استاد سید اصغر محمودآبادی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و نخستین استاد تاریخ اسلام این دانشگاه از زمان انقلاب اسلامی، درگذشت.

درگذشت نخستین استاد تاریخ اسلام | استاد سید اصغر محمودآبادی که بود؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا؛ خشایار محمودآبادی، فرزند شادروان استاد سید اصغر محمودآبادی، ضمن تأیید این خبر به ایسنا گفت: پدرم دو روز گذشته به دلیل سکته مغزی در بیمارستان شریعتی اصفهان بستری شد و متأسفانه امروز صبح درگذشت.

وی افزود: مراسم خاکسپاری پدرم فردا ساعت ۱۰ صبح در قطعه نام‌آوران باغ رضوان اصفهان برگزار می‌شود.

شادروان استاد سید اصغر محمودآبادی سال ۵۴ در مقطع کارشناسی رشته تاریخ دانشگاه تربیت مدرس فارغ‌التحصیل شد، او سال ۵۹ مدرک کارشناسی‌ارشد خود را در رشته تاریخ و فرهنگ ایران از دانشگاه شیراز دریافت کرد و بعد از انقلاب فرهنگی به آموزش و پروش وارد شد و اولین بار در مرکز تربیت‌معلم حضرت فاطمه زهرا (س) و بعد از آن تا سال ۶۲ نیز در مراکز زینب کبری (س)، شهیدرجایی و شهید باهنر به تدریس تاریخ پرداخت. این استاد فرهیخته در سال ۶۲ در دانشگاه اصفهان مأمور به خدمت شد و تدریس در گروه تاریخ این دانشگاه را آغاز کرد و سال ۱۳۷۸ در مقطع دکترای تاریخ جهان اسلام از دانشگاه اصفهان دانش‌آموخته شد.

نخستین اثر تألیفی شادروان استاد سید اصغر محمودآبادی «دفتر پارینه (تاریخ و فرهنگ ایران)» بود که شامل مجموعه مقالاتی از استاد محمودآبادی است که در سال ۷۰ منتشر شد، «دیپلماسی هخامنشی» کتاب دیگری از این استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان است که به زبان‌های روسی و انگلیسی نیز ترجمه‌شده است. کتاب «امپراتوری ساسانیان در گزارش‌های تاریخی اسلامی و غربی» نیز اثر دیگری از استاد محمودآبادی است که از رساله دکتری او برگرفته شد، همچنین کتاب «فرایند امپراتوری هخامنشی و تحول تاریخ‌نگاری در یونان باستان» از دیگر آثار استاد است که با هدف پاسخ به فیلم موهن ۳۰۰ نگرش شد. کتاب «تاریخ ایران در عهد ساسانیان» کتاب دیگری است که بنا به سرفصل‌های شورای انقلاب برای دانشجویان کارشناسی و دکتری تدوین شد، ضمن اینکه کتاب «ساختار مثلث یونانیان، اشکانیان و رومیان در ایران‌زمین» نیز از دیگر آثار استاد محمودآبادی است که عنوان برگزیده کتاب سال اصفهان در سال ۱۳۹۳ را به دست آورد. کتاب‌های «حضور ایران در جهان باستان» و «آتشی که نمیرد» از دیگر آثار این استاد بزرگ گروه تاریخ دانشگاه اصفهان است.

شادروان استاد سید اصغر محمودآبادی اولین استاد تاریخ اسلام دانشگاه اصفهان از زمان انقلاب اسلامی است. او درباره علاقه‌اش به تاریخ گفته است: «عشق به تاریخ از پدربزرگ مادری‌ام که معلم قرآن بود به من منتقل شد. همان سالی که به دانشگاه اصفهان آمدم باوجودی که رشته تحصیلی‌ام قبل از دانشگاه، ریاضی بود و معدل خوبی هم داشتم اما فقط در رشته تاریخ آزمون دادم. پدرم می‌گفت در تاریخ، نان نیست ولی من علاقه داشتم. یادم هست که درنهایت پدرم گفت امیدوارم خدا کمکت کند و هر وقت هم بابت این شغل پولی نصیبت شد بگو خدایا به این پول برکت بده.»

پیکر مرحوم استاد سید اصغر محمودآبادی، عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، فردا جمعه هفتم مردادماه ساعت ۱۰ صبح در قطعه نام‌آوران باغ رضوان اصفهان ببه خاک سپرده می‌شود.

پایگاه خبری سلام نو درگذشت این استاد فرهیخته را به همه علاقه‌مندان و دوستداران وی به ویژه جامعه دانشگاهی اصفهان تسلیت می‌گوید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید