قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار امروز ۱ مرداد ۱۴۰۱ با افزایش همراه شد و به یک میلیون و ۳۷۱ هزار و ۲۴۸ تومان رسید و سکه هم کانال عوض کرد.

روند افزایشی قیمت طلا و سکه در بازار / دلار در بازار آزاد گران شد

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت‌ دلار و طلا، امروز شنبه اول مرداد ۱۴۰۱، نوساناتی داشته است. وضعیت بازار دلار، طلا و سکه را بخوانید.

بازار دلار، طلا و سکه امروز نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با اندکی کاهش نسبت به روز پنجشنبه ۳۰ تیر، ۲۷۸۱۱ تومان اعلام شد.

دلار در بازار آزاد روند افزایشی دارد و وارد کانال بالاتر شده است. البته برخی منابع نیز معتقدند این کانال‌ها قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰٫۲۱ درصد کاهش نسبت به روز کاری گذشته، به قیمت ۲۶۱۳۵ تومان رسیده است.

نوسانات قیمت طلا و سکه

علاوه بر دلار، در بازار طلا و سکه نیز نوساناتی وجود داشت. بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا در لحظه تنظیم این خبر روند افزایشی دارد و اکنون به یک میلیون و ۳۷۱ هزار و ۲۴۸ تومان رسیده است. قیمت طلا روز پنجشنبه در سطح ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود.

قیمت سکه طرح جدید نیز در این لحظه افزایشی است و اکنون با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

همچنین قیمت سکه طرح قدیم، اکنون روند صعودی دارد و به ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

نرخ اونس جهانی نیز در لحظه تنظیم این خبر افزایشی است و با قیمت ۱,۷۲۷ دلار معامله می‌شود.

سیگنال‌های موثر بر قیمت دلار، طلا و سکه

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند.

بازارهای مالی در ایران به ویژه قیمت دلار معمولا به اخبار سیاسی به ویژه در مورد مذاکرات هسته ای حساس بوده‌اند. حالا این هفته سفر مقامات ارشد سیاسی دو کشور روسیه و ترکیه به ایران از جمله اخبار مهم سیاسی بودند. به ویژه حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کشور بازارهای دلار و به دنبال آن طلا و سکه سیگنال‌هایی داشت.

در هفته جاری دو رویداد مهم سیاسی رخ داد. یکی سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه بود و دومی سفر امروز پوتین به تهران.

این اخبار ظرف چهار روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد را نوسانی و در مجموع کاهشی کرد. تحلیلگران معتقدند این کاهش قیمت به دلیل شکل‌گیری برخی انتظارات سیاسی مثبت بود. سفرهای سیاسی توانست قیمت دلار را به زیر بکشد.

در عین حال ایران و طرف‌های مقابل همچنان همدیگر را به بی‌تصمیمی متهم می‌کنند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت: دوگانه کاذب میان برجام (که ایران، بر خلاف آمریکا، هنوز عضو آن است) و روابط خوب بین ایران و همسایگانش از جمله روسیه، این واقعیت را پنهان نمی‌کند که بی‌تصمیمی آمریکای عهدشکن مهمترین مانع رسیدن به توافق است (ایرنا).

از سوی دیگر، رئیس اطلاعات انگلیس توانایی طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای برای احیای این توافق را بعید دانست.

او گفت: فکر می‌کنم که توافق قطعا روی میز است؛ و قدرت‌های اروپایی و دولت (آمریکا) درباره این موضوع بسیار شفاف بوده‌اند و فکر نمی‌کنم که روس‌ها و چینی‌ها مانعی بر سر راه توافق به وجود بیاورند. اما فکر نمی‌کنم ایرانی‌ها به دنبالش باشند (انتخاب).

آینده بازارهای مالی

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: به‌طور کلی روند دلار در دو بخش خلاصه می‌شود؛ یک بخش سیاست‌های بازارساز و بخش دیگر متغیرهای بنیادی تعیین‌کننده قیمت دلار.

او ادامه داد: از منظر سیاست‌های بازارساز انتظار می‌رود در یک تا دو هفته آینده همچنان در سامانه نیما و متشکل ارزی عرضه وجود داشته باشد.

این کارشناس همچنین گفت: فشار عرضه‌های بازار در یک ماه آینده همچنان وجود دارد. ولی از شهریور به بعد که کسری بودجه تشدید می‌شود، متغیرهای بنیادی اثر بیشتری را نشان می‌دهند. از سوی دیگر اخبار سیاسی تا حدودی به سمت چالش بیشتر حرکت می‌کنند. در نتیجه افزایش قیمت بیشتری را شاهد هستیم.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی معتقد است ابهام در مذاکرات وین و چشم‌انداز تورمی کشور، نشان‌ می‌دهد که احتمالا قیمت‌ها در مرداد، هم در بازار طلا و سکه و هم برای نرخ ارز، رشد داشته باشد.

آمارهای پرسش‌برانگیز بانک مرکزی

در این میان، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از گزیده آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که ضریب فزاینده نقدینگی و پایه پولی در خرداد امسال نسبت به اسفند ۱۴۰۰ کاهشی بوده. البته نقدینگی خرداد ۱۴۰۱ نسبت به اسفند ۱۴۰۰ معادل ۵٫۶ درصد رشد داشته است.

ضریب فزاینده نقدینگی خرداد، نسبت به اسفند نیز منفی ۴ درصد اعلام شده است. البته رشد یکساله ضریب فزاینده نقدینگی، ۷٫۸ درصد بوده است.

همچنین، پایه پولی در خردادماه امسال به ۶۴۰۳٫۷ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به خرداد سال قبل ۲۷٫۸ درصد رشد داشته است. رشد پایه پولی خرداد امسال نسبت به اسفند ۱۴۰۱ نیز ۶ درصد اعلام شده است.

البته رشد پایه پولی در خرداد نسبت به اردیبهشت منفی ۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

در عین حال، گزارش نهاد ناطر پولی و بانکی کشور نشان می‌دهد، استقراض دولت از بانک مرکزی همچنان تداوم دارد. در واقع، علاوه بر رشد پایه پولی و نقدینگی که خود عامل اصلی تورم هستند، در ماه‌های اخیر بدهی‌های بخش دولتی به بانک‌ها هم با سرعت افزایش پیدا کرده‌اند.

افزایش بدهی دولت به بانک‌ها چه معنایی می‌دهد؟

پیش از این، حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفته بود: برخلاف آمارهایی که بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ رشد نقدینگی در فروردین منتشر کرده است، داده‌های اردیبهشت واقعیت دیگری را نشان می‌دهند.

او افزود: ضمن اینکه در ماه نخست امسال، این نهاد اقداماتی را انجام داده است که اثرات تورمی آن در آینده بروز می‌کند. از جمله اینکه شرکت‌های دولتی با موافقت بانک مرکزی، وام‌های کلانی را از شبکه بانکی گرفته‌اند.

حق‌شناس گفت: در واقع این نهاد برای اینکه نرخ رشد نقدینگی را کاهشی نشان دهد با آمار بازی می‌کند. هنگامی که شرکت‌های ‌دولتی از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند، در واقع بانک مرکزی با تاخیر اقدام به چاپ پول کرده است. به عبارت دیگر دولت در ظاهر دست در جیب این نهاد نمی‌کند اما در واقعیت شرکت‌های خود را به شبکه بانکی مقروض کرده است.

این کارشناس بازارهای مالی، پرداخت یارانه‌های نقدی را نیز نشانه دیگری از احتمال افزایش تورم دانست. او توضیح داد: از ابتدای سال، حجم زیادی یارانه نقدی به مردم پرداخت شده است و مشخص نیست منابع مالی آن از کجا تامین شده است. اگر این موضوع نیز دولت را به بانک‌ها بدهکار کرده باشد، آثار منفی خود را در آینده از جمله در بازار دلار، طلا و سکه نشان می‌دهد.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید