خراسان‌رضوی جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر سراسر شگفتی روستای بکر بوژان است که به ماسوله نیشابور شهرت دارد.

روستای بوژان؛ ماسوله‌ای دیگر در نیشابور

به گزارش سلام نو، نیشابور در فاصله ۱۲۰ کیلومتری مشهد در استان خراسان رضوی قرار دارد و دارای طبیعت بکر و تمدنی است که باعث می شود بسیاری از مسافران مشهد سرس به این شهر زیبا بزنند. این شهر علاوه بر طبیعت بکر و زیبا آرامگاه هنرمندان و شاعران فاخر کشورمان از جمله عطار نیشابوری و خیام است.

روستای بوژان (Bojan) یکی از روستاهای زیبای نیشابور است که به دلیل خانه های پلکانی اش به ماسوله نیشابور شهرت دارد. بوژان در ۱۳ کیلومتری شمال شرق نیشابور و در دامنه ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود قرار دارد. طبیعت بکر، آبشارها، چشمه ها و سایر جلوه های طبیعی بر جذابیت های این روستا افزوده و آن را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کرده است.

روستای بوژان ماسوله‌ای دیگر در نیشابور

بوژان در ارتفاعات سرسبز و سرشار از گلها و گیاهان دارویی قرار دارد و چشم‌انداز دره سرسبز روستا و رودخانه جاری آن همراه با منظره کشتزار و باغ‌های گسترده، جلوه بسیار زیبا و تماشایی دارند. روستا در شیبی ملایم در دو سوی دره در میان باغات واقع شده و خانه‌ها در این شیب، به صورت پلکانی چیده شده‌اند.

رودخانه و آبشار بوژان

رودخانه بوژان یکی از زیباترین رودخانه‌های این منطقه است که در انتهای آن آبشار بوژان قرار دارد و از قله شیرباد سرچشمه می‌گیرد. طول رودخانه بوژان حدود ۱۰ کیلومتر است و در مسیر آن آبشارهای کوچک و بزرگی نیز قرار دارند. یکی از این آبشارها، آبشار بوژان است که در ۶ کیلومتری روستا و در انتهای دره ای بزرگ موسوم به دره بوژان قرار دارد. ار تفاع این آبشار به حدود ۱۵ متر می رسد و برای رسیدن به آن حدود ۲ ساعت پیاده روی در حاشیه رودخانه لازم است.

تخت هلاکوخان

در قسمت انتهایی بافت روستا و در ورودی دره و نهری به نام درخانه به منطقه ای می رسیم که از جنس کنگلومرا یا ماسه سنگ است. بر اساس منابع تاریخی هلاکوخان، در زمان حمله مغول به نیشابور و ویرانی شهر، با اسب وارد این منطقه شده تا آب رودخانه را برای آبیاری گندم و جو کاشته شده بر ویرانه های نیشابور ببرد.

آرامگاه مطهر امامزاده سلیم

آرامگاه این امامزاده در شرق روستا، محل زیارت ساکنان روستای بوژان و روستای بوژآباد است و نسب ایشان به امام زین العابدین (ع) باز می گردد.

امام زاده خواجه گل علی

آرامگاه این امامزاده که در قسمت جنوب و با کمی فاصله از روستا واقع شده است، فاقد مقبره است. مردم روستا اعتقاد بسیاری به این امامزاده دارند.

دره ها و چشمه های معروف بوژان

بوژان یکی از مقاصد عالی برای طبیعت گردی و کوهنوردی است و دره ها و چشمه های آن شهرت زیادی دارند. از جمله این مکان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

بازه صدر: دره ای در ابتدای ورودی بوژان در قسمت شرق که در انتهای آن درخت کاج خشک شده ای با قدمت چندین ساله وجود دارد.

مرغزاردره: دره ای در شمال غرب بوژان که درختان گردوی زیاد و آب فراوان و کوه های پرشیب از دلایل زیبایی آن هستند. در اینجا خانه ای معروف به خانه سم قرار دارد که محل اقامت چوپانان برای فرار از سرما بوده است.

دره و چشمه شکراب: دره ای در مسیر صعود به قله شیرباد که به دلیل قرارگیری چشمه شکراب در آن، به این نام خوانده می شود. چشمه شکراب مشهورترین چشمه بوژان است و در فاصله ۵ کیلومتری روستا قرار دارد.

چشمه کلاغ چین: چشمه ای که امروزه با نام چهارچشمه شناخته می شود و در ۴ کیلومتری بوژان قرار دارد. دلیل نامگذاری این چشمه به سکونت پرندگانی چون کلاغ در اطرف آن به دلیل وجود درختان گردو بازمی گردد. محل این چشمه می تواند نقطه آغاز کوهنوردی در منطقه باشد.

سایر موارد: گوری دره، بازه نادر، دره بوژان، دره پلاسو، چشمه باغ ملا، چشمه دوم کمر

روستای بوژان ماسوله‌ای دیگر در نیشابور

کوهپیمایی

به دلیل موقعیت مناسب بوژان در میان رشته کوه بینالود، امکان دسترسی به ارتفاعات قله شیرباد، کلمیش، دریاچه مرتفع چشمه سبز، خط الراس پایور و … از این ناحیه فراهم شده‌است؛ بنابراین کوهنوردان زیادی از مسیر چشمه شکراب به قله شیرباد صعود می‌کنند. رشته کوه بینالود در محدوده بوژان دارای آبریزهای زیادی است که به صورت چشمه در سطح زمین جاری می‌شوند و تقریبا در تمامی مسیرهای کوهنوردی آن دسترسی به آب وجود دارد.

مناسب‌ترین زمان برای سفر

به دلیل اقلیم کوهستانی، روستای بوژان دارای زمستانی سرد و یخبندان و تابستانی با آب و هوای معتدل و دلپذیر است، از این رو، برای سفر به بوژان پیشنهاد ما به شما فصول بهار و تابستان می باشد.

اقامت در روستای بوژان

برای اقامت در این روستا گزینه های زیر را پیش رو دارید؛

  • استفاده از خانه معلم روستا با ارائه کارت شناسایی
  • اقامتگاه های بوم گردی روستا
  • هتل در شهر نیشابور در فاصله ۲۲ کیلومتری روستا
  • کمپینگ در طبیعت

امکانات روستا

از جمله امکانات این روستا که برای مسافران و گردشگران فراهم است. می توان به کافه، رستوران و مسجد و اقامتگاه بومگردی اشاره کرد.

چطور به این روستای زیبا برویم ؟

برای رفتن به روستای بوژان باید به نیشابور بروید و از این شهر عبور کنید. پس از گذر از نیشابور وارد جاده آسفالته می‌شوید و در مسیر باید از روستاهای حمیدآباد، فوشنجان و حصار بوژان عبور کنید تا به روستای بوژان برسید.

آدرس: استان خراسان رضوی، ۱۳ کیلومتری شمال شرقی نیشابور

منبع: تاپ توریست

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید