مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سخنانی گفت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نمی‌خواهد خلائی در خاورمیانه باقی بگذارد تا روسیه یا ایران و چین آن را پر کنند.

آمریکا از روابط ایران و روسیه نگران شد

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اجلاس امنیتی آسپن گفت که بایدن متعهد است که در خاورمیانه برای ایران، چین و روسیه خلأ باقی نگذارد.

جیک سالیوان از تصمیم جو بایدن برای خروج از افغانستان دفاع کرد و گفت که با گذشت یک سال از این تصمیم، رئیس‌جمهور معتقد است که تصمیم او درست بوده است.

او درباره تحولات اوکراین گفت که امنیت «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین «مسئله‌ای است که ما را نگران می‌کند.» سالیوان گفت: «او یک رهبر جنگی است که در حال مقابله با دشمنی در روسیه است که بی‌رحم و متجاوز است و برای انجام هر کاری توانمندی دارد.»

جیک سالیوان تأکید کرد جو بایدن گفته آمریکا موشک‌های دوربردی با برد ۳۰۰ کیلیومتر را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد. او مدعی شد شکاف بین اهداف ولادیمیر پوتین در اوکراین و توانمندی روسیه برای دستیابی به آنها با گذشت هر ماه بیشتر و بیشتر می‌شود.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید