موضوع صادرات بنزین ارازن توسط ایران و به قیمت ۲۷ سنت در رسانه ها خبرساز شده است که وزارت نفت در این باره توضیحاتی داد.

ماجرای صادرات ارزان بنزین چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از وزارت نفت، دغدغه اصلی وزارت نفت تأمین بنزین مورد نیاز کشور بوده و به هیچ عنوان بنزین ۲۷ سنتی صادر نکرده و تنها محموله صادراتی به قیمت ۷۰ سنت مربوط به فروردین‌ماه امسال بوده است.

قیمت بنزین صادراتی چقدر است؟

متولی صادرات بنزین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران است و وزارت نفت خارج از رینگ صادراتی شرکت بورس انرژی هیچ‌ محموله‌ای صادر نمی‌کند. امسال تنها یک محموله در تاریخ ۲۴ فروردین‌ماه و به مقدار ۲۹۵ هزار بشکه با اکتان ۸۷ درصد صادر شده است که پس از رقابت در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران به بالاترین قیمت یعنی ۷۰ سنت فروخته شد.

اخبار منتشر شده درباره صادرات ارزان بنزین که در برخی رسانه‌ها منتشر شده است مربوط به بنزین غیراستانداردی است که در پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس (Mini Refineries) خصوصی تولید شده‌اند و از آنجا که این پالایشگاه‌ها میعانات گازی را به قیمت ۹۵ درصد فوب منطقه خریداری و سوخت تولید می‌کنند، این سوخت غیراستاندارد و غیرقابل استفاده در کشور است، بنابراین این نوع سوخت را به کشورهایی که موضوع استاندارد سوخت برایشان اهمیتی ندارد، به قیمت ارزان‌تر از فوب منطقه صادر می‌کنند.

این نوع سوخت به دلیل آنکه غیراستاندارد است به وزارت نفت تحویل داده نمی‌شود و در داخل نیز توزیع نمی‌شود. این سوخت در مبادی رسمی نیز غیرقابل توزیع است، بنابراین قیمت پایین‌تری دارند.

در این باره باید اعلام کرد قیمت‌هایی که در بعضی از سایت‌ها همچون Global Petrol Prices درج شده، قیمت‌های عمده‌فروشی نبوده، بلکه قیمت خرده‌فروشی است، به همین دلیل نمی‌تواند منبع مناسب و صحیحی برای قیمت‌گذاری بنزین صادراتی کشور ما باشد.

شایان ذکر است که وزارت نفت، بنزین ۲۷ سنتی صادر نکرده و از آنجا که مصرف بنزین در کشور افزایش داشته است در شرایط کنونی تنها دغدغه تأمین سوخت موردنیاز کشور را دارد و تمرکزی بر صادرات بنزین ندارد، بلکه تنها یک محموله آن هم در فروردین‌ماه امسال و با قیمت ۷۰ سنت صادر شده و پس از آن نیز صادرات بنزین تاکنون از طریق وزارت نفت متوقف شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید