امارات پیوستن به ائتلاف عربی-اسرائیلی علیه ایران را تکذیب کرده است. این کشور درحال تلاش است تا دوباره روابط دیپلماتیک خود را با ایران آغاز کند.

علت مخالفت امارات متحده عربی با پیوستن به ائتلاف نظامی علیه ایران

به گزارش سلام نو به نقل از دیفنس عربیک، امارات پیوستن به ائتلاف عربی-اسرائیلی علیه ایران را رد کرده است. انور قرقاش مشاور رئیس امارات اعلام کرد که کشورش بخشی از محور ضدایرانی نخواهد بود.

تحلیل‌گران بر این باورند که ائتلاف عربی-اسرائیلی امتداد واضحی از جنگ در سایه میان تهران و تل‌آویو است که هر یک از اعضای خود را مجبور می‌کند تا وارد آن شده و خسارت‌های ناشی از آن را متحمل شوند و امارات نمی‌خواهد وارد جنگی شود که طرف اساسی در آن به شمار نمی‌رود.

شکل‌گیری یک اتحاد موشکی شامل تل آویو ممکن است امارات متحده عربی و عربستان سعودی را به رویارویی مستقیم با ایران سوق دهد که ابوظبی در حال حاضر سعی دارد از آن اجتناب کند. این در حالی است که امارات اخیرا در تلاش است تا روابط دیپلماتیک خود را با ایران از سر بگیرد.

ناظران بر این باورند که ائتلاف علیه ایران می‌تواند به یک جنگ فرقه‌ای در خاورمیانه تبدیل شود که کشورهای بسیاری از جمله عراق، لبنان و یمن را درگیر خواهد کرد موضوعی که آن را تبدیل به جنگ بازی خواهد کرد که نتایج آن مشخص نیست.

نگرانی ابوظبی از حملات حریف

ابوظبی و دبی در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی مورد حمله قرار گرفتند. این حملات نقطه محوری در تغییر سیاست خارجی امارات محسوب می‌شود و ابوظبی از تکرار چنین حملاتی به شکل وسیع‌تر و از جانبه حریفی قوی‌تر  نگران است.

غیبت واشنگتن از این ائتلاف معضل دیگری را برای کشورهای حوزه خلیج (فارس) ایجاد کرده است که در راس آنها امارات قرار دارد که خواستار هیچ گونه مخاطره‌ای بدون رهبری آمریکا نیست. تحلیلگران هم بر این باورند که آمریکا هیچ تمایلی به مواجهه با ایران ندارد.

ابوظبی اکنون به دنبال تمرکز بر اقتصاد خود در دوران پس از کوید۱۹ و بازگشت روابط آن با کشورهای منطقه است و هرگونه تنش نظامی به ضرر امارات خواهد بود که به گفته خود یک مرکز مالی جهانی محسوب می‌شود.

بخشی از سیاست جدید ابوظبی در اصل بهره‌مندی از همه کشورها صرف نظر از روابط آنها با یکدیگر خلاصه می‌شود. از جمله اسرائیل و ایران.

بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی می‌گوید: «روابط امارات متحده عربی با اسرائیل لزوماً انگیزه‌ای برای تشدید تنش با ایران نیست و گفت‌وگو با تهران به معنای به خطر انداختن مزیت‌های استراتژیک آن نیست."

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید