اگر برای دیدن تنگه چاهکوه به قشم رفتید، می‌توانید از خانه‌ها و هتل‌های محلی برای اقامت استفاده کنید یا در طبیعت زیبای اطراف این جاذبه کمپی بزنید.

تنگه چاهکوه،‌ جاذبه‌ای کمتر شناخته شده در قشم

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: تنگه چاهکوه در جزیره قشم یکی از جذاب‌ترین نقاط دیدنی است که دیدن آن را به شما توصیه می‌کنیم. نه تنها در ایران بلکه در کل جهان به دلیل شکل عجیب و دیدنی آن بسیار معروف است. این یکی از عجایب هفت گانه جزیره قشم است که در آن صخره‌ها و مجسمه‌های طبیعی وجود دارد که در گذر زمان شکل گرفته‌اند و به نظر می‌رسد به سیاره دیگری سفر کرده‌اید.

در مطلبی سه مرکز مهم گردشگری در جنوب ایران را معرفی کرده بودیم، اما حالا می‌خواهیم به صورت اختصاصی به یکی از جاذبه های گردشگری جنوب ایران بپردازیم.

تنگه چاهکوه،‌ جاذبه‌ای کمتر شناخته شده در قشم

چاهکوه حاصل فرسایش آب باران بر روی سنگ‌های رسوبی است. طوفان‌های شدید باران (که نادر نیز هستند) به سرعت آب را از ساختارهای زمین شناسی می‌گذراند. اما فرسایش یک عامل فرعی در شکل گیری این دره زیبا بوده است. عمدتا تحت تأثیر گنبد نمکی و تاقدیس مربوط به آن (برآمدگی یا چین خوردگی سنگ چینه‌ای) قرار گرفته است. در حالی که تحت فشار هستند، این ساختارهای قوس مانند ممکن است در مناطقی که ضعیف تر هستند شکسته شوند و شیارهایی روی دیوارها ایجاد کنند. چاهکوه در ابتدا بر اثر این پدیده‌های زمین شناسی به وجود آمده و در مرحله دوم در اثر فرسایش شسته شده است. عمودی به محور اصلی دره دومی وجود دارد که آن نیز در اثر فشارهای زمین ساختی شکل گرفته است. در واقع باعث می‌شود دو دره به صورت عمودی روی یکدیگر لوله شوند.

تنگه چاهکوه،‌ جاذبه‌ای کمتر شناخته شده در قشم

صخره‌های بزرگ زیادی وجود دارد که می‌توانید ساعت‌ها به تماشای هر یک از آنها بپردازید و منظره متفاوتی را در این دره داشته باشید. همه عناصر طبیعی گرد هم آمده‌اند تا این پدیده را در طول سالیان متمادی شکل دهند و طبیعت هنرمند را به نمایش بگذارند.

چرا تنگه چاهکوه جاذبه‌ای منحصر به فرد است؟

دره‌ای در عمق ۱۰۰ متری که گویی به سرزمینی دیگر دعوت شده‌اید، دنیای جدیدی را به شما هدیه می‌دهد. کافی است با شما ثروتی به دست آورید و باران شروع به باریدن کند، آنگاه یکی از زیباترین تصاویر طبیعت ایران را خواهید دید. قبلا آن را دره مقدس می‌نامیدند زیرا هنگام بارندگی مانند آب انبار عمل می‌کرد و آب از قداست خاصی برخوردار بود.

تنگه چاهکوه،‌ جاذبه‌ای کمتر شناخته شده در قشم

ساختار تنگه چاهکوه، سنگ‌های روان مربوط به رشته‌کوه‌های زاگرس است که در اثر فرسایش‌های آبی، باد و خورشید در طول زمان به آنچه امروز می‌بینیم تبدیل شده‌اند. به محض ورود به دره مجسمه‌ای طبیعی را می‌بینید که به سه سر نگهبان دره معروف است و سپس چهار چاه را می‌بینید که توسط اهالی برای ذخیره آب شیرین در دره حفر شده‌اند.

هنگام قدم زدن در این دره با شکوه، نمی‌توانید در برابر حرکت بیشتر مقاومت کنید. با هر قدمی که برمی‌دارید صحنه جدیدی خواهید دید. فراموش نکنید که دوربین خود را با خود ببرید تا عکس‌های فوق العاده‌ای را به عنوان خاطره‌ای از کاوش خود بگیرید. اگر اهل صخره نوردی هستید، دره چاهکوه جایی است که می‌توانید از صخره نوردی لذت ببرید. برخی از مکان‌های دست نخورده را فقط با صخره نوردی می‌توان دید.

بهترین زمان برای بازدید از تنگه چاهکوه در فصل زمستان است. در صورت تحمل آب و هوای گرم آن می‌توانید در فصول دیگر نیز از این مکان دیدن کنید. در دره شما از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید در امان هستید، اما ممکن است بازدید از سایر نقاط منطقه دشوار باشد.

اگر برای دیدن تنگه چاهکوه به قشم رفتید، می‌توانید از خانه‌ها و هتل‌های محلی برای اقامت استفاده کنید یا در طبیعت زیبای اطراف این جاذبه کمپی بزنید. در نزدیکی چاهکوه خانه‌های محلی وجود دارد و در قسمت شرقی جزیره هتل‌ها و خانه‌های زیادی وجود دارد که با تنگه چاهکوه یکی دو ساعت فاصله دارند.

تنگه چاهکوه،‌ جاذبه‌ای کمتر شناخته شده در قشم

دره چاهکوه قشم تنها معجزه طبیعی قشم نیست. همچنین می‌توانید حداقل از دو شگفتی طبیعی دیگر مانند دره ستارگان قشم دیدن کنید که مکانی شگفت‌انگیز با صخره‌های خاص است که در طول قرن‌ها به اشکال عجیبی تبدیل شده‌اند.

جنگل حرا نیز وجود دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید. پر از درختان حرا است که گیاهان خارق‌العاده‌ای هستند. آنها در سخت‌ترین شرایط جان سالم به در می‌برند و در آب‌های شور جنگل ایجاد می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید