۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹
کد خبر: 55377568

نام سوادکوه از کوه سوات گرفته‌ شده که در جنوب شرقی روستای چرات در دهستان ولوپی واقع‌شده است. این منطقه آبشاری دل‌انگیز دارد که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

آشنایی با آبشار چرات سواد کوه

به گزارش سلام نو، در غرب شهر پل سفید روستای چرات واقع شده که یکی از روستاهای حوالی آلاشت سواد کوه استان مازندران است و دارای طبیعتی زیبا و رویایی است. این منطقه بصورت ییلاقی بوده و دارای آبشاری دل انگیز است که هر سال گردشگران زیادی را بخود جلب میکند.
از مناطق دیدنی چرات می توان به چشمه های فراوان، حمامی با بیش از ۲۰۰ سال قدمت، آبشاری به نام گرچلینگ، تنگه نارم، قله شاه نشین و غارهای باستانی و مناظر و طبیعت زیبا اشاره کرد.

چرات یکی از روستاهای حوالی آلاشت سواد کوه در استان مازندران است. آبشار چرات در منطقه ای ییلاقی واقع شده و به دلیل کوهستانی بودن و مناظر چشمه های اطراف، از دیدنی های شهرستان سواد کوه به شمار می رود. برخی بر این باورند که نام سواد کوه از کوه سوات گرفته شده که در جنوب شرقی روستای چرات در دهستان ولوپی قرار گرفته و در ارتفاعات آن آثاری از تمدن قدیم نیز مشاهده می ‌شود.

آشنایی با آبشار چرات سواد کوه

آبشاری با ارتفاع ۱۰ متر

آبشار چرات به نام های دیگر مثل نارم، پل سفید و آلاشت نیز شناخته میشود و در موقعیت جغرافیایی E۵۲۴۰۳۴ N۳۵۵۷۵۷ واقع شده است. این آبشار حدود ده متر ارتفاع دارد که از صخره ای زیبا و بلند به پایین می ریزد. در پشت آبشار دره ای صخره ای با دیواره هایی ستبر واقع شده که مکانی بکر و دست نخورده است. این دره مبنای صعود کوهنوردان و صخره نوردان به کوه های این منطقه و بخصوص کوه پرچنان به شمار می آید. این آبشار زیبا و چشم نواز توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است.

جنوب خط راس این منطقه ییلاقی مرز استان تهران (فیروز کوه) و مازندران را تعیین می ‌کند و از غرب و شمال غربی با کوههای بندپی بابل هم مرز بوده و دارای چراگاه‌ های سرسبز است. چرات و مراتع اطراف آن که از سلسله جبال البرز مرکزی محسوب می ‌شود، به لحاظ اینکه در ارتفاع بیش از ۲۷۰۰ متری واقع شده ‌است به غیر از دره‌ های آن که قابل کشاورزی است بقیه قسمتها فقط بعنوان چراگاه استفاده میشود.

آشنایی با آبشار چرات سواد کوه

موقعیت مکانی

آبشار نارم یا چرات در روستای چرات واقع در هجده کیلومتری جنوب غرب آلاشت واقع است. در ضلع غربی روستای چرات و پس از گذشتن از یک تنگه زیبا به دره نارم و آبشار زیبای آن می رسیم. این منطقه ییلاقی که آبشار نیز در آن واقع شده در حدود ۲۲ کیلومتری آلاشت واقع شده است.
از روستای آلاشت باید به سمت روستای کارمزد حرکت کنید، سپس از آنجا وارد جاده‌ چرات شده بعد از حدود نیم ساعت به چرات می‌ رسید.‍‍

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • وحید IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    سوادکوه قلب زیبایی ایران هست ولی صد حیف که خوب مکان های دیدنی ش معرفی نشده
  • هادی کمالی IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    چرات از روستاهای شهر زیراب می‌باشد مازندران سوادکوه زیراب روستای ییلاقی چرات . لطفا درست اطلاع رسانی کنید. ممنون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید