با سفری به سه مرکز مهم گردشگری در جنوب ایران می‌توان بخش‌های جذاب و دیدنی این منطقه از کشور را از نظر گذراند. با ما همراه باشید تا از «بافت قدیم دزفول»، «بندر سیراف» و «جزیره هرمز» بیشتر بدانیم.

سه مرکز مهم گردشگری در جنوب ایران

سلام نو – سرویس گردشگری: انتخاب سه مرکز مهم گردشگری در جنوب ایران بین این حجم از مقاصد و نقاط گردشگری این منطقه در سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان کار دشواری است. جنوب کشور به دلیل وجود جزایر مسکونی و غیر مسکونی هم چنین ارتباط آن با خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز، سرشار از دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است. از این رو تصمیم‌گیری برای معرفی سه مرکز در این اقلیم و اتمسفر بی‌نظیر، چندان راحت نخواهد بود.

بافت تاریخی دزفول

بافت قدیم هر منطقه، شهر و روستایی علاوه بر جذابیت‌های بصری، نشان از قدمت و سبک زندگی مردم آن دیار دارد. دزفول به عنوان یک شهر با پیشینه تاریخی ۵۰۰۰ ساله از اهمیت بالایی در ایران برخوردار است و بافت قدیم آن در کنار رودخانه دز که از به هم پیوستن دو رود سزار و بختیاری تشکیل شده، به وجود آمده است. این بافت سنتی و دیرینه مساحتی حدود ۲۴۴ هکتار دارد و خانه‌ها و گذرها با توجه به اقلیم منطقه به زیبایی و با در نظر گرفتن آسایش دمایی ساخته شده‌اند.

۱۲۰۰۰ واحد مسکونی عدد قابل توجهی برای یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین بافت‌های شهری ایران به شمار می‌آید. در بافت تاریخی دزفول بیش از ۱۱۳ اثر به ثبت ملی رسیده است که شامل خانه‌ها، گذرها، مساجد و حمام‌ها می‌شود. مصالح آجر یکی از ارزشمندترین و مهم‌ترین عناصر معماری این بافت بی‌نظیر به گونه‌ای شایسته در آن اجرا شده است. با وجود عوض شدن نوع معیشت مردم و تغییرات فرهنگی این سال‌ها در این بافت شگفت‌انگیز، شاهد حفظ هویت و معماری آن هستیم.

سه مرکز مهم گردشگری در جنوب ایران

بندر سیراف

به زعم ما بندر سیراف یکی از سه مرکز مهم گردشگری در جنوب ایران است، این بندر با پیشینه‌ای طولانی در شهرستان کنگان استان بوشهر قرار گرفته و به آن صیراف، سیراب و بندر طاهری نیز می‌گویند. بندر سیراف به عنوان یک نمونه موردی مهم همواره در نظر بسیاری از باستان‌شناسان، تاریخ‌دانان و محققان بوده است. سیراف پذیرای افراد با هر عقیده، باور و دین و مسلکی است و این امر را می‌توان در داشتن گورستان‌هایی از ادیان مختلف در این بندر زیبا دید.

این بندر با وجود ۲۵۰۰ سال قدمت، مملو از آثار تاریخی است و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی در آن بی‌شمار است. دخمه‌های باستانی، حوضچه‌های آب باران، عمارت شیخ جبار نصوری، آرامگاه سیبویه و مسجد امام حسن تنها بخش اندکی از دیدنی‌های این مرکز جذاب در جنوب ایران است. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید سوغاتی به مراکز خرید این بندر بروید و در سیراف از خوردن غذاهای محلی نظیر میگو پلو، قلیه ماهی و ماهی سرخ کرده غافل نشوید.

سه مرکز مهم گردشگری در جنوب ایران

جزیره هرمز و تفریحات دریایی

جزیره هرمز به عنوان کلید خلیج فارس، اهمیتی خاص به لحاظ بازرگانی دارد. این جزیره مدت زیادی در اشغال پرتغالی‌ها بوده و ۴۰۰ سال می‌شود که باز پس گرفته شده است. هرمز از نظر تنوع بالای خاک به بهشت زمین‌شناسی شهرت دارد و از خاکی به نام بومی گلک، در آشپزی و تزئینات هنری استفاده می‌شود. این جزیره رنگارنگ دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری از جمله ساحل سرخ، دره رنگین‌کمان، در مجسمه‌ها و الهه نمک است.

بازار جزیره هرمز، قلعه پرتغالی‌ها، خانه زعفرانی، برج تیراندازی و مکتب‌خانه از دیگر فضاهای دیدنی این جزیره هیجان‌انگیز است. پرسه‌زنی در ساحل هرمز شما را شگفت‌زده خواهد کرد، از این رو با قدم زدن در خط ساحلی یک آرامش و شعف وصف نشدنی به خود هدیه دهید. پیشنهاد می‌کنیم با رفتن به جزیره هرمز از تفریحات آبی مثل غواصی و قایق‌سواری به راحتی گذر نکنید و توجه داشته باشید این مرکز گردشگری نیز در اواخر زمستان و اوایل بهار آب و هوای دلپذیرتری دارد.

سه مرکز مهم گردشگری در جنوب ایران

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید