روز گذشته یک بخش از زمین در میدان سپاه تهران که به دلیل قنات های رها شده دچار فرونشست شده بود به صورت موقت بازگشایی شد.

دلیل فرونشست زمین در میدان سپاه تهران چیست؟

به گزارش سلام نو، علی بیت‌اللهی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: بررسی تصاویر فرونشست میدان سپاه، نشان می‌دهد زیر انحنای رویه آسفالتی، حفره خالی وجود دارد و ناشی از آب‌شستگی‌های زیرسطحی است و در اثر وجود فضای خالی و بزرگ‌شدن حفره در زیر آسفالت، خمشی در سطح آسفالت و کناره آن به شکل حفره ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در مواقع بارندگی که نفوذ آب‌های سطحی به زیرسطح زمین و جریان آن‌ها در امتداد شکاف‌ها، تونل‌ها و یا قنات‌های رهاشده در تهران شدیدتر می‌شود عمل آب‌شستگی‌های زیرسطحی نیز شدت بیشتری پیدا می‌کند. در این شرایط اثر حرکت آب‌های زیرسطحی و آب‌شستگی‌ها احتمال بروز حفره در زیر معابر و حتی زیر ساختمان‌ها بیشتر است. در برخی از موارد که امتداد قنوات و یا رگ‌اب‌ها با گودبرداری‌ها یا دیواره‌های ساختمان‌ها مسدود می‌شود آب پشته می‌کند و سبب گسترش فضای حفره زیرسطحی می‌شود که در ادامه منجر به فروریزش خواهد شد که فروریزش میدان سپاه نیز به همین شیوه ایجاد شده است.  

بیت‌اللهی  افزود: یکی از نکات مهمی که در خصوص ایمنی شهری همواره مورد تاکید بوده تعیین‌تکلیف قنوات رهاشده است. قنات‌هایی که زمانی انتقال آب از شمال به جنوب تهران را برعهده داشتند و هم‌اکنون به دلیل آنکه اراضی جنوبی تبدیل به ساختمان شدند این قنات‌ها از حیز انتفاع خارج و رها شدند و صیانتی از آن‌ها بعمل نیامده است.

وی تصریح کرد: از آنجاییکه این قنات‌ها پیش‌تر دارای مالکیت شخصی بودند هم‌اکنون بلاتکلیف رها شدند، پیشنهاد این است که با رایزنی و همفکری صیانت از قنات‌ها را شهرداری‌ها برعهده بگیرند چراکه شهرداری هم در آبیاری فضای سبز از آب قنات‌ها استفاده می‌کنند و هم در خصوص ایمنی شهری این پیشنهاد می‌تواند مفید واقع بشود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: وجود انحنای غیرعادی و بروز شکاف‌های کوچک می‌تواند بسیار خطرساز باشد؛ بنابراین اولین اولویت و اقدام مدیریت بحران، انسداد مسیر و تردد است تا اقدامات ترمیمی انجام شود.

کد خبرنگار: ۱۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید