سازمان هواشناسی پیش بینی که از چهارشنبه تا جمعه هفته جاری در اکثر نقاط کشور جوی آرام خواهیم داشت اما از شنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می شود.

زمان ورود سامانه بارشی جدید به کشور اعلام شد / فعالیت سامانه مانسون در کدام استان‌ها ادامه دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، ​ سازمان هواشناسی از تداوم فعالیت مانسون در ۱۴ استان خبر داد و با هشدار نسبت به طغیان رودخانه‌ها اعلام کرد: شنبه آینده سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود.

بر اساس تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌یابی  سازمان هواشناسی  امروز در برخی مناطق سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال  و شرق خوزستان، غرب و جنوب فارس، اردبیل، ارتفاعات هرمزگان، دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب ابرناکی، بارش پراکنده با احتمال رگبار، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی شده است.

چهارشنبه تا جمعه در بخش‌هایی از شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات هرمزگان رگبار پراکنده،‌گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده و درسایر مناطق کشور جو نسبتا پایداری حاکم است.

سامانه بارشی جدید کدام مناطق کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

شنبه هفته آینده با ورود سامانه بارشی جدید به کشور به تدریج در بخش‌هایی از شمال غرب،‌غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و البرز و سواحل دریای خزر بارش باران،‌گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

طی ۵ روز آینده در مناطق شمال شرق، شرق، جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت با شکل‌گیری توده گردوخاک در کشورهای همسایه غربی و انتقال آن به نوار غربی کشور در این مناطق کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی انتظار می‌رود.

توصیف سامانه: رشد ابرهای همرفتی و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در نقاط مستعد تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۱: شمال شرق آذربایجان شرقی، اردبیل، خوزستان، اصفهان، شمال خراسان رضوی، تهران، سمنان، البرز.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۲: خراسان شمالی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، دامنه و ارتفاعات تهران، البرز و سمنان.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به‌شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تأخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها.

توصیف سامانه: تداوم و گسترش رگبارهای موسمی و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید و در نواحی مستعد تگرگ، خیزش گردوخاک در مناطق مستعد
منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۱: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، نیمه غربی و جنوب کرمان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب یزد، غرب و جنوب اصفهان، مازندران، دامنه و ارتفاعات تهران، البرز و سمنان، غرب و شرق و شمال هرمزگان و نوار شرقی خوزستان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب و آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت بر اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک موقت و کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل

توصیه: اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، عدم صعود به ارتفاعات، عدم اتراق در بستر رودخانه‌ها، عدم قرار گرفتن در مسیل‌ها، عدم پارک خودروها کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و غیره جهت مقابله با بحران.

توصیف سامانه: وزش باد و گردوخاک

نوع مخاطره: خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار، وزش باد شدید و در نواحی مستعد طوفان گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۱: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق و جنوب خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۲: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق کرمان، شرق و جنوب سمنان.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال خسارت به تأسیسات حساس به گردوخاک و صنعت کشاورزی، تأخیر یا احتمال لغو پرواز.

توصیه: اجتناب از فعالیت در فضای باز، اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز در حین بروز گردوخاک، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند نیروهای امدادی، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری‌ها و غیره، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و پرهیز از توقف خودرو کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید