۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 55376335

بوشهر یکی از استان‌های ساحلی و بندری خلیج فارس با داشتن جاذبه‌های طبیعی متفاوت و متنوع شما را شگفت‌زده خواهد کرد. با ما همراه باشید تا بیشتر با مکان‌های طبیعی بوشهر آشنا شویم.

مکان‌های طبیعی بوشهر

سلام نو _ سرویس گردشگری: بوشهر دیدنی با قرارگیری در جنوب ایران عزیز و در حاشیه آب‌های نیلفام خلیج فارس دارای اقلیم غالب گرم و خشک است و همین امر سبب شده تا جاذبه‌های طبیعی بوشهر خاص و منحصر به فرد باشد. قدمت بوشهر این منطقه بندری و جذاب با توجه به بسیاری از کتب و آثار تاریخی موجود در آن به دوران ساسانی برمی‌گردد و این اشتیاق هر مسافر و گردشگری را برای سفر به آن بیشتر می‌کند.

تاریخچه کوتاه بوشهر

بندر بوشهر در بخش مرکزی استان بوشهر و در ارتفاع ۱۸ متری از سطح دریا قرار دارد. این بندر از سمت شمال، غرب و جنوب به خلیج فارس منتهی می شود و در منطقه ساحلی خلیج فارس قرار دارد. این شهر دارای آب و هوای نیمه بیابانی گرم است و در فصل های سرد سال دارای آب و هوای مطلوب است. این بندر سواحلی آفتابی و چشم اندازهای زیبا دارد. 

جبهه ساحلی بافت قدیم بوشهر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده  است. منظره شهر آمیزه ای از رنگ های سفید، زرد و قهوه ای است.  ۱۸ اسفند، سالروز تأسیس مدرسه سعادت، روز بوشهر نام دارد.

بندر بوشهر به لحاظ موقعیت خاص خود در منطقه از نظر تجاری، واردات و صادرات کالا، وجود شرکت های بزرگ نفتی، اجرای طرح های صنعتی بزرگ مانند نیروگاه اتمی بوشهر و کشتی سازی یکی از قطب های مهم صنعتی و اقتصادی ایران به شمار می رود و این امر سبب مهاجرت نیروی کار به این شهر شده است. 

مکان‌های طبیعی بوشهر

بوشهر قدمتی حدود ۵هزار سال دارد و از مراکز مهم در حکومت‌های مختلف اعم از عیلامی، ساسانی، و افشاریان بوده‌است. در دوره‌ی خلیفه‌ی دوم (عمر)، ریشهر (بوشهر قدیم) به‌دست مسلمانان در جنگی به‌نام «وقعه ریشهر» فتح شد. بوشهر کنونی توسط «ابومهیری» که پسر «شیخ ناصرخان آل مذکور» بود، در سال ۱۱۱۴ ه‍.ش ایجاد شد. به‌دلیل اهمیت زیاد این شهر در سده‌های گذشته، اقدامات زیادی برای اولین بار در بوشهر انجام شد. به‌عنوان نمونه اولین چاپخانه سنگی، صنایع برق، یخ‌سازی، و اولین خط تلگراف در بوشهر راه‌اندازی شد.

 کشاورزی، دامداری، شیلات و تا حدودی صنعت نیز از منابع دیگر اقتصادی این شهر به شمار می روند. این شهر از نظر تولید خرما یکی از شهرهای مهم ایران است و تولید خرما به همراه صید ماهی یکی از مهم ترین فعالیت های اقتصادی مردم این منطقه است. رستوران سنتی بوشهر یکی از جاذبه‌های مهم این شهر است چون با فرهنگ غذایی آن گره خورده است.

صنایع این بندر نیز به دو بخش صنایع دستی و ماشینی تقسیم می شوند و مهم ترین آن ها را صنایع کشتی و لنج سازی، توربافی، کوزه گری و سفالگری تشکیل می دهند. 

در بین جمعیت غیربومی اهالی کازرون، شیراز، آبادان، دشتستان، دشتی و تنگستان بیشترین درصد را نسبت به سایر غیربومی ها دارند. در حال حاضر بیشتر ساکنان بومی شهر بوشهر دارای مذهب شیعه هستند. گویش قدیمی شهر بوشهر گونه ای از زبان فارسی است که به گویش بوشهری مشهور است.

اقلیم بوشهر

بوشهر در تقسیم‌بندی اقلیمی ایران‌، در اقلیم گرم و مرطوب قرار دارد. در این اقلیم‌، دریا تاثیر به سزایی در شرایط اقلیمی منطقه دارد. خاصیت اقلیمی دریاهای زمین در این است که آب آنها در مقابل گرمای خورشید در مقام مقایسه با خشکی از خود عکس العمل نشان می‌دهد. بدین ترتیب که در شرایط واحد آب دیرتر از خشکی گرم شده و دیرتر هم گرمای خود را از دست می‌دهد و هوای مجاور آب و خشکی تحت تاثیر این وضع خاص قرار می‌گیرد. علاوه بر آن دریاهای جهان تا حدود زیادی از سواحل مجاور را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در نتیجه نواحی مجاور دریا از جمله سواحل استان بوشهر،‌ معمولاً دارای آب و هوای بحری یا دریایی هستند که مهمترین مشخصات آن کمی اختلاف درجه گرما در شب و روز و در زمستان و تابستان است و ما در مورد استان بوشهر،‌ اثر عمیق این عامل را در قسمت مربوط به میزان گرما را خواهیم دید.

مکان‌های طبیعی بوشهر

بوشهر طبیعتی پر از شگفتی دارد و بسیاری از طبیعت‌گردها و گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از مکان‌های طبیعی بوشهر به آن سفر می‌کنند و با وجودی سرشار از حیرت به شهر خود برمی‌گردند. از این رو در ادامه تعدادی از این مکان‌ها را معرفی می‌کنیم که از جاهای دیدنی بوشهر هستند.

 کوه نمکی جاشک: یکی از مکان‌های طبیعی بوشهر کوه نمکی جاشک است که با بندر بوشهر ۱۴۴ کیلومتر فاصله دارد. این کوه نمکی جذاب با کوه‌های نمکی که تا الان مشاهده کردید متفاوت است چرا که زنده و پویا است و به فعالیت خود به عنوان یک پدیده طبیعی ادامه می‌دهد.

مکان‌های طبیعی بوشهر
 کوه نمکی جاشک

این پدیده وصف ناپذیر، طولی حدود ۱۲ کیلومتر، عرضی برابر با ۴.۵ کیلومتر و ارتفاعی ۱۳۵۰ متری از سطح دریا دارد. درخشش نمک‌های طعام گنبدها، وجود یخچال‌ها، آبشارها و غارهای نمکی، فرسایش‌هایی که در اثر جریان آب و هوا ایجاد شده، بلورهای نمک و کانی‌های مختلف و در نهایت رنگ‌های گوناگونی که در کوه نمکی جاشک دیده می‌شود شگفت‌انگیز و اعجاب‌آور است.

نخلستان‌های آبپخش: از دیگر مکان‌های طبیعی بوشهر نخل‌ها و نخلستان‌های زیبا و بی‌نظیر آبپخش است. این نخلستان‌ها پی در پی و بدون هیچ فاصله‌ای در وسعت ۲۹۰۰۰ هکتار کاشته شده و جلوه خاصی به این محدوده جغرافیایی بخشیده است. یکی از بهترین زمان‌ها برای رفتن به بوشهر و بازدید از نخلستان‌های آبپخش، دو ماه شهریور و مهر است چرا که نخلداران مهم‌ترین محصول این منطقه یعنی خرما را که به صورت‌ و انواع گوناگون به دست ‌آمده را چیده و به فروش می‌رسانند.

مکان‌های طبیعی بوشهر
نخلستان‌های آبپخش

سواحل دیدنی بوشهر: بوشهر به نوعی قطب ساحلی ایران به شمار می‌آید و بیشترین طول و نوار ساحلی را دارد و همین امر این استان را در وجود دورنماهای تماشایی غنی کرده است. ساحل ریشهر، ساحل آب شیرین کن، ساحل صدفی، پارک ساحلی شغاب بوشهر، ساحل ماسه‌ای بندر دیلم، ساحل بندر امام حسن، ساحل بنود، ساحل بندر دیر، پارک ساحلی بنک و ساحل بندر تاریخی حماد از جمله ساحل‌های خوش‌نمای بوشهر محسوب می‌شوند. سواحل بوشهر از جاهای دیدنی بوشهر در پاییز به حساب می‌آیند.

مکان‌های طبیعی بوشهر
مکان‌های طبیعی بوشهر

خلیج نایبند: نقطه تلاقی کوه‌های برافراشته عسلویه با خلیج فارس در ۳۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بوشهر به منطقه حفاظت شده نایبند و یا اولین پارک ملی دریایی ایران شهرت دارد. این منطقه حفاظت شده با ۴۱۳۰ هکتار وسعت، یکی از مکان‌های طبیعی بوشهر که گونه‌های گیاهی، حیات وحش و زیستگاه دریایی آن از جانب شورای عالی حفاظت محیط‌زیست برای حفظ و حراست معرفی شده است.

مکان‌های طبیعی بوشهر
خلیج نایبند

پارک جنگلی چاه کوتاه: در راستای کنترل و مهار شن‌های روان در شمال شرق بوشهر، در سال ۱۳۵۰ پارک جنگلی چاه کوتاه احداث شد و به مرور به یک زیستگاه جدی برای گونه‌های گیاهی و درختی منطقه کویری و نیز گونه‌های پرنده‌های ساحلی دگرگون شد. این پارک جنگلی در فصل تابستان دارای آب و هوای گرم و خشک است و در دیگر فصل‌های سال، آب و هوایی معتدل دارد، از این رو یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گشت و گرد، قدم زدن و شنیدن آواز پرندگان است. سفر به بوشهر بدون دیدن این پارک جنگلی لطفی ندارد.

مکان‌های طبیعی بوشهر
پارک جنگلی چاه کوتاه

تالاب حله: اگر در بوشهر به دنبال یک تالاب می‌گردید تا بتوانید یک اکوسیستم محلی را از نزدیک مشاهده کنید، تالاب حله درست‌ترین گزینه است. این تالاب مشهور، در منطقه حله و در فاصله اندک ده کیلومتری بوشهر قرار دارد و تنوع گیاهی و حیات وحش بی‌مثالی را در خود جای داده است. وجود گیاه‌های آبزی در این تالاب تأثیر به سزایی در حضور پرندگان و جانوران آبزی این منطقه دارد.

مکان‌های طبیعی بوشهر
تالاب حله
کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • عباس محمدحسینی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    7 0
    سلام،تنگه های خاییز و بیرمی و جم.عسلویه/ساحل گناوه از جزیره جنوبی تا بینک،جنگل حرا دیر و کنگان/ کلوتهای ساحلی از دلوار تا دیر و کلوتهای گناوه/ پشت کوه دشتستان وووو
  • ناشناس IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    2 0
    خدا وکیلی کسی بوشهر نیاد،از گرما تلف میشه،جهنم ک.گفتن اینجاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید