۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 55377965

پس از افزایش شدید قیمت روغن در اردیبهشت ماه سال جاری دولت در حال حاضر دستور کاهش قیمت روغن را داده است. در گزارش زیر به بررسی قیمت روغن در بازار می پردازیم.

قیمت روغن چقدر ارزان شد؟

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، کارخانه‌های تولید روغن خوراکی ملزم به کاهش ١٠ تا ٢۵ درصدی قیمت‌ها شده‌اند. بررسی‌ها از شیب آرام روند نزولی قیمت‌ها در بازار حکایت دارد

قیمت روغن خوراکی دوباره بین مهمترین خبرهای اقتصادی دیده‌ می‌شود و تا اینجای سال ١۴٠١ حواشی آن در چند مقطع مورد توجه قرار گرفته است. اواخر اردیبهشت همزمان با اصلاح نظام یارانه‌ها، قیمت مصوب روغن سرخ‌کردنی در بطری‌های ۸۱۰ گرمی از ۱۴ به ۶۲ هزار تومان افزایش پیدا کرد و خرداد، طبق داده‌های مرکز آمار، روغن رکورددار افزایش قیمت‌ها بین اقلام خوراکی لقب گرفت. از طرفی دیگر آمارها نشان می‌دهد مصرف روغن در کشور کم شده است. طوری که در همان اردیبهشت مصرف روغن خانوار ایرانی در قیاس با اردیبهشت پارسال نزدیک ۳۸ درصد آب رفت. حالا وزارت صمت گفته با هدف حمایت از مصرف‌کننده، کارخانه‌ها را ملزم به کاهش ١٠ تا ٢۵ درصدی قیمت روغن کرده و با واحدهای متخلف برخورد می‌کند. حدود ۷۲ ساعت از دستورالعمل جدید وزارت صمت می‌گذرد و بررسی وضعیت بازار از آغاز کاهش قیمت روغن حکایت دارد. روندی که البته با شیب آرامی استارت خورده است.

قیمت روغن آفتابگردان

قیمت روغن آفتابگردان توسط برخی از تولیدکنندگان کاهش پیدا کرده است. در اردیبهشت ۱۴۰۱ و بعد واریز دور دوم یارانه‌ها، قیمت روغن آفتابگردان غنچه در بطری ۹۰۰ گرمی به ۷۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد حالا می‌شود همین بطری را با قیمت ۶۳ هزار تومان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید. یا مثلا روغن آفتابگردان ویسپو با وزن ۸۱۰ گرم که اردیبهشت با قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه می‌شد الان توسط برخی فروشنده‌ها ۵۸ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. البته هنوز قیمت روغن آفتابگردان توسط برخی برندها تفاوتی با هفته‌های قبل ندارد. به‌عنوان مثال روغن ۱.۵ لیتری آفتابگردان بهار که قبلا ارزش آن به ۱۰۵ هزار تومان رسیده بود، الان هم با همین قیمت فروخته می‌شود.

قیمت روغن سرخ‌کردنی

قیمت روغن سرخ‌کردنی رعنا در بطری‌های ۹۰۰ گرمی اردیبهشت امسال به ۶۲ هزار تومان رسید. حالا برخی از فروشنده‌ها با خط زدن این رقم، آن را با قیمت ۵۸ هزار تومان می‌فروشند. قیمت روغن سرخ‌کردنی غنچه با وزن ۹۰۰ گرم ۷۰ هزار تومان بود و حالا می‌شود آن را ۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان خرید. برای خرید روغن زیتون سرخ‌کردنی اویلا در شیشه‌های ۲۵۰ گرمی، هفته قبل باید ۶۳ هزار تومان پرداخت می‌کردید، اما الان قیمت این روغن به ۵۸ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

قیمت روغن جامد و نیمه‌جامد در بازار چقدر است؟

قیمت روغن جامد لادن و کرمانشاهی الان نسبت ماه‌های قبل کاهش جزئی داشته است. اگر اواخر اردیبهشت امسال که با دور جدید واریز یارانه‌ها و آزادسازی قیمت کالاهای اساسی همزمان بود، سراغ خرید روغن ۲.۷ کیلویی جامد لادن می‌رفتید، ۲۲۰ هزار تومان از شما می‌گرفتند. حالا امروز دوشنبه ۱۰ مرداد همین محصول را نزدیک ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشند. یا روغن کرمانشاهی نیک‌منش که در حلب‌های یک کیلویی ۳۲۰ هزار تومان عرضه می‌شد، حالا ۳۱۳ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت سایر روغن‌ها

روغن ارده‌شیره، روغن هسته انگور، روغن کنجد و ... سایر روغن‌های خوراکی موجود در بازار محسوب می‌شوند. الان در قیاس با ماه‌های قبل برخی از این روغن‌ها با قیمت کمتری در مغازه و غرفه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌چشم می‌خورند. مثلا روغن ارده‌شیره شیررضا در بطری‌های یک کیلویی به‌جای ۳۰۰ هزار تومان، ۲۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود. روغن هسته انگور زرین‌تالیا با همین وزن الان درحالی ۲۲۷ هزار تومان به‌فروش می‌رسد که قیمت آن هفته‌های قبل تا ۲۵۰ هزار تومان بالا رفته بود. البته کاهش قیمت سایر روغن‌ها شامل همه مدل‌های موجود در بازار نمی‌شود و به‌عنوان مثال روغن کنجد برند سی‌سام که در اردیبهشت در بطری‌های یک کیلیویی ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد، الان ۲۳۰ هزار تومان ارزش دارد.

تغییر قیمت روغن خوراکی

برند

وزن

قیمت اردیبهشت

قیمت فعلی

روغن آفتابگردان غنچه

۹۰۰ گرم

۷۰ هزار تومان

۶۳ هزار تومان

روغن آفتابگردان ویسپو

۸۱۰ گرم

۶۰ هزار تومان

۵۸ هزار تومان

روغن سرخ‌کردنی رعنا

۹۰۰ گرم

۶۲ هزار تومان

۵۸ هزار تومان

روغن سرخ‌کردنی غنچه

۹۰۰ گرم

۷۰ هزار تومان

۶۳ هزار و ۲۰۰ تومان

روغن زیتون سرخ‌کردنی اویلا

۲۵۰ گرم

۶۳ هزار تومان

۵۸ هزار تومان

روغن جامد لادن

۲.۷ کیلوگرم

۲۲۰ هزار تومان

۲۰۲ هزار تومان

روغن کرمانشاهی نیک‌منش

یک کیلو

۳۲۰ هزار تومان

۳۱۳ هزار تومان

روغن ارده‌شیره شیررضا

یک کیلو

۳۰۰ هزار تومان

۲۶۰ هزار تومان

روغن هسته انگور زرین‌تالیا

یک کیلو

۲۵۰ هزار تومان

۲۲۷ هزار تومان

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید