براساس گزارش بازار، افزایش تولید گوشت قرمز باعث جلوگیری از افزایش غیرمعقول قیمت گوشت شد.

 رکود در صنعت دامپروری / قیمت روز انواع گوشت در بازار

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت گوشت قرمز در ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ به شرح زیر است،

راسته با استخوان گوسفندی

۱۵۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۷۲,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۵۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۵,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۳,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله

۱۲۹,۰۰۰

قلم گوساله

۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۲۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۲۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۳۵,۰۰۰

خروج ۲ میلیون راس دام از چرخه تولید

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: هم اکنون ۴ میلیون راس دام سبک در معرض اضطرار ویژه قرار دارد که باید ۲ میلیون راس آن به دلیل ناتوانی دامداران در نگهداری از چرخه تولید خارج شود.

منصور پوریان، با بیان اینکه از ابتدای امسال در ۱۰ استان به دلیل خشکسالی وضعیت اضطرار اعلام شد، گفت: خشکسالی، فقر مراتع در برخی استان ها، کم آبی و ناتوانی دامداران در تهیه نهاده‌های دامی، باعث رکود در صنعت دامپروری شده است.

او افزود: با توجه به شرایط موجود، امسال پرواربندی به دلیل مقرون به صرفه نبودن انجام نشد که بهترین راهکار برای خروج از شرایط موجود خرید تضمینی دولت و صادرات مستمر بخشی از دام مازاد است. بخشی از دام‌های استان‌های در شرایط اضطرار مانند خوزستان، ایلام و … که دام آن‌ها ضریب گوشتی پایینی دارد باید صادر شود. صادرات تنها راه حمایت از پرواربندی و افزایش ضریب گوشت داخل و شکوفایی صنعت دامپروری است.

پوریان گفت: بر اساس گزارش‌ها اکثر زایش‌ها به دلیل کاهش جیره غذایی و نهاده‌های دامی، ناقص یا مرده انجام می‌شود.

او افزود: بالای ۴ میلیون راس دام مازاد در کشور وجود دارد که در فصل خود کشتار نشده اند.

ورود نقدینگی و شکوفایی دامداری در سایه صادرات مستمر

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه با صادرات یک راس دام، امکان تولید و پرورش ۱۰ تا ۱۵ راس دام وجود دارد، گفت: صادرات باعث ورود نقدینگی به موقع و توسعه رشد و تولید بیشتر گوشت می‌شود. قبلا سالانه یک میلیون راس دام به کشورهای منطقه صادر می‌شد که باعث رونق و توسعه شغل دامداری شده بود.

او افزود: همیشه در نیمه نخست سال افزایش تولید دام و مصرف داشتیم که امسال تولید گوشت زیاد، باعث جلوگیری از افزایش غیرمعقول قیمت گوشت در بازار شده است.

وی گفت: هم اکنون کل جمعیت کنونی دام کشور ۷۳ میلیون راس است که به دلیل نداشتن مرتع کافی ۵۰ میلیون راس کافی است.

ارمنستان رقیب اصلی ایران در صادرات دام به کشورهای منطقه

پوریان از ارمنستان به عنوان رقیب اصلی ایران در صادرات دام به کشورهای حوزه خلیج فارس نام برد و گفت: سومالی، سودان و سوریه دیگر رقبای ایران در این زمینه هستند.

وی گفت: توان رقابت پذیری دام ایرانی با آزادسازی صادرات در منطقه همیشه بوده است و بهترین راهکار، صادرات بدون محدودیت به همه کشورها با اولویت خروج دام‌های ضعیف بدون دخالت سازمان‌های دولتی مثل سازمان تعاون روستایی و پشتیبانی امور دام است.

او با بیان اینکه توان تولید ۲ میلیون تن گوشت در کشور وجود دارد، گفت: نیاز سالانه گوشت برای مصرف داخلی حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن است در حالیکه تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید می‌شود.

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: مشکل امروز دامداری‌ها دام ضعیف است. کشورهای حوزه خلیج فارس دام زنده را بیشتر از گوشت می‌خرند و به دلیل ضعیف شدن دام، صادرات آن برای دامداران مقرون به صرفه‌تر است. دولت هم‌ می تواند با واردات گوشت به قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر به شرطی که بخشی از دام مازاد کشور صادر شود به شکوفایی صنعت دامداری کمک کند.

پوریان افزود: هم اکنون از ۵۰ درصد ظرفیت دامداری کشور استفاده می‌شود در حالیکه صنعت دامداری کشور با تصمیم گیری‌های درست توان صادرات سالانه ۳ میلیون راس دام را دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید