امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: باید امید به سرزمین مادری را در بین ایرانیان خارج از کشور ایجاد کنیم.

 ۷ میلیون ایرانی خارج از کشور زندگی می کنند

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، نمایندگان عضو فراکسیون ایرانیان خارج از کشور امروز (دوشنبه، ۳ مرداد) در وزارت خارجه میزبان وزیر امور خارجه بودند و مسائل ایرانیان خارج از کشور را پیگیری کردند.

میزان ثروت ایرانیان خارج از کشور چقدر است؟

حجت الاسلام علیرضا سلیمی رئیس این فراکسیون در ابتدای نشست، گزارشی از پیگیری های صورت گرفته ارائه کرد و گفت: شورای عالی ایرانیان خارج از کشور پس از سال‌ها برای اولین بار به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد، همچنین اعضای فراکسیون چندین نوبت جلسه با وزارت خارجه داشتند همچنین نشست های داخلی در مجلس برگزار شد. متاسفانه از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور استفاده نمی شود.

وی ادامه داد: براساس برجام قرار بود منابع دلاری قابل توجهی وارد کشور شود که با بدعهدی آمریکا این مسئله محقق نشد از سوی دیگر ۲ هزار میلیارد دلار ثروت ایرانیان خارج از کشور است که با پویا کردن این بخش می توان به کشور کمک کرد، البته وزارت خارجه در این زمینه تلاش‌های خوبی داشته است.

*افزایش ۳۰۰ درصدی معاملات تجاری ایران و تاجیکستان

در ادامه جلسه جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به بهبود روابط ایران با همسایگان از افزایش ۳۰۰ درصدی معاملات تجاری به تاجیکستان خبر داد.

همچنین علی جدی مطرح کرد: برای حضور ایرانیان خارج از کشور در پروژه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری سخت گیری‌هایی می‌شود، استعلام‌هایی گرفته می‌شود که در نهایت امکان همکاری را با ایرانیان خارج از کشور فراهم نمی‌کند از سوی دیگر پرداختی معلمان مدارس ایرانی خارج از کشور بسیار ناچیز و ضعیف است که باید این امر ترمیم و دیپلماسی اقتصادی جدی تر دنبال شود.

*انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت دفاتر استانی وزارت خارجه

حسن محمدیاری با انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت دفاتر استانی وزارت خارجه بیان کرد: از کارگرهای غیر ایرانی در شهرهای مرزی استفاده می‌شود این در حالی است که ما با مشکل اشتغال زایی روبه رو هستیم.

*رایزن‌های فرهنگی ایران در کشورهای دیگر ارتباط خوبی با سفارت، ایرانیان و دانشجویان ندارند

آرا شاوردیان بیان کرد: بسیاری از دانشجویان خواهان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های داخل کشور هستند اما متاسفانه تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و امتیاز حداقلی برای فعالیت در حوزه دانش بنیان‌ها برای آنها لحاظ می‌شود. متاسفانه رایزن‌های فرهنگی ایران در کشورهای دیگر ارتباط خوبی با سفارت، ایرانیان و دانشجویان ندارند.

*۳۰۰ هزار دانش آموز افغان در کشور حضور دارند

مهدی اسماعیلی از حضور ۳۰۰ هزار دانش آموز افغان در کشور خبر داد که باید وزارت آموزش و پرورش برای آموزش آنها برنامه ریزی کنند.

سید احمد آوائی اظهار داشت: از عادی سازی روابط با عربستان استقبال می‌کنیم، عده ای در این زمینه خیانت کرده اند که باید پیگیر آن باشیم و از افراد با تجربه برای بهبود روابط با ریاض استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام جواد حسینی کیا از وزیر امور خارجه خواست از ادامه مذاکرات برجامی و سفر اردوغان به ایران اطلاعاتی به نمایندگان بدهد.

وزارت خارجه از ظرفیت گروه‌های دوستی پارلمانی استفاده کند

محمدمهدی زاهدی با اشاره به بهبود روابط با عربستان خواهان جدی گرفتن گروه های دوستی پارلمانی از سوی وزارت خارجه شد و همچنین پیشنهاد داد از نمایندگانی که سبقه وزارت خارجه دارند کمک گرفته شود و از تجربیات آنها برای رفع برخی مشکلات ایرانیان خارج از کشور استفاده شود.

منصور شکراللهی با اشاره به اهمیت تقویت رایزن‌های اقتصادی در سفارتخانه‌ها، گفت: صادر کنندگان محصولات کشاورزی کشور تنها به بازار چند کشور همسایه محدود هستند، رقابت‌های جامعه جهانی می‌تواند فرصت خوبی باشد تا محصولات کشاورزی به ویژه مرکبات را در آن عرضه کنیم و بازارهای بهتری برای صادرکنندگان مهیا کنیم.

*هویت بخشی به ایرانیان خارج از کشور با تاسیس مدارس آنلاین

مجتبی رضاخواه با تاکید بر اینکه وزارت خارجه ارتباط خود را محدود به کمیسیون‌های مرتبط در مجلس نکند، اظهار داشت: فرزندان ایرانیان خارج از کشور دچار مشکل تهیه پاسپورت ایرانی هستند از این رو با لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور می‌توان این مسئله را حل کرد از سوی دیگر متاسفانه در آمریکا با وجود اینکه ۱.۵ میلیون ایرانی در آن زندگی می‌کند مدرسه ایرانی نداریم از این رو بهتر است مدارس آنلاین ایجاد کنیم و به ایرانیان هویت ببخشیم.

علی اکبر بسطامی از مفقود شدن جسد یکی از کوهنوردان ایرانی در قرقیزستان گفت که شرکت اعزام کننده آن پاسخگو نیست و جسد این کوهنورد در ارتفاعات قرقیزستان مانده و کسی نتوانسته برای او کاری انجام دهد.

روح الله متفکرآزاد با اشاره به ارتقاء روابط با همسایگان و افزایش تراز تجاری با ترکیه و چین، تاکید کرد: برای آنکه بتوانیم اقتصاد ۶۰۰ میلیون نفری همسایگان را به دست بگیریم نباید از هزینه کردن در این زمینه ابا داشته باشیم، از ظرفیت پارلمانی استفاده کنید که برخلاف آنچه که در ابتدای دوره وزارت گفته اید جدیتی برای استفاده از این ظرفیت دیده نمی‌شود.

رسول فرخی میکال از علاقه دانشجویان خارج از کشور برای بازگشت به کشور خبر داد و خواهان رسیدگی به حل مشکلات آن ها در این زمینه شد.

مرتضی محمودوند تاکید کرد: از پتانسیل آی پی یو استفاده کنید، سفر به اندونزی اهمیت این حوزه را نشان داد از سوی دیگر سفیر روسیه چندین بار با رفتار و گفتار خود روس هراسی را در داخل کشور تداعی کرده است.

حسن فتحی خواستار تقویت بین ایران و قومیت ها شد، همچنین یوسف داوودی به قرارداد ۱۹۲۱ اشاره کرد و تاکید داشت که نباید دریای خزر تقسیم شود.

علیرضا نظری با تاکید بر اهمیت تدوین قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور، گفت: در شرایط تحریمی ارتباط گیری با ایرانیان خارج از کشور که تمایل دارند در ایران سرمایه گذاری کنند راهکار مناسبی است.

حجت‌الاسلام مجید ناصری نژاد  با بیان اینکه دیپلماسی منطقه ای در سطح خوبی دنبال می شود، گفت: عربستان در منطقه نفوذ کرده است و به نظر می رسد که در این حوزه ضعیف عمل می شود. انتظار می رود در عراق، کویت و بحرین فعالیت بیشتری داشته باشیم و گروه های دوستی پارلمانی را فعال کنیم.

ایرانیان خارج از کشور در ۴ حوزه تردد، هویت، اقتصادی و امنیتی دارای مشکلاتی هستند

ابوالفضل عمویی با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور در ۴ حوزه تردد، هویت، اقتصادی و امنیتی دارای مشکلاتی هستند، گفت: ایجاد سامانه برای رسیدگی به امور این قشر از جامعه مناسب است اما شاهد موج جدید مهاجرت هستیم که پیش از دیپلم صورت می گیرد و حتی برای کارگری مهاجرت انجام می شود.

شهباز حسن پور از وزیر خواست پیگیر قرارداد چندین میلیاردی با قطری ها باشد که نیمه کاره مانده است. وی همچنین به حضور ۶۰ هزار دانش آموز افغان در کرمان اشاره کرد که حتی یک متر کلاس هم برای آن ها وجود ندارد.

سید مرتضی حسینی تاکید کرد: اتباع ایرانی چه دیپلمات چه فرد عادی بی پناه ترین فرد خارج از کشور است.

رجب رحمانی با تاکید بر اینکه مجلس پشتیبان فعالیت‌های وزیر خارجه است، گفت: سفارتخانه ها در زمینه صادرات غیرنفتی فعال نیستند از سوی دیگر کشورهای همسایه برای محصولات ایرانی تعرفه بالایی بسته اند.

جبار کوچکی نژاد نیز به اهمیت اتمام پروژه ترانزیت شمال به جنوب اشاره کرد.

*براساس آمار رسمی ۴ میلیون ایرانی و براساس آمار غیررسمی ۷ میلیون ایرانی خارج از کشور زندگی می کنند

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در این جلسه به اقدامات وزارت خارجه در حوزه ایرانیان خارج از کشور پرداخت و گفت: در دیدار با مقام معظم رهبری توجه به ایرانیان خارج از کشور و ایجاد مدرسه ایرانی در کشورهای دیگر تاکید خاص شد. در ماه‌های ابتدایی تشکیل دولت شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بعد از ۸ سال و نیم به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد که در گذشته نشست های شورا به صورت پراکنده و بدون ریاست رئیس جمهور انجام می گرفت.

وی ادامه داد: در آن شورا چند تصمیم گرفته شد، ابتدا مقرر شد از دیپلماسی پارلمانی استفاده شود از این رو مصوب کردیم رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عضو ثابت این شورا باشد که این پیشنهاد در هیات دولت نیز تصویب شد.

وزیر امور خارجه کشور بیان کرد: با این نگاه اعضای جدید به شورا اضافه شد که مشکلات ایرانیان خارج از کشور حل شود، امروز مهاجرت یک استثنا نیست بلکه به یک رویه تبدیل شده است. براساس آمار رسمی ۴ میلیون ایرانی و براساس آمار غیررسمی ۷ میلیون ایرانی خارج از کشور زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه مشکلات این گروه از ایرانیان آسیب شناسی شده است، گفت: یکی از دغدغه‌های ایرانیان خارج از کشور تهیه کارت ملی است که با راه حلی مقرر شد ۲۳ نمایندگی در شهرهای پر جمعیت کار اولیه را انجام دهد و ظرف مدت ۱۵ روز ثبت احوال در داخل کشور کارت ملی آنها را صادر و به صورت فیزیکی ارسال کند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه برای ایرانیان خارج از کشور قانون جامع نداریم، گفت: در این قانون می‌توانیم مهم ترین مسئله این قشر از ایرانیان را در خصوص دو تابعیتی بودن حل کنیم.

وی تاکید کرد: موساد و سیا به دنبال جذب ایرانیان دو تابعیتی هستند، حتی این ایرانی ها نمی‌دانند که مورد سوءاستفاده سرویس های جاسوسی قرار گرفته اند.

وزیر امورخارجه کشور تاکید کرد: باید امید و پیوست به سرزمین مادری را در بین ایرانیان خارج از کشور ایجاد کنیم.

بر اساس این گزارش، در این نشست جبار کوچکی نژاد، جلیل رحیمی جهان آبادی، منصور شکر الهی، رحمت اله فیروزه پور، علی اکبر بسطامی، محمدمهدی زاهدی، ابراهیم عزیزی، رسول فرخی میکال، حسین حق وردی، سیدجواد حسینی کیا، مجتبی رضا خواه، احد آزادی خواه، احمد حسین فلاحی، محمدتقی نقدعلی، رضا حاجی پور، محسن فتحی، جلال رشیدی کوچی، ابوالفضل عمویی، الهام آزاد، عبدالکریم جمیری، مرتضی محمودوند، روح اله متفکر آزاد، حجت اله فیروزی، مهدی اسماعیلی، سیدمرتضی حسینی، رمضانعلی سنگدوینی، سیداحمد آوائی، علی جدی، حسنمحمدیاری، آرا شاوردیان، عبدالجلال ایری، علیرضا نظری، مجید ناصری نژاد و علیرضا سلیمی حضور داشتند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید