بر اساس طرح توانمندسازی اقشار ضعیف از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در طی پنج سال ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی به منظور توانمند سازی اقشار کم برخوردار احداث می‌شود.

تنها هدف دولت خدمت به مردم است

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا،با حضور معاون اول رییس جمهور، تفاهم نامه همکاری اجرای طرح توانمند سازی اقشار کم برخوردار از طریق ایجاد نیروگاه های خورشیدی به امضا رسید.

در جلسه ای که پیش از ظهر امروز(دوشنبه) به ریاست دکتر محمد مخبر برگزار شد، تفاهم نامه همکاری اجرای این طرح از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، وزارت نیرو، بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی امضا شد که قرار است بر اساس این طرح طی پنج سال ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی به منظور توانمند سازی اقشار کم برخوردار احداث شود.

معاون اول رییس جمهور اجرای این طرح را گامی در جهت تحقق شعار تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین ارزیابی کرد و گفت: این طرح سه ویژگی اشتغالزایی، تولید و دانش بنیانی را به صورت توأمان دارد.

مخبر با تأکید بر اینکه دولت انقلابی و مردمی در اجرای طرح ها و برنامه های خود هدفی جز خدمت به جامعه و مردم ندارد، طرح توانمندسازی اقشار کم برخوردار از طریق ایجاد نیروگاه های خورشیدی را طرحی موثر در راستای خدمت رسانی به جامعه برشمرد و اظهار داشت: یکی از ویژگی های اجرای این برنامه توانمند سازی و کمک به اقشار کم برخوردار جامعه است که همواره دغدغه مسئولان نظام و کشور بوده.

معاون اول رییس جمهور افزود: نیروی انسانی مهم ترین و ارزشمندترین سرمایه ای است که در اختیار کشور قرار دارد و اجرای این گونه طرح ها منجر به مولدسازی نیروی انسانی خواهد شد و آحاد جامعه در خدمت رونق و توسعه اقتصادی کشور قرار خواهند گرفت.

مخبر گفت: با برنامه ریزی های گسترده ای که در حوزه تولید، اشتغال و سرمایه گذاری از سوی دولت انجام شده، آینده امیدبخشی پیش روی کشور قرار دارد و به واسطه نعمت های خدادادی و تکمیل زیرساخت هایی که طی چهل سال اخیر صورت گرفته، آینده پیش روی کشور و مردم را امید بخش می دانیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تعیین شعار سال جاری بسیار هوشمندانه بود چرا که با این نام گذاری هم چالش ها و معضلات کوتاه مدت و هم مشکلات درازمدت کشور مد نظر قرار گرفته، ادامه داد: تولید و اشتغال آفرینی با روش دانش بنیان به معنای کار ضربتی و انقلابی است به نحوی که برنامه ها با سرعت بیشتر و هزینه کمتر به انجام برسد.

وی با اشاره به اینکه نیاز اصلی و اولیه برنامه های دانش بنیان نیروی انسانی و دانش است، افزود: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی و ایجاد دانشگاه های مختلف در اقصی نقاط کشور، امروز شاهد وجود نخبگان، اندیشمندان و دانشمندان در گوشه گوشه این آب و خاک و در دور افتاده ترین نقاط کشور هستیم.

قدردانی از بانک‌ها به خاطر همکاری با دولت

معاون اول رییس جمهور همچنین از بانک های عامل به دلیل همراهی با برنامه های دولت سیزدهم قدردانی کرد و از بانک های مشارکت کننده در اجرای این طرح خواست حداکثر تلاش خود را برای تأمین منابع اجرای این برنامه به کار گیرند تا روند توانمند سازی اقشار کم برخوردار با وقفه مواجه نشود.

در این جلسه که وزیر نیرو، رییس سازمان بسیج سازندگی، رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) و رئیس سازمان بهزیستی نیز حضور داشتند، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گزارشی از روند برنامه ریزی برای اجرای این طرح ارائه کرد.

وزیر نیرو نیز در این نشست با اشاره به اهمیت ایجاد نیروگاه های تجدیدپذیر گفت: بر اساس این برنامه قرار است در سال نخست ۱۱۰ هزار نیروگاه خورشیدی ایجاد شود که برای اقشار کم برخوردار شغل دائمی و درآمد شرافتمندانه به ارمغان خواهد آورد.

سیدامیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در حاشیه این جلسه در گفتگو با خبرنگاران، اجرای این طرح را در راستای سیاست محرومیت زدایی دولت سیزدهم توصیف کرد و گفت: این طرح با هدف کمک به اقشار کم درآمد و رفع فقر مطلق اجرا خواهد شد.

مدنی اجرای این طرح را گامی در جهت تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین ارزیابی کرد و افزود: پیش بینی می شود اجرای این طرح با سرمایه گذاری ۱۱ هزار میلیارد تومان در مناطق محروم، بتواند ۲۵ هزار شغل ایجاد کند.

وی از اعطای تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی قرض الحسنه به افراد متقاضی در این طرح خبر داد و گفت: این طرح با اولویت افراد تحت پوشش و با معرفی کمیته امداد و سازمان بهزیستی اجرا خواهد شد و دریافت این تسهیلات نیاز به ضمانتنامه ندارد.

همچنین محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در حاشیه این نشست، با اشاره به اینکه ایجاد نیروگاه خورشیدی خانگی در گذشته نیز در کشور به صورت محدود وجود داشته است، گفت: کل نیروگاههای نصب شده در کشور تا کنون بیش از ۷ هزار نیروگاه است که ویژگی منحصربفرد طرح در دست اجرای دولت سیزدهم این است که طی پنج سال ۵۵۰ هزار نیروگاه در کشور ایجاد خواهد کرد و این یک جهش بزرگ خواهد بود.

وی افزود: قیمت فروش برق در این طرح ۲۲۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت در نظر گرفته شده که از محل فروش برق، به توانمندسازی خانوارهای کم‌درآمد فعال در این طرح کمک خواهد شد.

گفتنی است پرهیز از استفاده از سوخت فسیلی، کمک به حفظ محیط زیست، صرفه جویی در مصرف آب، محرومیت زدایی، حمایت از ساخت داخل، ایجاد اشتغال و توسعه انرژی های پاک از جمله مزایای ایجاد نیروگاه های خورشیدی است که قرار است در بازه پنج ساله ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه خورشیدی با مقیاس کوچک احداث شود که تعداد ۱۱۰ هزار واحد در سال نخست احداث خواهد شد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید