یک کارشناسان بازار سرمایه درباره روند معاملات طی هفته آینده گفت: میتوانیم امیدوار باشیم که در کل گزارش‌های سه ماهه خوب و امیدوار کننده باشند.

پیش‌بینی بورس برای شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ / امیدی به رشد دوباره بازار هست؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، در هفته جاری شاخص کل بورس با افت ۱٫۲۸ درصدی به سطح یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز این هفته افت یک درصدی را تجربه کرد.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: هفته آخر تیر ماه نیز مانند سایر هفته‌های تابستان هفته کم رمق و کم حجمی برای بورس بود. یکی از دلایل آن بسته بودن نزدیک به ۲۰۰ نماد مهم و اثر گذار بازار بود که به دلیل برگزاری مجمع تعطیل شده بودند. این روزها گزارش‌های کدال همراه با اخبار مجامع مهمترین مولفه‌هایست که بازار به آن توجه نشان می‌دهد و طبیعتا سهم‌هایی که در سال های گذشته تقسیم سود بالاتری داشتند بیشتر مورد توجه هستند.

وی ادامه داد: زمزمه افزایش نرخ سود بانکی باز هم شدیدتر شده و خبر از نرخ ۲۱ درصد به گوش می‌رسد. هرچند افزایش سود بانکی دست کم از نظر روانی بر بازار ما اثر منفی می‌گذارد. اما باید قبول کنیم که بانک مرکزی این نرخ را نه برای بازار سرمایه بلکه بر اساس سیاست‌های پولی و کنترل تورم اتخاذ می‌کند و از این جهت نمی‌توان خرده‌ایی به بازار گرفت.

این تحلیلگر بازار سرمایه تشریح کرد: یکی از پارامترهایی که اور ولیو یا اندر ولیو بودن کلیت بازار را می‌تواند با آن سنجید نسبت نقدینگی کل کشور به ارزش بازار سهام است. در سال تابستان سال ۹۹ این رقم به بالای دو رسیده بود که نشان از حبابی بودن بازار داشت. دیروز بانک مرکزی گزارشی ارایه کرد که در آن نشان داد که نقدینگی از مرز پنج هزار همت بالاتر رفته. وقتی یک نسبت ساده بین ارزش سهام شناور بازار و نقدنیگی بگیریم عدد ۰٫۷ بدست می‌آید. این موضوع نشان می‌دهد که چقدر بازار ما حباب منفی دارد. منفی‌های این روزهای بازار برای کسانی که دید سرمایه‌گذاری دارند می‌تواند جذاب باشد.

پیش‌بینی هفته آینده بورس

فلاح اظهار کرد: هفته آینده هفته پر ترافیکی در کدال خواهد بود. شرکت‌های بیشتری گزارش های سه ماهه خود را بار گذاری می‌کنند. در حال حاضر تقریبا در هر صنعت یک یا دو شرکت گزارش سه ماهه خود را داده‌اند که گزارش‌های خوبی بوده است. بنابراین میتوانیم امیدوار باشیم که در کل گزارش‌های سه ماهه خوب و امیدوار کننده باشند.

وی ادامه داد: همچنین بازار همچنان منتظر اخبار واگذاری بلوکی دو نماد خودرو و خساپا است. هرچند اینقدر این خبر به درازا کشید و شایعه‌هایی زیادی در این چند ماه به بازار آمد که شاید آن تاثیر گذاری لازم را نداشته باشد. اما به هرحال اگر خبر موثق قیمت واگذاری بلوکی مخابره شود صنعت خودرو لیدر بازار می‌شود.

تکنیکال شاخص کل و شاخص هم‌وزن

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به روند شاخص کل اظهار کرد: شاخص کل همچنان در روند نزولی قرار دارد. همانطور که در تحلیل هفته گذشته عنوان کردیم توقع داشتیم که این روند نزولی ادامه پیدا کند. شاخص در حال نزدیک شدن به حمایت افقی ۱۴۵۰ هزار واحد که با سطح ۳۸ درصد فیبوناچی اصلاحی همپوشانی دارد. شاخص از میانگین متحرک ساده با دوره تناوب ۳۵ روزه فاصله زیادی گرفته است. با توجه به نزولی بودن در چند هفته گذشته توقع داریم در محدود فعلی و یا نهایتا در سطح ۱۴۵۰ هزار واخد شاهد اصلاحی تا خط روند نزولی و سطح میانگین متحرک داریم.

وی تشریح کرد: اندیکاتور ار اس آی همچنان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و برتری قدرت فروشندگان را نشان میدهد. اندیکاتور ام اف آی نیز گواه از حجم پایین معاملات دارد که این نیز یک نشانه منفی به خساب می آید. لذا اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی داشته باشیم. انتظار داریم که در هفته آینده شاهص کل در محدوده ۱۴۵۰ هزار واخد و یا در نگاه خوش بینانه در محدوده فعلی شاهد اصلاحی مثبت در خلاف جهت روند اصلی باشد.

فلاح توضیح داد: شاخص هم‌وزن نیز تفاوت چندانی با شاخص کل ندارد به محدوده حمایتی ۳۸ درصد اصلاحی فیبوناچی رسیده و توقع داریم. در این ناحیه اصلاحی حداقل تا سطخ میانگین متحرک با دوره تناوب ۳۵ داشته باشیم.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید