آش بلغور از آش های خوشمزه و لذیذ ایرانی است که با ترکیب بلغور گندم با حبوبات، کشک و سبزی آش درست می شود و شما می توانید به راحتی آن را در منزل تهیه و نوش جان کنید.

نحوه درست کردن آش بلغور خوش طعم به سبک بازاری + آموزش

به گزارش سلام نو، آش یکی از غذاهای محبوب و سنتی ایرانی است. آش‌ها انواع گوناگونی دارند که در نقاط مختلف کشور با روش‌های متفاوتی تهیه می‌شوند. آش غذایی پرطرفدار است که به خاطر داشتن مواد مغذی یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. آش بلغور یکی از انواع آش‌های سنتی و محلی ایرانی است که به دلیل داشتن بلغور در ترکیباتش بسیار مقوی است؛ همچنین با داشتن کشک و حبوبات یک وعده غذایی کامل و مغذی محسوب می‌شود.

این آش خوشمزه و مقوی دستور پخت بسیار آسانی دارد که می‌توانید به راحتی آن را در منزل تهیه کنید و از خوردن آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید. در ادامه این مطلب طرز تهیه آش بلغور همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه آش بلغور

لوبیا چیتی: نصف فنجان
نخود: نصف فنجان
عدس: نصف فنجان
بلغور گندم: ۲ فنجان
سبزی آش (گشنیز، جعفری، تره و اسفناج): ۳۰۰ گرم
پیاز بزرگ: ۲ عدد
سیر: ۵ حبه
نعناع خشک: ۳ قاشق غذاخوری
کشک: به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

کشک

نکات مربوط به کشک

کشک از فراورده‌های لبنی است که سرشار از کلسیم، پروتئین، نیاسین و ویتامین B است. کشک‌های سنتی و محلی نسبت به کشک‌های پاستوریزه ترش‌تر هستند و طعم بهتری دارند؛ بنابراین بهتر است برای تهیه این آش از کشک سنتی استفاده کنید.

نکات مربوط به سبزی آش

سبزی

سبزی آش یکی از مهم‌ترین موادی است که در پخت انواع آش مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند بسیاری از افراد تصور می‌کنند که حبوبات اصلی‌ترین ماده به کار رفته در آش است، حقیقت این است که عطر و طعم آش عمدتاً از سبزیجات استفاده شده در آن تأمین می‌شود؛ بنابراین هر چه سبزی آش شما تازه‌تر و خوش عطرتر باشد، غذای شما هم خوشمزه‌تر خواهد شد. سبزی آش شامل تره، گشنیز، جعفری و برگ اسفناج یا چغندر به میزان مساوی است. توجه داشته باشید که سبزی آش را نباید خیلی درشت خرد کنید. بعضی‌ها به هوای آش سبزی‌ها را خیلی درشت خرد می¬کنند که درنهایت ظاهر زیبایی ندارد. سبزی آش باید کمی درشت‌تر از سبزی خورشتی خرد شود.

نکات مربوط به پیاز داغ

پیاز داغ

پیاز داغ عطر و طعم بسیار خوبی به آش می‌دهد؛ اما نکته مهم این است که پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد. برای داشتن یک پیاز داغ پودری و خشک پیاز را به صورت نازک برش بزنید؛ سپس در روغن فراوان که از قبل داغ شده است، سرخ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد؛ بنابراین نباید حجم زیادی از پیاز را در یک مرحله اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز سرخ شد، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود. سپس روی سینی پهن کنید. وقتی دوباره این کار را انجام دادید، پیازهای جدیدی را که سرخ کرده‌اید، روی پیاز داغ‌های قبلی نریزید؛ چون باعث روغنی شدن قبلی‌ها می‌شود. علاوه‌بر این باعث می‌شود که پیاز داغ حالت خمیری پیدا کند.

نحوه درست کردن آش بلغور

آش بلغور

۱ ـ برای شروع کار بهتر است نخود، لوبیا و بلغور را از شب خیس کنید.
۲ ـ یک عدد پیاز را پوست و خرد کنید؛ سپس داخل قابلمه بریزید. کمی روغن به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا پیاز نرم و سبک شود؛ سپس بلغور خیس خورده را آبکش کنید و به پیاز اضافه کنید. حدود سه تا پنج دقیقه بلغور را تفت بدهید و نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کنید.
۳ ـ در مرحله بعد نخود، لوبیا و عدس را به قابلمه اضافه کنید و آب جوش بریزید. درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید تا حبوبات بپزند.
۴ ـ بعد از اینکه حبوبات پخت، سبزی آش را اضافه کنید و نیم ساعت صبر کنید تا سبزی بپزد. در این مرحله دیگر درب قابلمه را نگذارید تا سبزی آش خوشرنگ باقی بماند.
۵ ـ بعد از اینکه سبزی پخت، کشک را اضافه کنید و بیست دقیقه زمان بدهید تا کشک با آش بجوشد. در این فاصله سیر داغ و پیاز داغ را آماده کنید. نعناع خشک را هم با روغن تفت بدهید و به قابلمه آش اضافه کنید. اجازه بدهید آش بیست دقیقه دیگر بجوشد؛ سپس آش بلغور خوشمزه شما آماده است. آش را داخل ظرف مورد نظر سرو بریزید و روی آن را با کشک، نعناع داغ، پیاز داغ و سیر داغ تزیین کنید. نوش جان.
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید