مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، در پی ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری و تشکیل کارگروهی در سازمان تامین اجتماعی توضیحاتی را ارائه کرد.

علت اجرایی نشدن قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی بعد از ۱۷ سال چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیرامون آخرین وضعیت تدوین برنامه اقدام و عمل سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب توضیحاتی ارائه و برخی چالش‌های پیش روی نظام رفاه و تامین اجتماعی که در این سیاست ها نیز مدنظر قرار گرفته است را برشمرد.

میرهاشم موسوی ، در این باره اظهار کرد: پس از اینکه سیاست های کلی تأمین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، کارگروهی در سازمان تامین اجتماعی تشکیل و یک دبیرخانه دائمی برای سیاست های کلی ایجاد کردیم.

وی افزود: این سیاست را سیاست بخشی مربوط به یک دوره خاص نمی دانیم، بلکه باید آن را به عنوان خط کلان همه ظرفیت های قانونی مورد پیگیری در تأمین اجتماعی  مورد مدنظر قرار داد. البته عنوان تأمین اجتماعی برای سیاست‌های ابلاغی، یک عنوان عام است و منظور سازمان تأمین اجتماعی نیست بلکه سیاست‌های حوزه رفاه و تأمین اجتماعی است که همه مؤلفه‌های بخشی و فرابخشی را دربرمی گیرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه ما پیش نویس آن بخش از کار که مربوط به سازمان بود را آماده و به وزارت رفاه ارسال کرده‌ایم گفت: تا جایی که اطلاع دارم جمع بندی اولیه در وزارتخانه نیز انجام شده است. معتقدیم یک کار متمرکز، منسجم  و جدی در این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های درونی و برونی و با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام اتفاق افتاده است.  

موسوی درباره جزئیات پیش نویس برنامه عمل سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: به طور کلی یک بسته سیاستی در بخش های مختلف در صندوق‌های مختلف تهیه شده است. در سیاست‌های ابلاغی چند موضوع مهم برای اولین بار با توجه به کژکارکردهای این حوزه پیش بینی شده است. نخستین مورد اینکه این سیاست فقط سیاست مربوط به حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست، بلکه فرابخشی است و حوزه هایی چون کسب و کار، اشتغال ، بهداشت، درمان بهداشت و آموزش که در قانون اساسی بر آن ها تاکید شده است را نیز شامل می‌شود؛ این موارد رفاه عمومی، پیشگیری از فقر و افزایش سطح زندگی مردم را مورد توجه جدی قرار داده است.

وی ادامه داد: یکی از الزامات این نگاه در بعد اجرایی، ایجاد یک سازوکار تنظیم گر فرابخشی است. یکی از پیشنهاداتی که ارائه داده‌ایم ایجاد یک نهاد تنظیم گر است که بتواند همه مؤلفه‌های مربوط به این مسیر را باتوجه به اقتضائات مورد توجه قرار دهد و آثار تصمیمات را در ارتقای رفاه عمومی مردم بسنجد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بر ضرورت استقرار نظام چندلایه تأمین اجتماعی که در سیاست های کلی تأمین اجتماعی نیز آمده، تاکید کرد و گفت: ایجاد نظام چندلایه موضوعی است که در سال ۱۳۸۳ وقتی قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی ابلاغ شد مورد اشاره قرار گرفته اما چرا بعد از ۱۷ سال اجرایی نشده و دوباره طرح بحث شده؟ چه موانعی وجود داشته که نظام چند لایه مستقر نشده است؟.

موسوی افزود: پاشنه آشیل ارتقای وضعیت رفاه، استقرار همین نظام چندلایه است که باید سازوکاری برای آن پیش بینی شود که ما پیشنهادهای لازم را در این باره ارائه داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های مهم سیاست‌های ابلاغی تأمین اجتماعی این است که رهبری، چالش‌ها را نقطه زنی کرده و در کنار آن، راهکارهای مواجهه با چالش‌ها را نیز تبیین کرده‌اند گفت: اگر بخواهیم برنامه داشته باشیم و راهکاری برای مشکلات ارائه دهیم این نقطه قوت در سیاست‌های کلی وجود دارد و کار ما را برای پیگیری در مجلس و دولت آسان می‌کند که به منزله فرصتی برای بهبود وضعیت رفاهی کم نظیر است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید