۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳
کد خبر: 55376173

لازمه‌ی هر سفری بعد از انتخاب مقصد، برگزیدن زمان مناسب است. با ما همراه باشید تا بعد از انتخاب نقاط جنوبی کشور به عنوان مقصد، از بهترین زمان سفر به جنوب ایران بیشتر بدانید.

بوشهر

سلام نو _ سرویس گردشگری: برای اینکه بدانیم بهترین زمان سفر به جنوب ایران دقیقا چه وقت یا فصلی است نیاز داریم تا مقصد مورد نظرمان را با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی بیشتر بررسی کنیم چرا که تمامی نقاط جنوب ایران در فصل و زمان مشخص، آب و هوای مشابه نداند. از این رو برای پاسخ دقیق به این سوال بهتر است شهرها، بندرها و جزایر جنوبی ایران عزیزمان را به تفکیک بررسی و درباره بهترین زمان سفر به آن‌ها به صورت مجزا نظر دهیم.

جنوب ایران شامل استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان می‌شود و نقاط گردشگری در این استان‌ها بسیار زیاد است. هر ساله گردشگران، مسافران و طبیعت‌گردان فراوانی برای دیدن مقصدهای گردشگری و طبیعی در جنوب ایران به این مناطق سفر می‌کنند و با کلی تجربه هیجان‌انگیز به شهر و دیار خود برمی‌گردند، همین امر سبب می‌شود تا برای دیدن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری این بخش از ایران زیبا به دنبال انتخاب بهترین زمان باشند.

به دلیل قرارگیری مقصدهای جذاب و متنوع در خط ساحلی جنوب ایران و نیز بودن این نقاط در دسته اقلیم گرم و مرطوب، بهترین زمان سفر به جنوب ایران، اواخر پاییز تا اوایل بهار است. در این بازه زمانی آب و هوای جنوب متعادل است و از شما برای گشت و گرد در یک هوای دلچسب دعوت می‌کند. با وجود این که پی بردیم بهترین وقت برای سفر به جنوب و داشتن یک جنوبگردی دل پذیر چه زمانی است، دانستن شرایط سفر به این بخش از کشور چهار فصل ایران خالی از لطف نخواهد بود.

بهترین زمان سفر به جنوب ایران در فصل‌های مختلف

تعطیلات نوروز و فروردین ماه زمان بسیار خوبی برای سفر به جنوب محسوب می‌شود، به این دلیل که آب و هوای مناطق مختلف در روزهای اول بهار مطبوع و خنک است و گردش و تفریح در جزایر کیش و قشم و نیز بندر عباس و چابهار لذتی مضاعف دارد. مثلا شهر حریره کیش؛ با بیش از ۸۰۰ سال قدمت یکی از آن جاذبه‌های گردشگری است که نباید از آن غافل شد.

بهترین زمان سفر به جنوب ایران
سواحل جزیره کیش

تابستان‌های جنوب ایران علاوه بر گرمای زیاد، مرطوب نیز هست و آسایش شما به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌گیرد، طبیعی است که حضور گردشگران در این فصل چندان زیاد نیست و بناهای تاریخی و مکان‌های گردشگری و تفریحی بسیار خلوت‌تر از فصل‌های دیگر به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

نکته مهم این است که به دلیل حجم کم مسافر در این فصل گرم، هزینه رفت و آمد و البته اقامت شما به طور خاص اقامت در هتل‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. خوب است بدانیم، افرادی که به صورت حرفه‌ای سفر می‌کنند، برای دیدن یک مقصد زمانی را انتخاب می‌کنند که در فصل معمولی و چه بسا نامساعد باشد.

در دو ماه تیر و شهریور با رفتن به چابهار دیدنی، می‌شود تجربه‌ای هیجان‌انگیز داشت و اگر علاقه‌مند به تفریح و ورزش‌های آبی باشید در چابهار بی‌نظیر موج‌سواری یکی از جذاب‌ترین و انرژی‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که در کمتر جایی در ایران و آسیا امکان تجربه‌اش را دارید. بادهای مطلوب در فصل مونسون، چابهار را به بهترین گزینه برای موج سواری تبدیل کرده است و تابستان را در یکی از مناطق جنوب ایران تجربه کردنی.

بهترین زمان سفر به جنوب ایران
موج سواری در چابهار

اواخر پاییز یکی از معدود زمان‌هایی است که نه تنها جنوب ایران هوای مطلوب، مطبوع و خنکی دارد بلکه می‌توان تخمین زد که به لحاظ شلوغی در این فصل می‌شود با زمان کمتری نسبت به زمستان از اماکن گردشگری بازدید کرد. علاوه بر این تخفیف‌های قابل توجه مراکز خرید در این مناطق یکی دیگر از مزیت‌های جذاب سفر به جنوب در پاییز است.

هر سه ماه فصل سفید زمستان برای سفر به جنوب ایران بی‌نظیر است. در این فصل، در بندرعباس جشنواره‌هایی مثل جشنواره‌ی خرید، جهله نگاری و مجسمه‌های شنی برپا، بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس یعنی قشم بسیار دیدنی، جزیره کیش خلوت و پر از فستیوال‌های جذاب، اهواز سرسبز و کارون آن خوش آب‌وهوا، خرید از بازارهای محلی آبادان با خنکی هوا لذت بخش و در نهایت بازدید از کارگاه‌های لنج‌سازی و مراسم‌های خیام خوانی و ساز و آواز بوشهر دلنشین‌تر از همیشه است. یادتان باشد که بسته به فصل باید دقت کنیم و بدانیم برای سفر به کیش چی بپوشیم.

نگاهی به جاذبه‌ها گردشگری جنوب ایران

جنوب ایران از اهواز تا دزفول و از دزفول تا کیش

دزفول و دریاچه‌ای خاص

شهر دزفول واقع در استان خوزستان، یکی از توریستی ترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران است و گردشگری، از جمله مهم ترین قطب های درآمد مردم منطقه به شمار میرود. دزفول در رشته کوه زاگرس قرار داشته و دریاچه ای با نام شیهون در اطراف شهر وجود دارد که پیشنهاد می کنیم حتماً یکبار هم که شده که از آن بازید کنید.

زیگوارت چغازنبیل، از بزرگترین معابد تاریخی ایران

بنای تاریخی زیگوارت چغازنبیل یکی از ارزشمندترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران است که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار می باشد چرا که این اثر تاریخی، به عنوان اولین اثر ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو شناخته می شود.

در زمانی که این بنای تاریخی ساخته شد، معبد در شهری با نام اونتاش گال قرار داشت و بنای زیگوارت چغازنبیل به عنوان بزرگترین، مهم ترین و مرتفع ترین بنای شهر شناخته می شد.

پل معلق اهواز

این پل جذاب و دیدنی با نام های پل سفید و پل هلالی اهواز نیز شناخته می شود. پل معلق اهواز به عنوان نماد این شهر معروف است و قدمت آن به سال ۱۳۱۵ برمی گردد. در آن سال تصمیم گرفته شد تا پلی بر روی رود کارون ساخته شود تا عبور و مرور را آسان تر کند لذا پل سفید اهواز برای این که بتواند در برابر عوامل طبیعی از جمله سیلاب و طغیان رود کارون مقاوم باشد، به صورت معلق ساخته شده است.

معبد هندوها در بندر عباس

اگر روزی تصمیم داشتید به شهر بندرعباس سفر کنید، پیشنهاد می کنیم نگاهی هم به معبد هندوها یا پرستشگاه بت گوران واقع در مرکز شهر استان هرمزگان بیاندازید. این بنای تاریخی در سال ۱۲۱۰ هجری قمری مصادف با دوران حکومت محمد حسین خان سعد الملک، حاکم بندرعباس ساخته شده است و شاید برایتان جالب باشد بدانید هدف از ساخت این پرستشگاه، جمع آوری هدایای هندوها که از طریق تاجران هندی اهدا می شده بوده است. شهر زیبای بندرعباس برخی از جاذبه های گردشگری جنوب ایران را در خود جای داده است.

شوشتر، شهر آبشارها

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری جنوب ایران، شهرستان تاریخی و بسیار زیبای شوشتر است. شوشتر در استان خوزستان قرار دارد. شوشتر را همگان با آبشارها و کانال های پر آبش می‌شناسند. آبشارهای شوشتر به منظور استفاده گرفتن از نیروی آب برای آسیاب های صنعتی در دوران ساسانیان ساخته شده‌اند. این مجموعه شامل آبشارها، ساختمان آسیاب و سیکا و تونل برای هدایت جریان آب می‌باشد.

اگر قصد سفر به قشم را دارید اینجا را حتما نگاه کنید: جاهای دیدنی قشم + لیست کامل

بهترین زمان سفر به جنوب ایران

هنگام؛ جزیره‌ای حیرت‌آور در دل هرمزگان

جزیره هرمز جزیره ای کوچک و زیبا در میان آب های نیلگون خلیج فارس است که قدمت بسیار زیادی از حضور آن در جنوب ایران می گذرد. این جزیره زیبا به صورت بیضی بوده و مساحت آن حدود ۴۲ کیلومتر مربع می باشد و در نزدیکی تنگه هرمز قرار گرفته است. سرتاسر این جزیره را جاذبه های دیدنی و گردشگری زیبا و فراوانی در بر گرفته و به یکی از قطب های گردشگری جنوب ایران تبدیل شده. اگر به هنگام رفتی به رستوران های جزیره هنگام هم سر بزنید.

اگر دوست داشتید می‌توانید نگاهی به جزئیات تور جزیره هنگام از تهران داشته باشید و سفری جذاب را در این فصل تجربه کنید.

قشم و جادوی جزیره ستارگان

از خارق العاده ترین جاذبه های گردشگری جنوب ایران می توان به پدیده ای منحصر به فرد به نام دره ستارگان اشاره نمود. دره ستارگان یکی از زیباترین جاذبه های جنوب ایران است که در جزیره قشم جای گرفته و جزء عجایب هفت گانه قشم محسوب می شود.

بهترین زمان سفر به جنوب ایران

جنگل حرا؛ میراثی برای جهان

در جزیره قشم پدیده ای زیبا و تماشایی دیگری به نام جنگل حرا جای گرفته و سطح آن پوشیده از آب می باشد و برای گردش در آن بایستی سوار بر قایق شوید. درختان جنگل حرا سر از آب بیرون آورده اند و چهره ای زیبا و تماشایی را برای این جنگل پدید آورده اند.

شهر سوخته؛ قدمتی ۵هزار ساله در جنوب ایران

شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و جزء جاهای دیدنی جنوب ایران شناخته می شود و می بایست به فاصله ۳۰ کیلومتری شهر محمدآباد واقع در شهرستان هامون مراجعه کرد تا منطقه تاریخی و باارزش شهر سوخته را دید. این شهر قدمتی ۵هزار ساله دارد و به لطف پژوهش های صورت گرفته و اسناد موجود، در زمان خود یکی از پیشرفته ترین شهرها به شمار می رفت لذا شهر سوخته در سطح جهانی از شهرت بالایی برخوردار می باشد به طوری که در سال ۲۰۱۴، سازمان جهانی یونسکو این منطقه تاریخی را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رساند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    0 0
    من که جنوبی ام بهترین زمان سفر به جنوب را اول اسفند پیشنهاد می کنم بهار جنوب از اول اسفند شروع میشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید