آشتیان شهری کوچک در استان مرکزی است که در ان ۵ آسیاب وجود داشته است و تنها آسیاب جفتی هنوز به شکل قدیمی خود باقی مانده است.

آسیاب جفتی، تنها بازمانده آسیاب‌های قاجاری آشتیان

به گزارش سلام نو، آسیاب جفتی آشتیان از آثار تاریخی این شهرستان در استان مرکزی است. در آشتیان قدیم ۵ آسیاب وجود داشت و آسیاب جفتی تنها آسیابی است که هنوز شکل قدیمی خود را حفظ کرده است. آسیاب جفتی بر فراز ارتفاعات با چشمه جاری در سایه درختان بید و صنوبر با نسیم بادی بهاری محفل آرام بخشی برای مسافران است. این مکان  از آثار ملی ایران بشمار می رود.

آسیاب جفتی، تنها بازمانده آسیاب‌های قاجاری آشتیان

آشتیان کوچکترین شهرستان استان مرکزی است که در عین کوچکی تاریخی عظیم را در خود جای داده است. از مکانهای قدیمی این منطقه آسیاب‌ های آبی است که در گذشته از صنایع مهم رایج در بین شهرستان ‌های استان مرکزی به ویژه آشتیان بوده و اکثر آسیاب‌ های آشتیان در دوره قاجار و در روستای گرکان ساخته شده بودند. در این شهر قدیمی ۵ آسیاب سینه زرد، بازار، دوقلو، کاروانسرا و جفتی فعال بوده اند و کار آردسازی برای تنورهای نان خانواده ها را بر عهده داشتند اما در حال حاضر تنها آسیاب مزرعه جفتی بافت تاریخی خود را حفظ کرده و در زمره آثار ملی این شهرستان جای دارد.

آسیاب جفتی آشتیان در شمال شهر و نزدیک روستای آهو قرار دارد و سابقه تاریخی این بنا به دوره قاجار باز می گردد. دو آسیاب با فاصله بسیار کم از یکدیگر قرار دارند. این آسیاب ها با آب کار می کردند. هر آسیاب به صورت مجزا دارای مخزنی بوده که توسط جویبار آب پر می شده و از سوراخ بسیار کوچکی که در زیر مخزن بوده است، آب به شدت و قدرت زیاد خارج شده و سنگ آسیاب را به گردش در می آورده است. آب قنات مربوط به این آسیاب دارای سند بوده و بعد از خاموش شدن آسیاب برای مصارف کشاورزی استفاده می شود.

آسیاب جفتی، تنها بازمانده آسیاب‌های قاجاری آشتیان

آسیابی با پلان مستطیل

پلان این آسیاب مستطیل شکل است که پس از عبور از یک لنگه چوبی به داخل آسیاب وارد می شویم، مصالح به کار رفته در این بنای تاریخی خشت و کاهگل است. در مزرعه جفتی علاوه بر آسیاب ها  آثار بناهای دیگری از جمله طویله و اتاق آسیابان و پل قدیمی نیز به چشم می خورد.

موقعیت مکانی

این آسیاب در آشتیان، ۲/۵ کیلومتری شمال آشتیان، جاده آشتیان-آهو واقع شده است.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید