نرخ تورم نقطه‌ای در تیرماه ۱۴۰۱ به عدد ۵۴ درصد رسیده است؛ منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

۳ اتفاق نگران‌کننده تورم تیر ماه ۱۴۰۱ در کشور

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادنیوز، مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده با موقعیت مشابه خود در سال گذشته همان تورم نقطه ای است. این متغیر در کل کشور برابر با ۵۴ درصد درج شده که در بازه ۲۶ ساله اقتصاد ایران سابقه نداشته است.

در تورم اولین ماه تابستانی کشور چند اتفاق مهم رخ داده است. نخست در این ماه تورم ماهانه با افت ۷.۶ واحد درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده و در نهایت به ۴.۶ درصد رسیده است.این ارقام نشان می دهد سرعت تورم کم شده اما هنوز هم در سطح بالایی قرار دارد. اتفاق مهم دیگر به رکوردزنی سهم اجاره در این ماه اشاره داشته است.

در نهایت رشد ماهانه قیمت ها در تیر ماه موجب شد تا سومین اتفاق رکوردزنی تورم نقطه ای در کشور باشد. طبق داده های آماری این تورم در بازه ۲۶ ساله بیشترین سطح را داشته است. برای توضیح سه ادعای فوق کافی است روند داده های مرکز آمار را در بازه های مختلف مورد ارزیابی قرار داد.

تورم ماهانه اجاره مسکن رکورد زد

زمانی که تورم ماهانه خرداد ماه به ۱۲.۲ درصد رسید نظرات کارشناسی پیرامون این موضوع آن بود که تورم یک شوک مقطعی دریافت کرده است. در ماه پیش تحلیل گران معتقد بودند این شوک گذرا بوده و در ماه های بعد کنترل خواهد شد. اما اکنون تورم تیر نشان می دهد هنوز راه بیشتری تا کاهش تورم مانده است.

در همین رابطه اگر داده خرداد را یک استثنای آماری بدانیم و آن را از مقایسه حذف کنیم مشاهده می شود تورم تیر در قیاس با ۲۰ ماه گذشته سطح بالایی داشته است. یعنی از فروردین ماه ۱۳۹۹ تاکنون ثبت این شاخص بی سابقه بوده است.

این درحالی است که البته نمی توان از تغییر ایجاد شده از شوک ناگهانی خرداد چشم پوشی کرد. این موضوع موجب می شود تا تورم نقطه ای تحت تاثیر رشد شاخص قیمت مصرف کننده در تیر ماه رکورد بی سابقه را در ۲۶ سال گذشته ثبت کند.

تورم

رکوردزنی ۲۶ ساله در تورم نقطه ای

مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده با موقعیت مشابه خود در سال گذشته همان تورم نقطه ای است. این متغیر در کل کشور برابر با ۵۴ درصد درج شده که در بازه ۲۶ ساله اقتصاد ایران سابقه نداشته است.

پیش از این در خرداد ۱۳۷۴ تورم نقطه ای به ۵۹.۰۹ درصد رسیده که در ۴۰ ساله اقتصاد ایران بالاترین میزان این شاخص در نقاط شهری به حساب می آید. در ادامه از سال ۱۳۷۵ تاکنون بالاترین سطح در خرداد ۱۴۰۱ بوده که در کل کشور برابر با ۵۲.۵ درصد بوده و در اردیبهشت ماه ۹۸ نیز سومین رکورد ثبت شده که معادل با ۵۲.۱ درصد بوده است. اکنون تورم ۵۴ درصدی تیر ماه بالاترین سطح در بازه ۲۶ ساله به شمار می آید.

تفکیک تورم نقطه ای در این ماه نیز نشان می دهد تورم نقاط شهری در بازه سالانه تیر ماه برابر با ۵۲.۸ درصد بوده و این شاخص در نقاط روستایی معادل با ۶۰.۲ درصد به ثبت رسیده است.

تورم نقطه ای در گروه‌های خوراکی و غیر خوراکی نیز نشان می دهد سهم افزایش قیمت ها در مقایسه سالانه در خوراکی ها برابر با ۸۶ درصد در کل کشور بوده است. این افزایش در کالاهای غیرخوراکی معادل با ۳۶.۹ به ثبت رسیده است.

اما در مقایسه سهم افزایش قیمت ها درتورم ماهانه مشاهده می شود بیشترین سهم را در ماه جاری بخش اجاره داشته است.

رکوردزنی سهم اجاره در تورم تیر ماه

تورم هر ماه را طبق داده های مرکز آمار می توان در بخش های مختلف مورد ارزیابی قرار داد. براساس محاسبات این مرکز هر کدام از بخش ها سهمی را در سبد مصرفی خانوارهای کشور داشته و رشد قیمت در آن ها می تواند گویای سهم این بخش ها در رشد تورم ماهانه داشته باشد.حاصل ضرب سهم در تورم ماهانه هر کدام از بخش های مصرفی نشان می دهد هر شاخه چه تاثیر و سهمی را در رشد ماهانه قیمت ها داشته است.

در همین رابطه داده های مرکز آمار در این ماه نشان می دهد با توجه به رشد ۳.۹ درصدی و وزن سبد مصرفی ۳۰.۷۲ درصدی اجاره در تیر ۱۴۰۱، سهم این بخش در تورم برابر با ۱.۲ درصد بوده که بیشترین میزان در این ماه به حساب می آید.

در ادامه دومین سهم با ۰.۶ واحد درصد کم تر به گوشت تعلق داشته است. بهداشت و درمان و نان و غلات نیز به ترتیب رده های سوم و چهارم را در این ماه ثبت کرده اند.

در نهایت سهم سبزیجات در تورم ماهانه برابر ۰.۱ درصد بوده که کمترین سهم را در افزایش سطح عمومی قیمت ها در بعد ماهانه به ثبت رسانده است. در نهایت مشاهدات آماری نشان می دهند تورم ماهانه در برخی کالاهای خوراکی سرعت رشد پایین تر و در برخی دیگر سرعت رشد بالاتری داشته است. این در حالی است که در این میان اجاره با سهم بالای خود در تورم این ماه نقش اصلی را در افزایش قیمت ماهانه داشته است.

تورم

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید