۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
کد خبر: 55377813

چابهار یکی از شهرهای زیبا و مناسب برای گردشگری در ایران است. این بندر شگفت‌انگیز به خاطر آب و هوای بهاری‌اش به این نام شناخته شده است.

مناسب‌ترین زمان سفر به چابهار

به گزارش سلام نو، چابهار بندری که به دلیل آب و هوای بهاری‌اش به این نام خوانده می‌شود یکی از شگفت انگیزترین بنادر ایران است. این شهر که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع شده لقب تنها بندر اقیانوسی ایران را نیز دارد. تنها بندر ایران که به آب‌های آزاد راه دارد و ما را به اقیانوس هند متصل می‌کند. شهر چابهار در جوار سواحل دریای عمان قرار گرفته و این سواحل چابهار، این منطقه را به مقصدی هیجان انگیز در منطقه جنوب ایران تبدیل کرده است.

یکی از مهم ترین انتخاب ها قبل از سفر، انتخاب زمان سفر و فصل مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی مقصد است. آب‌وهوای چابهار همیشه بهاری و معتدل است، درواقع به خاطر نزدیکی به منطقه استوایی از تغییرات دمای کمی در فصول سال برخوردار است. چابهار بهترین کرانه اقیانوسی کشور و معتدل‌ترین هوای جنوب کشور را دارد. در ادامه در مورد بهترین زمان سفر به چابهار خواهیم گفت تا بتوانید انتخاب زمانی مناسبی برای سفرتان داشته باشید.

بهترین زمان سفر به چابهار چه موقعی است؟

منطقه چابهار گرم‌ترین نقطه کشور در فصل زمستان و خنک‌ترین بندر جنوبی ایران در فصل تابستان است. درجه رطوبت هوا در دو ماه از سال یعنی ماه‌های «اردیبهشت و خرداد» بالا می‌رود؛ ولی اگر با رطوبت هوا مشکلی ندارید، بهترین زمان سفر به چابهار از لحاظ بکری و خلوتی می‌تواند این دو ماه سال از باشد.

می‌توان گفت چابهار یکی از معدود شهرهای ایران است که تقریبا در هر چهار فصل سال آب و هوای متعدلی دارد. این شهر خنک‌ترین بندر ایران محسوب می‌شود و در تابستان از بسیاری از شهرهای گرم و خشک کشور خنک‌تر است و در زمستان هم مانند سایر شهرهای جنوبی آب و هوای کاملا بهاری دارد؛ البته در ماه‌های اردیبهشت و خرداد رطوبت هوا به بیشترین میزان خود می‌رسد و هوا به شدت شرجی و مرطوب می‌شود.

دمای این شهر در هیچ یک از ماه‌های سال از ۳۱ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود. متوسط دمای این شهر در گرم‌ترین زمان یعنی از اوایل تیر تا اوایل مرداد تقریبا ۳۱ درجه سانتی‌گراد و در سردترین موقع سال یعنی دی تا اوایل بهمن تقریبا ۱۹ درجه سانتی‌گراد است؛ در کل بهترین زمان سفر به چابهار از نظر آب و هوا از اوایل آبان تا اواسط فروردین است. میزان دما در این ماه‌ها  از ۲۴ درجه سانتی‌گراد بیشتر و از ۱۶ درجه سانتی‌گراد کمتر نمی‌شود؛ میزان متوسط دما نیز در این ماه‌ها ۲۱ درجه سانتی‌گراد است.

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان سفر

چابهار یکی از شهرهای ایران است که در ایام نوروز مسافران زیادی آن را برای سفر انتخاب می‌کنند. در فصل زمستان و اواخر پاییز نیز تعداد قابل توجهی از مسافران به این شهر سفر می کنند؛ اما با افزایش میزان رطوبت از اوایل اردیبهشت کم‌کم از میزان مسافرین این شهر کاسته می‌شود و در سه ماه تابستان به کمترین حد می‌رسد؛ زیرا هوای گرم و شرجی گاهی اوقات تنفس را نیز برای مسافرین دشوار می‌کند.

البته در ایام نوروز شلوغی بیش از حد و مشکلاتی همچون عدم وجود فضای کافی برای پارک خودرو و افزایش قیمت مراکز اقامتی نیز تا حدود زیادی آزاردهنده است. در ایام نوروز به مانند دیگر شهرهای کشور، چابهار پر از مسافر است. اگر خلوتی برایتان مهم است، پاییز و زمستان به چابهار سفر کنید.

اگر از شلوغی تعطیلات رسمی فراری هستید یا دنبال عکاسی بدون مزاحمت از منظره‌های بکر و فوق‌العاده جذاب چابهار می‌گردید، برنامه سفرتان به چابهار را در روزهای عادی و غیرتعطیل بریزید، تا با شلوغی جمعیت در سواحل مواجه نشوید.

بهترین زمان سفر به چابهار چه موقعی است؟

سفر در زمان برگزاری جشنواره ها

سازمان منطقه آزاد چابهار طی سال‌های اخیر با برگزاری «جشنوارۀ گردشگری مونسون» در فصل تابستان از این فضای مناسب استفاده جذابی کرده و با برنامه‌های متنوع و شاد میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. جشنواره تابستانی مونسون از ۳۱ تیر تا ۲۲ شهریور به مدت ۸ هفته هر شب برگزار می‌شود و یکی از رویدادهای مهم چابهار برای جذب گردشگر است.

از برنامه‌های این جشنواره که با آغاز وزش بادهای موسمی و اقیانوسی مونسون آغاز می‌شود، می‌توان به برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی، هنری، تفریحی و ورزشی مانند جنگ‌های شادی کودکان و بزرگسالان، رالی خانواده، مسابقه شترسواری، نمایشگاه‌های غذاهای محلی و صنایع‌دستی، جشنواره آبزیان حلال، اجرای موسیقی سنتی بلوچی و کارناوال ساز و دهل و رقص چوب سیستانی اشاره کرد.

مناسب‌ترین زمان سفر از نظر قیمت 

 نکته ای که باید مورد توجه قرار دهید، این است که در ایام نوروز، قیمت اقامتگاه و بلیط هواپیما بسیار بالاست. پیشنهاد می کنیم اگر هدفتان طبیعت گردی و لذت از جاذبه ها طبیعی و تاریخی چابهار است، در فصول خنک که هم هوا در بهترین شرایط خود است و هم هزینه های سفر کم است، به چابهار سفر کنید و اگر به جشنواره های این شهر مانند «مونسون» علاقه دارید، باید تابستان به چابهار بیایید.

بهترین زمان سفر به چابهار چه موقعی است؟

راه های سفر به چابهار

  • سفر با هواپیما

چابهار در جنوب شرقی ایران واقع شده است و در مرز ایران و پاکستان قرار دارد. برای رسیدن به چابهار می توانید از تهران، مشهد یا برخی دیگر از شهرهای اصلی به کنارک (واقع در فاصله تقریبا ۵۰ کیلومتری تا چابهار) پرواز کنید یا از تهران به زاهدان پرواز کرده و سپس دوباره از زاهدان به چابهار پرواز کرده یا تا آنجا رانندگی کنید.

  • سفر با قطار

برای سفر به چابهار با قطار هم می‌توانید از مبدأ تهران به مقصد بندرعباس یا تهران به زاهدان بلیت قطار گرفته و باقی مسیر را با اتوبوس یا خودرو به چابهار بروید. البته گفتنی است که به زودی راه‌آهن تهران-چابهار هم احداث می‌شود و می‌تواند کلی مسیر گردشگرانی که انتخاب‌شان قطار است را ساده تر کند. 

منبع: تاپ توریست 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید