مهرداد لاهوتی، نماینده پیشین مجلس، از مجلس خواست تا انتقادات روحانی را به خود نگیرد زیرا گلایه او از اراده حاکمیت بوده است.

باید از تجربه های همه دولت ها استفاده کرد

به گزارش سلام نو، مهرداد لاهوتی نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که آقای روحانی در روز عید غدیر در دیدار با وزرای سابق درباره برجام گفت اگر مصوبه مجلس یازدهم نبود، این موضوع در آخرین روزهای دولت به نتیجه می‌رسید. علت بیان صحبت‌های آقای روحانی چیست، گفت: آقای روحانی هشت سال رئیس‌جمهور این کشور بوده و طبیعتا با کابینه خود ملاقات‌هایی دارند که این امر برای افرادی از جمله آقای احمدی‌نژاد و خاتمی هم اتفاق می‌افتد. ما باید این دیدارها را به فال نیک بگیریم؛ چراکه باید از تجربه‌ها استفاده کرد. آقای روحانی هم در این مدت تجربه مثبت و منفی داشتند و امروز باید در این شرایط از همه تجربه‌های مثبت دولت‌ها استفاده کرد. نباید این طور که باشد که فردی که هشت سال رئیس‌جمهور بوده را به زباله‌دان تاریخ بیندازیم.

وی افزود: امروز آقای رئیسی تلاش می‌کند با شرایط سختی که وجود دارد، کشور را به سمت یک مسیر درست هدایت کند و در ادامه سعی می‌کند، از تجربه‌های منفی که برای رؤسای جمهور گذاشته اتفاق افتاد، استفاده نکند تا آن‌ اتفاقات برای خودش اتفاق نیفتد. نکته دوم این است که اعضای کابینه دولت گذشته در عید غدیر با هم دیدار کردند و بعد از آن درباره موضوعاتی مثل کسری بودجه صحبت کردند. به هر حال زمانی که رئیس‌جمهوری، دولت خود را به دولت جدید تحویل می‌دهد، بدهی و دارایی‌هایی دارد. دولت آقای روحانی، تعهدات دولت‌های قبلی را انجام داد و دولت فعلی هم باید تعهدات دولت آقای روحانی را انجام دهد و دولت بعدی هم که بیاید باید به تعهدات دولت آقای رئیسی عمل کند و این امری طبیعی است. به همین دلیل نمی‌شود دولت را دستگاه کنتور در نظر گرفت و اعداد آن را صفر کرد چون هر دولت بدهی و دارایی‌هایی دارد. به طور مثال بنده اطلاع دارم که امروز دولت حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی و بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم مطالبات دارد.

نماینده پیشین مجلس گفت: یکی دیگر از موضوعات دیگری که در آن جلسه مطرح شد، مربوط به برجام بود که راه توافق آن از دوره احمدی‌نژاد شروع شد و در دوره آقای روحانی با جدیت پیگیری و در نهایت امضا شد. آن توافق آثار خود را در چهار سال اول نشان داد و تورم تک رقمی شد. اما بعد از آن در دوره دوم به دلایل متعدد برجام به هم ریخت و تورم بالا رفت.

وی افزود: برجام باعث لغو تمام قطعنامه‌های شورای امنیت شد و ما امروز فقط با تحریم‌های آمریکا مواجه هستیم. معنای تحریم‌های شورای امنیت این است که کشورها مکلف هستند مانند حکم دادگاه آن‌ها را رعایت کنند اما درباره تحریم‌های آمریکا به دلیل آنکه کشورها از آمریکا حساب می‌برند این تحریم‌ها در اقتصاد ایران تاثیر خود را گذاشته است. به همین دلیل دونالد ترامپ تلاش خیلی زیادی کرد که بتواند قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای امنیت بگیرد اما موفق نشد.

برجام اراده‌ای ملی است

لاهوتی گفت: برجام یک اراده ملی بود که توسط دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی مصوب و اجرا شد. امروز اگر برجام بخواهد شکل بگیرد باید دارای اراده ملی از جانب همه ارکان نظام باشد و اگر برجام در دوره آقای رئیسی امضا نشد به حساب ضعف آقای رئیسی نگذاریم و اگر هم امضا شد به عنوان نقطه قوت دولت ایشان حساب نکنیم زیرا حل و فصل این موضوع نیازمند اراده حاکمیت است و تا اراده آن نباشد، این موضوع حل نخواهد شد.

وی افزود: دولت رابط بین شورای امنیت با حاکمیت برای انجام مذاکرات است. بنابراین هر تصمیمی که در شورای عالی امنیت ملی گرفته شد، توسط حاکمیت تایید و در نهایت به وسیله دولت انجام گرفت، با اراده حاکمیت بود و در این زمینه دولت قبل و دولت فعلی خارج از چارچوب معین شده مذاکره نکردند. اراده حاکمیت هرچقدر در دولت آقای روحانی وجود داشت، در دولت فعلی هم به همان شکل است.

لاهوتی در ادامه گفت: بنابراین اگر دست آقای رئیسی را در مذاکرات ببندند وی نمی‌تواند در مذاکرات موفق باشد. به همین دلیل گلایه آقای روحانی به این بود که در چهار سال دوم اراده حاکمیت در موضوع حل برجام وجود نداشت. حالا باید به دولت کمک کنیم تا ساختار اقتصادی خوبی شکل دهد و اگر اراده حاکمیت به دولت اجازه دهد و موضوع برجام حل و به اصلاح نظام اقتصادی گره بخورد، آقای رئیسی می‌تواند کارنامه خوبی داشته باشد. اما اگر غیر از این باشد، مانند این است که به دست و پای انسان سنگ هزار کیلویی بستند سپس به آب دریا انداختند و بعد به او می‌گویند حالا خود را نجات بده.

لاهوتی در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس امروز از صحبت‌های روحانی انتقاد می‌کنند. علت آن که با استفاده از کلید واژه بانیان وضع موجود به او حمله می‌کنند چیست، گفت: مجلس انتقادات آقای روحانی را به خودش نگیرد. گلایه روحانی از اراده حاکمیت بود و مجلس هم یک رکن حاکمیت است. ایشان بخشی از واقعیت را گفت که اگر اراده حاکمیت و مجلس در دوره اول تکرار می‌شد، برجام به نتیجه می‌رسید. امروز اگر برجام به نتیجه برسد، باید هزینه بیشتری پرداخت و فایده کمتری برای آن دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: امروز باید از تجربیات مثبت گذشته استفاده کنیم. اگر من به جای آقای رئیسی بودم، از آقای ظریف به عنوان یک فرد مسلمان، متدین و وطن‌دوست که این کار را به نتیجه رساند و دارای تجربه‌های زیادی در این حوزه است، استفاده می‌کردم. چه اشکالی دارد از تجربه‌های او برای حل تحریم‌ها نهایت استفاده را ببرند. ما امروز برای هدایت تیم فوتبال مربی خارجی استخدام می‌کنیم در حالی که دنیا امروز از مغزهای ما استفاده می‌کند و ما این مغزها را در داخل کشور داریم. در نهایت باید بگویم اگر برجام به نتیجه برسد با هزینه بیشتر و فایده کمتر خواهد بود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید