رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، پیش بینی کرد که در پاییز امسال بارندگی ها دیرتر از حد معمول اتفاق خواهد افتاد و در نیمی از پاییز بارندگی خیلی کمتر خواهد بود.

گزارش هواشناسی ۳ مرداد ۱۴۰۱ / هوا در کدام مناطق کشور خنک می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با تاکید براینکه به طور کلی دمای هوا در تابستان سال جاری بیش از حد معمول است، اظهار کرد: طی دو هفته آینده به علت گذر موجی از شمال کشور تاحدودی کاهش دما به‌ویژه در سواحل شمالی و ارتفاعات شهرهای مجاور دامنه‌های جنوبی البرز از جمله تهران پیش‌بینی می‌شود.

احد وظیفه، درباره وضعیت دمای کشور اظهار کرد: به طور معمول گرم‌ترین دوره تابستان نیمه اول تیر تا اواسط مرداد ماه است. طی دو هفته آتی دمای غالب نقاط کشور به‌خصوص سواحل شمال در حد نرمال با گرایش به کمتر از نرمال است. به طور کلی تابستان دمای کشور بین ۱ تا ۲ درجه سلسیوس به‌ویژه در نیمه غربی کشور بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی درباره بیشینه دمای تهران تا پایان تابستان گفت: به‌طور دقیق نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر کرد ولی تهران ممکن است دوباره دمای ۴۱ درجه را تجربه کند. برای روزهای آینده نیز انتظار داریم که همچنان هوای گرم تابستانی بالاتر از حد نرمال همچنان تداوم داشته باشد و انتظار کاهش زیاد دما را نداریم.

وظیفه ادامه داد: تهران طی ۱۰ روز آینده به‌ویژه طی این هفته در روز دوشنبه و سه‌شنبه (۳ و ۴مردادماه) کاهش دما و چهارشنبه و پنجشنبه( ۵ و ۶ مردادماه) افزایش دما خواهد داشت. باوجود این نواسانات دمایی، احتمال رسیدن به دمای بالاتر از ۴۱ ناچیز است و به احتمال زیاد دما پایین‌تر از ۴۱ درجه سلسیوس می‌شود که ناشی از گذر موج و ابرناک شدن هوا است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تاکید کرد: به‌طور کلی دمای هوا در تابستان به‌ویژه در نیمه غربی کشور یک تا دو درجه بیش از حدنرمال است ولی در نیمه‌شرقی کشور در حد نرمال قرار دارد.

وضعیت بارندگی طی دو هفته آینده در کشور

وظیفه درباره وضعیت بارندگی در کشور گفت: طی دو هفته آینده استان‌های جنوبی کشور شامل شرق فارس، هرمزگان، جنوب شرق کرمان و جنوب سیتان و بلوچستان به علت متاثر شدن از جریانات مونسون، بعد از ظهرها با رگبار و رعد و برق بیش از حد نرمال مواجه خواهند شد. تقریبا بارندگی در این مناطق بیش از حد نرمال خواهد بود.

وی افزود: هوای شمال کشور نیز طی هفته جاری با بارندگی همراه است. نکته قابل توجه این است که به‌طور کلی بارندگی در سواحل شمالی نسبت به حد نرمال کمتر بوده است اما انتظار داریم که طی دو هفته آینده در سواحل شمالی در حد نرمال و بیش از حد نرمال باشد. هرچند که به‌طور کلی بارش‌های کمتر از حد نرمال مورد انتظار است.

وظیفه درباره بارش‌های پاییزی اظهارکرد: بر اساس بررسی مدل‌های بارندگی، با ادامه فعالیت مونسون درجنوب کشور و شبه قاره هند که بر بارش‌ها و سامانه‌هایی که از ایران عبور می‌کند تاثیر می‌گذارد،همچنین شاخص‌های دیگری که پیوند بین جو و اقیانوس را برقرار می‌کنند، در نیمه‌ اول پاییز بارندگی‌ها به‌شدت کمتر از حد نرمال خواهند بود و به عبارتی بارش‌های پاییزی خیلی دیرتر از زمان نرمال آغاز می‌شوند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در پایان در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت بارندگی‌های فصل پاییز توضیح داد: طی پاییز بارش‌های پاییزی کمتر از حد نرمال خواهد بود و خشکسالی شدیدی که در غالب نقاط کشور حاکم است، در پاییز نیز ادامه خواهد داشت.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید