یارانش و همچنین تسلیت به خانواده‌های جانباختگان و همچنین با اشاره به بی‌سابقه بودن سیل اخیر گفت: لازم است از مقام معظم رهبری به خاطر پیام ایشان در خصوص حضور به موقع مدیران اجرایی در صحنه مدیریت این بحران تشکر ویژه کنم.

سخنگوی دولت افزود : ۸۰ هزار تن اقلام با نرخ مصوب به هیات مذهبی تخصیص پیدا کرد و همچنین ستاد اربعین در دولت تشکیل شد تا زائران اربعین بتوانند به سهولت عازم مراسم اربعین شوند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات نمایندگان بازنشستگان با معاون اول رئیس جمهور، گفت: گزارشات در جلسه اخیر هیئت دولت ارائه شد و دولت راهکارهای پیشنهادی جمع‌بندی شده از سوی معاون اول و وزارت کار را بررسی کرد و تصمیم بر آن شد هیئت وزیران اختیار خود مبنی بر تصمیم‌گیری در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان را به هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی تفویض کند.

سخنگوی دولت درباره حضور رئیس جمهور در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: برنامه‌ریزی‌های مقدماتی برای حضور رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل( نیویورک ) در مهر ماه، انجام شده است.

وزیر نیرو برای پی گیری حقابه ایران به افغانستان می‌رود

وی در پاسخ به این پرسش که اقدامات دولت برای پیگیری حقابه ایران از افغانستان به کجا رسیده است، اظهار کرد: طرف افغان در مذاکرات انجام شده حق ایران را مبتنی بر موافقتنامه پذیرش و به آن اذعان دارد و اختلاف در مورد میزان آب ورودی است و نیز برخی مشکلات فنی، که جمهوری اسلامی با جدیت این امر را پیگیری می‌کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در جلسه دولت هم گزارشی در این زمینه ارائه شد و وزیر نیرو نیز به زودی سفری به افغانستان خواهد داشت که یکی از مهمترین بخش‌های آن پیگیری حقابه ایران و تحقق آن است.

بهادری جهرمی با اشاره به تامین حقابه ایران از رودخانه ارس یادآور شد: در موضوع حقابه رود ارس هم مشابه همین گزارش در جلسه هیات دولت ارائه شد و در گفت‌وگوی روسای دو کشور ایران و ترکیه نیز این امر مطرح شد و طرف ترکیه‌ای موافقت خود در زمینه برگزاری جلسه در سطح وزرا در این امر را پذیرفته است و دولت هم بر پیگیری همین مسیر تاکید دارد.

سازوکارهای جدیدی در حوزه املاک تملیکی اتخاذ می‌شود  

سخنگوی دولت درباره برنامه ریزی دولت برای تعیین تکلیف کالاهای انباشته شده در گمرک و تسریع در ترخیص آنها گفت: از ابتدای فعالیت دولت کار جهادی و جهشی در وزارت اقتصاد برای ساماندهی این موضوع صورت گرفت و در هفته جاری سازوکارهای جدیدی در حوزه املاک تملیکی اتخاذ می‌شود.  

بهادری جهرمی درباره وام‌های اعطا شده از اول فروردین تا اول مرداد امسال گفت: ۲۱۷ هزار فقره وام فرزندآوری و ۳۲۰ هزار و ۶۵۸ فقره وام ازدواج به متقاضیان اعطا شده که مبلغ پرداختی وام ازدواج ۴۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و اعطای خودرو به مادران مشمول این طرح هم تاکنون ۲۳۰ هزار خودرو به این مادران اختصاص داده شده که ثبت نام ۱۰۰ هزار نفر از آنها تکمیل شده است.

بهادری جهرمی در خصوص میزان تسهیلات پرداختی بانک ها اعلام کرد: از ابتدای بهمن سال گذشته و طی پنج ماه، بیش از ٣١ هزار فقره وام از طریق بانک های دولتی تخصیص داده شد.

وی گفت: روز گذشته امضای تفاهم نامه پالایشگاه مروارید مرجان و پتروپالایشگاه شهید سلیمانی منتشر شد. این تفاهم‌نامه در استمرار رویه جدید دولت برای حمایت حوزه‌های پیشران اقتصاد به سرمایه‌گذاری و هدایت نقدینگی کشور به این حوزه‌ها بود. به واسطه مشارکت بخش خصوصی و بانک‌ها صورت گرفت که با این روش تامین مالی، آثار تورمی نقدینگی موجود در کشور مدیریت خواهد شد.

شیب تورم با اصلاح نظام اقتصادی نزولی شده است

بهادری جهرمی درباره اقدامات انجام شده برای نظارت و کنترل بازار گفت: دولت مدیریت بازار و کنترل نرخ تورم را با جدیت دنبال می کند و شیب تورم هم در پی اصلاح نظام اقتصادی سیر نزولی یافته است.

رشد ۲۷درصدی صادرات ایران به چین در ۴ ماهه نخست سال

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت درباره گفتگوی تلفنی یک ساعته روسای جمهور ایران و چین و آخرین اخبار مربوط به سند ۲۵ ساله همکاری‌های دو کشور، گفت: سند همکاری ایران و چین وارد فاز عملیاتی شده و یکی از محورهای اصلی گفت و گوی رئیس جمهور با همتای چینی نیز ابراز خرسندی از مسیر پیشرفت اجرای این سند بود.

وی با بیان اینکه سند ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، زیرساختی و انرژی به سرعت پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: در همین ۴ ماهه نخست سال، ارزش صادرات به چین رشد ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته و در بحث تجارت خارجی با این کشور هم شاهد رشد ۴۳ درصدی هستیم.

بهادری جهرمی همچنین گفت که «۱۰ یادداشت تفاهم در بخش‌های مختلف به منظور تسریع در اجرای سند ۲۵ ساله امضا شده است» و ادامه داد: «صادرات ما به چین ۵۸ درصد و در بخش کشاورزی هم ۴۸ درصد رشد داشته است».

دولت هیچ افزایش قیمتی را بدون دلایل وموجه نمی پذیرد

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت در کنترل قیمت ها کفت: دولت هیچ افزایش قیمت ی را بدون دلایل روشن وموجه نمی پذیرد بلکه معتقد در برخی اقلام اصلی باید کاهش قیمت صورت بگیرد که این ابلاغ شد و هیچ افزایش قیمتی هم در دستور کار نیست.

وی در خصوص معرفی وزرای کار به مجلس و تعیین وزیر بازرگانی پس از ایجاد وزارتخانه با تفکیک حوزه بازرگانی از وزارت صمت، گفت: وزیر پیشنهادی کار در موعد قانونی خود معرفی خواهد شد اما برای معرفی وزیر بازرگانی هنوز وزارتخانه ای تشکیل نشده است.

اصرار مجلس بر اجرایی کردن کالابرگ

 بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار ی مبنی بر این‌که مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه اصرار داشت که دولت برنامه اجرایی خود را برای شیوه حذف ۴۲۰۰ تومانی را ارائه دهد، اما این اتفاق صورت نگرفت و در نهایت پس از رایزنی‌ها نمایندگان مجوز اصلاح ارز ترجیحی را با شراط اختصاص کالابرگ به مشمولان با نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دولت دادند. اما در زمان اجرا دولت به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها اقدام به واریز نقدی یارانه کرد. اکنون لایحه ای را به مجلس ارائه کرده است که براساس آن قصد دارد قید و شرط « به نرخ شهریور ۱۴۰۰» را حذف کند. این اقدام دولت با چه هدفی انجام می‌شود؟ آیا پرداخت نقدی ادامه دارد و اختصاص کالابرگ منتفی است؟ درصورت اختصاص کالابرگ مبنای محاسبه قیمت آن چگونه خواهد بود، گفت: مباحث و دیدگاه ها در خصوص شیوه اجرای مسئله است. مجلس بر اجرایی کردن کالابرگ اصرار دارد دولت در حال تلاش برای فراهم کردن زیرساخت های نهایی این موضوع است اما تا زمانی که زیر ساخت‌های مناسبی وجود نداشته باشد و امکان جبران برای مردم  از طریق کالابرگ فراهم نباشد شیوه پرداخت نقدی ادامه خواهد داشت و یکی از زیر ساخت‌های لازم برای کالا برگ است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در طرح مجلس صرفا کالاهای محدود اساسی و کالاهای مستقیم برای اختصاص کالا برگ مطرح است در صورتی که تاثیر قیمتی حذف ارز ترجیحی برای این کالاهای اساسی و مستقیم نخواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در شیوه پرداخت نقدی خود مردم را مختار کردیم که قدرت انتخاب گسترده‌تری داشته باشند .این لایحه‌ای که دولت اخیرا ارسال کرد و دوباره هم لایحه دیگری ارسال خواهد کرد که مسئله شفاف تر باشد تا نگاه مجلس هم روشن تر شود و این ابهام در شیوه جبران خسارت برای مردم هم مشخص شود تا مناسب‌تر گام برداریم.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید