تونل کوه رنگ کمک می‌کند تا بخشی از آب رودخانه کارون را به زاینده رود نزدیک کند. وجود بیشه‌های سرسبز در طول مسیر، خود بر زیبایی و محیط دلنشین می‌افزاید که این امر به فضای تفریحی آن مربوط می‌شود.

از زاینده رود چه می‌دانید؟

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: زاینده رود (پاینده رود) یکی از رودخانه‌های مهم فلات مرکزی ایران است. این رودخانه به دلیل چشمه‌های جوشان مختلف در مسیر خود، یعنی از سرچشمه تا دهانه، به این نام شناخته شده است. این رودخانه از جبهه شمال شرقی زردکوه بختیاری (زردکوه) از رشته کوه‌های زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری در مجاورت چشمه دیمه سرچشمه گرفته و به باتلاق گاوخونی (تالاب گاوخونی) می‌ریزد. حداکثر طول این رودخانه ۴۲۰ کیلومتر و عرض آن در دره‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ متر و در شهر اصفهان تا ۸۰۰ متر متغیر است.

تونل کوه رنگ کمک می‌کند تا بخشی از آب رودخانه کارون را به زاینده رود نزدیک کند. وجود بیشه‌های سرسبز در طول مسیر، خود بر زیبایی و محیط دلنشین می‌افزاید که این امر به فضای تفریحی آن مربوط می‌شود. همچنین در کنار سواحل این رودخانه، در شهر اصفهان و نزدیک پل زمان خان (میان اصفهان و چهار محال و بختیاری) می‌توان به عنوان نقطه‌ای عالی برای تفریح و سرگرمی در نظر گرفت.

هزاران سال است که مردم در کرانه‌های زاینده رود زندگی می‌کنند. قدیمی ترین شواهدی از اشغال انسان در کنار رودخانه در غاری به نام قلعه بوزی در نزدیکی دیزیچه در جنوب غربی اصفهان یافت می‌شود. بیش از ۴۰۰۰۰ سال پیش، گروه‌هایی از شکارچیان پارینه سنگی (نئاندرتال‌ها) از غارهای قلعه بوزی به عنوان پناهگاهی برای مشاغل فصلی یا موقت استفاده می‌کردند و ابزار سنگی و استخوان‌های حیوانات شکار شده خود را به جا می‌گذاشتند. یک فرهنگ باستانی ماقبل تاریخ، تمدن زاینده رود، در هزاره ششم قبل از میلاد در کنار ساحل زاینده رود شکوفا شد.

زاینده رود از شهر اصفهان، مرکز بزرگ فرهنگی و اقتصادی ایران می‌گذرد. در قرن هفدهم، شیخ بهایی (از علما و مشاوران بانفوذ سلسله صفویه)، برای توزیع آب زاینده به حومه اصفهان، سیستمی از کانال‌ها (معادی) طراحی و ساخت. آب زاینده رود به رشد جمعیت و اقتصاد کمک کرد، اصفهان را به عنوان یک مرکز تأثیرگذار تثبیت کرد و منظره‌ای سرسبز به اصفهان، شهری در میان کویر بخشید.

از زاینده رود چه می‌دانید؟

بستر زاینده رود توسط بسیاری از پل‌های تاریخی دوران صفویه کشیده شده است و رودخانه از میان پارک‌های زیادی می‌گذشت. بر روی زاینده رود چندین پل جدید و قدیمی وجود دارد. در قدیمی‌ترین، شهرستان، ساخته شده در قرن پنجم پس از میلاد، هنوز هم به عنوان گذرگاه عابر پیاده در روستای شارستان استفاده می‌شود.

از زاینده رود چه می‌دانید؟

پل‌های قدیمی روی زاینده رود در شهر اصفهان: پل عابر پیاده مارنان (۱۵۹۹)، پل وحید (۱۹۷۶)، پل فلزی (۱۹۵۰)، عابر پیاده سی و سه پل (۱۶۳۲)، پل جویی (قرن هفدهم)، پل خواجو ۱۶۵۰)، پل شهرستان (قرن یازدهم و پایه‌های آن به قرن پنجم میلادی). در بخش زاینده رود که از اصفهان عبور می‌کند، پل‌ها، پارک‌ها، قایق‌های پارویی و کافه‌ها و رستوران‌های سنتی در میان بقیه میراث فرهنگی غنی اصفهان، از جاذبه‌های گردشگری مهم برای بازدیدکنندگان ایرانی و بین‌المللی هستند.

کد خبرنگار: ۲۱
۳۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 24
  • IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    15 6
    سلام البته پل زمانخان در ۱۵ کیلو متری شهرکرد مرکز چهار محال هست.
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      26 15
      خب ایشون هنوز نمیدونن که مرزهای اصفهان رو جابه جا کردن و دادن به چهارمحال
  • محمد IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    2 2
    ♥️♥️♥️♥️😍😍😍
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 5
      اشتباه به عرضتون رسوندندهمین چند سال اخیر چادگان رو از چهار محال جدا کردند،مرزهای ایل بزرگ بختیاری از اصفهان تا شیراز تا خوزستان تاکهکلویه، فارس کشیده شده واین قوم بختیاری بود که اصفهان رو بعد حمله محمود افغان نجات داد پل زمان خان که توی دل بختیاری هاست قسمتهای خوش آب و هوای اصفهان از اول تاریخ هم بختیاری نشین بوده بیابان نشینی مهاجران هستند بله تاریخ بخونید
  • محمد IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    36 6
    زاینده رود و تالاب گاوخونی شاهرگ اصلی حیات در مرکز ایران است تالاب گاوخونی تنها سپر دفاعی پیشروی کویر شرق ایران بسمت غرب بود و خشکی و نابودی ان یعنی نابوی کل ایران یعنی خشکی قناتها و سفره های زیرزمینی در ۵ استان یعنی ریزگرد و سرطان تا شعاع ۵۰۰کیلومتر روند نابودی زاینده رود اگر احیا نشود تا سرچشمه ها پیش خواهد رفت پس باید نگاهی ملی و دلسوزانه خارج از نگاههای قومیتی و استانی به ان بشود قبل از اینکه دیر بشود.خشم طبیعت قوم و استان نمیشناسد
  • علی IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    8 1
    قلعه بزی نه قلعه بوزی......
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    21 7
    زاینده رود عزیز الان در صنایع یزد در حال حیف و میل شدن است و طبیعت زیبای اصفهان و باغات اتشگاه در حال خشک شدن. زاینده رود را روزی پس خواهیم گرفت.
  • Mars IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    8 0
    آقا کوهرنگ نه کوه رنگ
  • ناشناس IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    7 4
    دیگه خبری از زاینده رود نیست.
  • رسول IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    14 4
    حالا که به لطف اقای خاتمی واحمدی نژادو اردکانیان تمام آب زاینده رودبه یزدوکاشان وقم ارسال میشه
  • احمد IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    2 1
    باید به آخر تمام جمله ها اضافه کرد.
  • احمد IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    1 0
    باید به آخر تمام جمله ها اضافه کرد.
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    12 2
    زاینده رود الان که سال ۱۴۰۱ هست بیش از ده سال هست که دائما خشک شده . ما کلا پارسال ۱۰ روز آب داشتیم .
  • هم میهن IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    1 0
    از ابتدای خلقت طبیعت بهترین و کم هزینه ترین راه رو پیش پای موجودات زنده گذاشته و هرکجا که آدمی در آن تغییری داده ، دیر یا زود موجب زیان شده است.
  • مهلا IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    البته یه پل تاریخی دیگه هم هست که مثل پل شهرستان که خیلی ها نمی دونستند همچین پلی هست بعد معروف شد وجود داره که در مشتاق سوم روی مسیر زاینده روده تقریبا شبیه پل شهرستان وبه زمان اشکانیان برمیگرده پل چوم نام داره وماشین رو هم هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید