تهران در دوره‌هایی از تاریخ زیباترین خانه‌ها را به خود دیده است، خانه‌هایی که بعدها محل فیلم‌برداری بعضی از فیلم‌های مشهور شده و در حال حاضر نیاز به مرمت دارند. با ما همراه باشید تا با روایت الهام رضائی، بیشتر راجع به تجربه بازدید ۳ تا از زیباترین خانه‌های تاریخی تهران بدانیم.

۳ تا از زیباترین خانه‌های تاریخی تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: الهام رضائی (با آیدی اینستاگرام elhamrezaiie) در یک تهران‌گردی، طی بازدیدی به ۳ تا از زیباترین خانه‌های تاریخی تهران رفته و توصیفات جالب توجهی درباره این خانه‌های باشکوه ارائه می‌دهد. او به عنوان یک راهنمای گردشگری در حال فعالیت است، تورهای زیادی را در تهران و ایران برگزار می‌کند و در صفحه اینستاگرام خود از سفرها و لیدر بودن می‌گوید. در ادامه الهام توضیحات جذابی درباره «عمارت مستوفی‌الممالک»، «خانه ناصرالدین میرزا» و «خانه قوام‌الدوله» می‌دهد.

او با رفتن به عمارت مستوفی‌الممالک، راجع به وضعیت درخشان سابق و شرایط نامساعد فعلی این عمارت این‌طور می‌گوید: "عمارت جناب آقای میرزا حسن مستوفی‌الممالک در محله سنگلج تهرانه. این آقا کی بودن؟ ایشون در هفت سالگی با لقب «آقا» مستوفی‌الممالک دیوان قاجاریه شد که بعد از صدراعظم دومین مقام دیوانی کشور بود. در بیست سالگی، این عمارت رو در تهران ساخت که می‌گفتن اولین عمارت تماما فرنگی‌ساز تهرانه.

 در عصر مشروطه، شیش بار نخست‌وزیر و پانزده بار وزیر شد. یوسف‌آباد و حسن‌آباد و بهجت‌آباد و ده ونک همگی از اراضی موروثی ایشون بوده و عجیب این‌که با وجود این ثروت بی حدّ و حصر و اون زندگی اشرافی، یکی از لیدرهای جریان دموکراتِ مشروطه و دارای افکار سوسیالیستی بود. همون‌هایی که از پدرش میرزا یوسف به عنوان دیوانسالاری مرتجع و حیله‌گر یاد میکردن، خود اون رو به عنوان دولتمردی آزادمنش، پاکدست و وطن پرست ‌می‌ستودن.

۳ تا از زیباترین خانه‌های تاریخی تهران
عمارت مستوفی‌الممالک/ عکاس: حسین شبستانی

و این‌جا عمارت بازمانده از خونه چند هکتاری اون در محله سنگلج تهرانه. این نکته رو هم بگم که نگاه به عکسای قشنگ و اینستاگرام پسندش نکنید. خیلی در وضعیت بدیه و نیاز شدید به مرمت داره. اینجا لوکیشن خیلی از فیلم ها هم بوده که یکی از معروف‌ترین‌هاش "دلشدگان" آقای حاتمیه. اینجا بازدید عمومی نداره که به نظر من با توجه به وضعیتی که داره بهتر هست که نداشته باشه. این خونه با قدمتی حدود ۱۳۰ سال در اختیار وزارت ارتباطات قرار داره که خودشونم نمیدونن باهاش چکار کنن."

دومین خانه‌ای که الهام از آن بازدید کرده و از زیباترین خانه‌های تاریخی تهران به شمار می‌آید، خانه ناصرالدین میرزا است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. او به صورت مختصر و مفید درباره معماری و سبک هیجان‌انگیز این خانه می‌گوید: "یه خونه‌ی قاجاری زیبای دیگه در دل تهران؛ خانه ناصرالدین میرزا. ناصرالدین میرزا پسر مظفرالدین شاه قاجار بود، کسی که در جریان مشروطیت تا نامزدی سلطنت هم پیش رفت اما قرعه به نام احمد شاه افتاد.

ناصرالدین‌ میرزا در دوره پهلوی سناتور بود و چند سال بعد از انقلاب هم در این خونه زندگی کرد و بعد به فرانسه رفت. خونه دو بخش اندرونی و بیرونی داشته که از طریق یک راه زیرزمینی بهم متصل بودن. بعد از رفتن ناصرالدین میرزا خونه‌اش متروکه میشه و یک بخشش به طور کامل تخریب میشه و این بخش که احتمالا بخش بیرونی بوده بعدها مرمت میشه.

۳ تا از زیباترین خانه‌های تاریخی تهران
خانه ناصرالدین میرزا

نکته‌ی جالب این خونه نوع معماریشه که اصلا به سبک و سیاق معماری خونه‌های تهران نمیخوره و بیشتر شبیه به معماری کویریه. و نکته دیگه اینه که تقریبا در دوره مظفرالدین شاه به بعد سبک معماری به سمت نئوکلاسیک میره ولی این خونه کاملا سبک معماری ایرانی رو داره و از این نظر بنای یگانه‌ای محسوب میشه. میرزامتاسفانه فعلا بازدید عمومی نداره ولی انشالله به زودی به موزه تبدیل میشه و درش باز میشه. آدرس: خیابان صوراسرافیل، کوچه ناصرالدین."

الهام خانه قوام‌الدوله را به عنوان سومین محل از زیباترین خانه‌های تاریخی تهران برای بازدید انتخاب می‌کند و از این خانه بی‌نظیر به عنوان یکی از مکان های ممنوعه‌ی تهران نام می‌برد. او در ارتباط با مالک این خانه دیدنی این طور می‌گوید: "اینجا خونه‌ی قوام‌الدوله در محله‌ی عودلاجان، خیابان شهید جاویدی، ابتدای گذر میرزا محمود وزیر و جزء خونه‌های نفیسی هست که بازدید نداره. خونه‌ای که میشه گفت قدیمی‌ترین خونه‌ی تاریخ دار تهرانه و در زمان محمد شاه قاجار (پدر ناصرالدین شاه) ساخته شده. چند سکانس از فیلمهای؛ دلشدگان مرحوم علی حاتمی، ناصرالدین شاه آکتور سینما اینجا ضبط شده.

حالا قوام کی بوده که همچین خونه زیبایی در محله اعیون نشین قدیم تهران یعنی عودلاجان داشته؟ میرزا محمد قوام الدوله آشتیانی از دیوان سالارهای دوره ناصرالدین شاه بوده. قوام سه تا نوه داشته که در تاریخ ایران آدم های مهمی هستن: عبدلله وثوق یا همون قوام الحضور که چند دوره بعد از مشروطیت نماینده مجلس بوده، حسن وثوق الدوله از نخست وزیران معروف ایران، و میرزا احمد قوام السلطنه که چند دوره وزیر و نخست وزیر بوده. تزئینات این خونه باعث شده که جزء نفیس‌ترین خونه‌های تهران قرار بگیره."

۳ تا از زیباترین خانه‌های تاریخی تهران
نمایی از تزئینات و جزئیات خانه قوام‌الدوله
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید