نتایج یک مطالعه در ژاپن درباره استفاده از ماسک نشان می دهد که ماسک صورت منبعی برای تجمع باکتری‌ها و قارچ ها است.

خبر نگران کننده‌ درباره استفاده از ماسک / آیا ماسک‌ها ممکن است انسان را بیمار کنند؟

به گزارش سلام نو به نقل از اسپکتیتر، اکثر حشرات و میکروب‌های یافت شده روی ماسک‌ها برای انسان خطرناک نبودند، اما چندین مورد پیدا شدند که می‌توانند آسیب جدی به همراه داشته باشند.

نتایج مطالعه‌ای تازه شواهد نگران کننده‌ای را درباره استفاده از ماسک ارائه می‌دهند.

آیا ماسک‌ها ممکن است ما را بیمار کنند؟ این نظری است که در یک مطالعه ژاپنی در هفته جاری که نتیجه آن در مجله Nature’s Scientific Report منتشر شد نشان داد. این مطالعه به رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها روی ماسک‌هایی که در طول شیوع کرونا مورد استفاده قرار می‌گرفت پرداخته بود.

در این مطالعه ماسک‌های ۱۰۹ نفر مورد بررسی قرار گرفتند و نشان داده شد که باکتری‌ها در کلنی‌های بزرگ‌تری در داخل ماسک در مقایسه با بیرون آن رشد می‌کنند. برعکس این موضوع در مورد قارچ‌ها صدق می‌کرد. استفاده از یک ماسک برای مدت طولانی به میزان قابل توجهی میزان رشد قارچ روی ماسک را افزایش داد، اما هیچ تاثیری بر روی میزان باکتری‌ها نداشت.

هر نوار یک ماسک (۹۹ درصد از ماسک‌های مورد بررسی) حاوی کلنی‌های باکتری در داخل و ۹۴ درصد در خارج بود. نوع ماسک استفاده شده (پارچه‌ای یا یکبار مصرف) هیچ تفاوتی در گسترش باکتری‌ها نداشت. از سوی دیگر، قارچ در قسمت بیرونی ۹۵ درصد ماسک‌ها و در ۷۹ درصد قسمت داخلی مشاهده شدند. یک یافته جالب این بود که تعداد باکتری‌ها در داخل ماسک‌هایی که زنان استفاده می‌کردند کم‌تر بود. این موضوع نشان می‌دهد که ممکن است دلیل آن این بوده باشد که آنان آرایش می‌کنند و از پوست خود مراقبت بهتری به عمل می‌آورند.

آن چه می‌خورید نیز می‌تواند عاملی تعیین کننده باشد. ژاپنی‌ها به غذایی به نام «ناتو» علاقه دارند که دانه‌های سویای تخمیر شده با باکتری باسیلوس سوبتیلیس است. شاید تعجب‌آور نباشد که شرکت کنندگان در مطالعه که به طور منظم این غذا را مصرف می‌کردند تقریبا سه برابر بیش‌تر از سایرین باکتری باسیلوس سوبتیلیس روی ماسک های‌شان داشتند.

اگرچه بسیاری از ما اکنون ماسک‌ها را کنار گذاشته‌ایم، اما اقلیتی سرسخت وجود دارند که هنوز از ماسک استفاده می‌کنند. آنان ممکن است با ماسک احساس امنیت کاذبی داشته باشند به خصوص با توجه به آن که قانع کننده‌ترین مزیت استفاده از ماسک‌ها در زمانی رخ داد که درصد زیادی از مردم از آن برای محافظت از دیگران در برابر انتقال ویروس از سوی خود استفاده می‌کردند.

اکثر حشرات و میکروب‌های یافت شده روی ماسک‌ها برای انسان خطرناک نبودند، اما چندین مورد پیدا شدند که می‌توانند آسیب جدی به همراه داشته باشند. به عنوان مثال باسیلوس سرئوس می‌تواند باعث استفراغ و اسهال شود در حالی که استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس می‌تواند باعث عفونت مثانه شود و آسپرژیلوس کپکی است که می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود.

توصیه‌های رسمی استفاده از ماسک تغییر کنند

پژوهشگران تصریح کرده‌اند که با تعویض منظم ماسک‌ها می‌توان از بسیاری از این خطرات جلوگیری کرد. این خطرات به اندازه‌ای نگران‌کننده هستند که نویسندگان مقاله مرتبط با مطالعه صورت گرفته پیشنهاد کرده‌اند که توصیه‌های رسمی تغییر کنند: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نباید دو بار از یک ماسک استفاده کنند. همزمان که سویه‌های جدید می‌آیند و می‌روند و با اوج گیری و کاهش موارد ابتلا بحث پیرامون ماسک‌ها ادامه دارد. شواهد جدید مطالعه صورت گرفته در مورد بهداشت پوشش‌های صورت از جمله ماسک‌ها تنها می‌تواند به آن بحث‌ها و تصمیماتی که می‌گیریم کمک کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید