سخنگوی وزارت آب و انرژی طالبان اعلام کرد که دولت حقابه ایران را براساس معاهده میان دو کشور پرداخت می‌ کند.

اظهارات تازه سخنگوی طالبان درباره پرداخت حقابه ایران
به گزارش سلام نو به نقل از فارس، سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان اعلام کرد که براساس توافقنامه میان دو کشور حقابه ایران پرداخت خواهد شد. 

«اخترمحمد نصرت» در این باره گفت: «مطابق با توافق‌نامۀ ۱۳۵۱ در حالت عادی ایران ۲۲ مترمکعب در یک ثانیه حقابه دارد و ما 4 مترمکعب نیز به دلیل حسن همجواری به این کشور پرداخت می‌کنیم و اگر خشکسالی باشد، به همان اندازه آب کمتری به سمت ایران جاری می‌شود.»

سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان تاکید کرد که چگونگی پرداخت آب در سال‌های غیرنرمال نیز در توافقنامه میان دو کشور ذکر شده است.

رئیس جمهور ایران اخیرا در جلسه هیأت وزیران، وزرای امورخارجه و نیرو را مامور پیگیری حق‌آبه ایران از رود هیرمند کرد و گفت: دولت مردمی در پیگیری حقوق ملت به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد.

 به دنبال این دستور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پنجشنبه هفته گذشته با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان تلفنی گفت‌وگو کرد. 

وزیر خارجه با اشاره به بارندگی‌های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند، ابراز امیدواری کرده بود که موانع مصنوعی جهت رسیدن آب‌ به جمهوری اسلامی ایران و تامین حق‌آبه ایران وجود نداشته باشد. 

وزیر امور خارجه ایران گفت: تحویل حق‌آبه ایران شاخص مهمی برای سنجش تعهدات هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین‌المللی در قبال ایران است.

امیرخان متقی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی روابط دو کشور را برادرانه و در مسیر کمک به ملت افغانستان توصیف کرد.

نسبت به حق‌آبه ایران متعهدیم

وی با استقبال از سفر هیأت وزارت نیروی ایران گفت: ما نسبت به حق‌آبه ایران متعهد هستیم. زمانی که آب موجود باشد، آن را به سوی ایران روان می‌کنیم.

پیش از این نیز ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این مصاحبه موضوع حقابه بین افغانستان و ایران را حل شده دانست و گفت: «در صورتی که طرف افغانستان به اندازه کافی آب داشته باشد جمهوری اسلامی ایران نیز از آب مستفید خواهد شد.»

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید