استان لرستان یکی از استان‌های پرجاذبه ایران است. یکی از جاذبه‌های دیدنی این استان تنگه هلت می‌باشد که مانند بهشتی در دل لرستان جای خوش کرده است.

آیا می‌دانید تنگه هلت در کجا قرار دارد؟

 استان لرستان یکی از سرسبزترین و پرجاذبه ترین استان هاست که طبیعت بکر آن و مکان های طبیعی آن باعث شده است که اسم و آوازه آن به عنوان استانی سرسبز و زیبا و پرآبشار سر زبان ها باشد و هر ساله گردشگران زیادی به سمت آن جذب می شوند. یکی از این جاهای دیدنی تنگه لی لی دورود است که مانند بهشتی در لرستان است.

تنگه هلت یکی از جذاب ترین دیدنی های پلدختر به شمار می‌رود که در مسیر آزادراه خرم آباد – اندیمشک و ما بین تونل خرگوشان ۱ و ۲ قرار دارد. ین مکان دقیقا همان جای آرام و پاکیزه ایست که تنها صدایی که در آن می‌شنوید، نجوای آب رودخانه با صخره هاست که آرامش را به انسان منتقل می‌کند. تنگه هلت در مسیر رودخانه زال قرار دارد و این رودخانه از میان دیواره‌های صخره‌ای مسحور کننده‌ی تنگه هلت عبور می‌کند و به رودخانه سیمره می‌ریزد.

طول تنگه هلت حدودا ۴ کیلومتر است و اگر با سرعت متوسط حرکت کنید تقریبا ۱.۵ الی ۲ ساعت مسیر رفت و ۱.۵ الی ۲ ساعت مسیر برگشت زمان می برد. این تنگه به قدری بکر و ناشناخته است که با یک جست و جوی ساده در اینترنت نمی توانید موقعیت مکانی آن را پیدا کنید.

آیا می‌دانید تنگه هلت در کجا قرار دارد؟

بهتر است بدانیم شکل گیری این پدیده طبیعی بسیار زمان‌بر است. میلیون ها سال طول می کشد یک رودخانه از قله یک کوه، آرام آرام سنگ های سخت را بشکافد و مسیری را در میان کوه باز کند و چنین پدیده شگفت انگیزی را به وجود آورد. گمان می شود که در سال های گذشته ورودی تنگه به شکل سد یا دریاچه ای بوده و پس از آمدن سیلاب، آب مسیر خود را باز کرده و بعد از آن بخش ورودی تنگه نمایان شده است.

بهترین زمان برای سفر 

اواخر مرداد ماه بهترین زمان برای بازدید از تنگه هلت است. به دلیل نزدیکی استان لرستان به بخش جنوبی کشور، گرمای طاقت فرسای فصل تابستان مانع از لذت سفر می شود. بنابراین می توان گفت اواخر تابستان به دلیل مایل شدن تابش نور خورشید و گرمای کافی و فصل تعطیلات زمان مناسبی برای سفر است.

آیا می‌دانید تنگه هلت در کجا قرار دارد؟

دسترسی

به منظور دسترسی به تنگه هلت پلدختر در لرستان باید به جاده ی خرم آباد-اندیمشک بروید و سپس تا انتهای تونل خرگوشان ۱ حرکت کنید. بعد از بیرون آمدن از تونل و قبل از وارد شدن به تونل خرگوشان ۲، بریدگی خاکی وجود دارد. آنجا پارک کنید، سپس سراشیبی خاکی را صد قدم به سمت پایین بروید تا به ورودی تنگه برسید

آدرس : شهرستان پلدختر، آزادراه خرم آباد-اندیمشک، مابین تونل خرگوشان ۱و ۲ 

منبع: تاپ توریست 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید