حسین جوزانی با اشاره به مشکلات صنعت طلا، گفت: صنعت طلا و جواهر مشابه دیگر مشاغل و صنایع با مشکلاتی چون تحریم، افزایش قیمت ارز و مالیات بر ارزش افزوده مواجه شده است و با دور کند حرکت می‌کند.

صنعت طلا و جواهر ایران باید متحول و مدرن شود / در دریکانا می‌خواهیم هنرهای اصیل ایرانی را به شکل مدرن عرضه کنیم

سلام نو – حسن علیزاده: بازار طلا و جواهر بازاری همیشه جذاب، دوست داشتنی و گیرا است. این بازار در طول تمام سال‌های گذشته هیچ‌گاه جذایت خود را از دست نداده است و برای تمام مردم جذاب بوده. این روزها به لطف مشکلات اقتصادی طلا و جواهر به عنوان یک صنعت خلاق مورد غفلت واقع شده و بسیاری از یاد برده‌اند که طلا و جواهرسازی یک صنعت جذاب و سودآور برای کشور است.

برای نگاهی به این صنعت سلام نو با حسین جوزانی، تاجر، کارآفرین و عضو اتحادیه طلا و جواهر شهر ری گفت‌وگو کرد. جوزانی که موسس گروه شرکت‌های دریکانا است در سال ۱۳۶۰ وارد حرفه طلا و جواهر سازی شد و در سال ۱۳۷۰ برند دریکانا و شرکت‌های زیر مجموعه آن را رسما ثبت، تاسیس و راه‌اندازی کرد.

جوزانی تلاش کرده تا دریکانا به عنوانی برندی مدرن، پیش‌رو و تجدید شونده علمی که دنبال رقابت در بازار جهانی طلا و جواهر است قدم بردارد.

مشروح گفت‌وگوی سلام نو با حسین جوازانی را در ادامه می‌خوانید.

در جهان باستان چه کشور هایی سردمدار صنعت طلا و جواهر بودند و آیا ایران در این صنعت جایگاهی داشته یا نه‌؟

در دوران باستان مصر، یونان و ایران از کشورهای سردمدار ساخت زیورآلات بودند، البته باید به این توجه کرد که در هر دوره تاریخی الگوهای خاصی در ساخت زیور آلات به کار می‌رفته است.

ما در دوران اخیر، به خصوص دوران قاجار و پهلوی، تاج‌های مملو سنگ‌های قیمتی را شاهد هستیم و می‌بینیم که تاج‌ها با جواهرات خزانه جواهرات ملی ساخته می‌شد.

هم اکنون صنعت طلا و جواهر ایران چه جایگاهی در جهان دارد؟

صنعت طلا و جواهر مشابه دیگر مشاغل و صنعت‌ها با مشکلاتی چون تحریم، افزایش قیمت ارز و مالیات بر ارزش افزوده مواجه شده است و با دور کند حرکت می‌کند. در این میان تنها افراد کارآفرینی که عاشق حرفه خود هستند با طراحی و تولید محصولات مبتکرانه راه خود را ادامه می‌دهند و تلاش می‌کنند تا با استفاده از از دستگاه‌های مدرنی همچون پرینتر لیزری و دستگاه تراش کامپیوتری محصولات جدیدی بسازند. هر چند در همین راه هم هزار و یک مشکل دارند.

جدی ترین رقبای جهانی ایران در این صنعت چه کشورهایی هستند و مزیت رقابتی ایران نسبت به آنها چیست؟

برندهایی از ایتالیا، فرانسه، سوئیس و انگلیس همچون بولگاری، هری وینستون یا کارتیه با طراحی زیبا و تجهیزات مدرن از ایران جلو هستند. البته برندهای ایران بیکار ننشسته‌اند و تلاش می‌کنند با کمک منابع و دانش روز فاصله خود را رقبا کم‌تر و کم‌تر کنند. از جمله ما در دریکانا تلاش داریم تا به عنوان برندی صاحبت سبک و خلاق در جهان جواهرات قدم برداریم

صنعت طلا و جواهر ایران باید متحول و مدرن شود / دریکانا می‌خواهیم هنرهای اصیل ایرانی را به شکل مدرن عرضه کنیم

برخی مصنوعات طلا و جواهر از جمله فیروزه‌کوبی، قلم‌زنی و میناکاری خاص و مزیت ایران است. ما در دریکانا سعی داریم این هنرهای اصیل را به شکل مدرن عرضه کنیم تا ضمن پافشاری بر فرهنگ خود بتوانیم با برندهای مطرح اروپایی رقابت کنیم.

بیشترین آسیب ها در بخش فعلی صنعت طلا و جواهر ایران را متوجه چه چیزهایی می دانید؟

این روزها صنعت طلا و جواهر در ایران از یک سو با کپی‌کاری کارگاه‌های همکار و تکرار طرح‌های قدیمی و گاه عدم علاقه برخی کارفرمایان کارگاه‌ها به بروز کردن دانش فنی خود مواجه است و از سوی دیگر با مشکلات تحریم و عدم دسترسی به ارز کافی برای خرید دستگاه‌های جدید. در این اقیانوس آبی کم رقیب تنها برندهای مصمم، باانگیزه و عاشق رشد و نوآوری در رقابت باقی می‌مانند و دیگران حذف می‌شوند.

تصویر شما از وضعیت این صنعت در یک دهه پیش رو در کشور چیست‌؟

ما نیاز به تحول و مدرن شدن صنعت طلا و جواهر داریم و این جز با ورود جوانان گوهرشناس و طراح و خلاق به این صنعت و کمک گرفتن از تجهیزات مدرن ممکن نیست. جوانان ما باید وارد صنعت شوند و در نمایشگاه‌های خارجی برندهای خارجی را مشاهده کنند تا بتوانند پیشرفت کنند. به عبارت دیگر کارفرمای هر کارگاه باید دانش و تجهیزات خود را ارتقا دهد و منتظر اتحادیه نماند چون ادامه کار به روش سنتی موجب حذف از بازار می‌شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید