یک کارشناس بازارهای مالی درباره وضعیت بورس برای فردا گفت: انتظار می رود شاهد معاملات نوسانی منفی و مثبت در بازار سهام باشیم.

پیش‌بینی بورس برای فردا سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ / بورس فردا به چه سمتی می‌رود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس امروز ۱۰ مرداد ماه در پایان معاملات با رشد چهار هزار و ۱۰۸ واحدی مواجه شد و به سطح یک میلیون و ۴۲۷ واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۳۸۶ واحدی به محدوده ۳۸۰ هزار واحدی رسید.

از سوی دیگر ارزش معاملات بازار همچنان در سطح دو هزار میلیارد تومان است. بر اساس آمار، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در ۱۰ روز معاملاتی گذشته حدود دو هزار میلیارد تومان بوده است.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با توجه به روند معاملات روزهای اخیر در بورس، انتظار می‌رود که بازار فردا متعادل باشد. یعنی شاهد معاملات نوسانی منفی و مثبت در بازار سهام باشیم.

وی ادامه داد: زمانی دلایل مختلفی همانند ریزش نرخ کامودیتی‌ها برای افت بازار سرمایه وجود داشت. اما، به واسطه تثبیت قیمت کامودیتی‌ها در روز پنجشنبه و جمعه، معاملات ابتدای صبح روز شنبه بورس تهران سبزپوش شد. اما پس از مثبت شدن معاملات، فروشنده‌های زیادی در بازار سرمایه ظاهر شدند و بازار متوجه شد ترس از ریزش کامودیتی‌ها، بورس را سرخ‌پوش نکرده است. بلکه در واقع، روند معاملات رو به پایین است. افزایش فروشنده در روز یکشنبه سهامداران را از کمبود نقدینگی نگران کرد و به نوعی همه فروشنده شدند.

آیا امیدی به رشد دوباره بورس هست؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط گروه خودرویی‌ گفت: واگذاری بلوک خودرویی‌ها یک جو خوش‌بینی را در بازار سرمایه ایجاد کرد. اما نبود خریدار باعث شد که سهامداران نسبت به این گروه نیز ناامید شوند.

وی تشریح کرد: از سوی دیگر پالایشی‌ها گزارش‌های ۳ ماهه خوبی داشتند اما؛ بازار به استقبال این گروه نرفت. سودآوری یکی از دلایل این عدم استقبال بود؛ یعنی سهامداران گروه پالایشی در سود بودند و می‌خواستند سود خود را ذخیره کنند.

به گفته اشتیاقی، دو لیدر بازار یعنی گروه‌های پالایشی و خودرویی وضعیت خوبی ندارند و کلیت بازار را نیز تحت‌ تاثیر خود قرار دادند.

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به نبود نقدینگی در بازار گفت: نبود نقدینگی در بورس بسیار مهم است. چراکه شرکت‌های دولتی، بازیگران اصلی و سهامداران عمده، هیچ تحرکی برای حمایت از سهام خود ندارند. پرتفوی اغلب سهامداران عمده، در زیان است و آنها تلاشی برای خروج از زیان ندارند.

اشتیاقی در نهایت گفت: در این شرایط، همه نبود نقدینگی فروشنده هستند که این فشار فروش باعث شده دست برتر با فروشنده باشد و بورس تقریبا از نقدینگی خالی شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید