وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار دُز واکسن به ونزوئلا ارسال شده است اعلام کرد که آماده ارسال ۵ میلیون دُز واکسن به دیگر کشورها هستیم.

وزیر بهداشت: می توانیم ۵ میلیون دُز واکسن کرونا صادر کنیم

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از شرکت دانش بنیان «سامان داروی هشتم» در مشهد در جمع خبرنگاران با بیان این که نیازی به واردات واکسن کرونا نیست و تولید واکسن‌های ایرانی در واحدهای نورا، فخرا، برکت، رازی، پاستوکوک و سیناژن نیاز داخلی را تامین کرده‌است، خاطرنشان کرد: برکت به تازگی واکسن مقابله با ویروس امیکرون را تولید کرده که در مسیر پیشگیری بسیار کارگشا بوده و نمونه آن را در کشور دیگری نداشتیم که شرکتی ویژه یک سویه خاص واکسن تولید کند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در حال حاضر نه تنها توانایی تامین و تولید واکسن مورد نیاز کشور را داریم بلکه حدود ۴۰ میلیون واحد واکسن کرونا در کشور موجود است که بخشی از آن توزیع و بخشی دیگر ذخیره شده است و هیچ کمبودی در این خصوص نداریم، بنابراین نیازی به واردات نیست؛ ضمن این‌که ۵ میلیون دُز واکسن آماده صدور به دیگر کشورها بوده است و از جمله به ونزوئلا ۳۰۰ هزار دُز ارسال شده است.

عین‌اللهی با بیان اینکه کشورمان آمادگی صادرات واکسن کرونا به دیگر کشورها را دارد، افزود: یکی از نکاتی که موجب شده است همه گیری کرونا در جهان به پایان نرسد نابرابری در واکسیناسیون است؛ به گونه ای که برخی از کشورها از جمله ایران از پوشش مناسبی در این زمینه برخوردارند؛ اما در برخی کشورها تنها ۶ درصد جمعیت‌ واکسینه شده اند که این امر موجب تغییر سویه ویروس می شود و امیدواریم با صادرات واکسن بتوانیم در مسیر رفع این بیماری در دنیا گام برداریم.

وی با بیان اینکه شرکت داروسازی ثامن از شرکت های پیشرفته نه تنها درکشور بلکه در دنیاست و تمام سیستم های آن علمی و منحصر به فرد است، خاطر نشان کرد: تولیدات این شرکت در حوزه محلول های دیالیز صفاقی به طور مستقیم به دست بیماران می رسد که این امر خدمت مناسبی به بیماران محسوب می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، گفت: مقام معظم رهبری بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تاکید فرموده‌اند و وظیفه خود می‌دانیم تا در مسیر خودکفایی کشور که گام‌های بلندی هم در این راه برداشته شده حمایت لازم را داشته باشیم.

گفتنی است، بیش از یک دهه قبل، مطالعه بر روی تولید فاکتور هشت نوترکیب انسانی توسط گروهی از پژوهشگران برجسته دانشگاهی آغاز شد. پس از چند سال تحقیق در آبان ماه ۱۳۸۷ شرکت سامان داروی هشتم با مأموریت تولید API تأسیس و پروژه فوق را تحت پوشش خود قرار داد و با سرمایه گذاری مناسب، ابتدا در مرکز رشد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران این طرح از مرحله آزمایشگاهی به تولید نیمه صنعتی رسید که پس از طی آزمایش های مطالعه بالینی و اخذ پروانه در پایان سال ۱۳۹۴، فاکتور هشت نو ترکیب انسانی با نام تجاری سافاکتو وارد بازار شد و در اختیار بیماران نیازمند قرار گرفت. به موازات این اقدامات از سال ۱۳۸۹ عملیات ساخت سایت تولید صنعتی در محل پارک علم و فناوری خراسان رضوی در شهر مشهد آغاز شد. این مجموعه در پایان سال ۱۳۹۵ آماده بهره برداری شده و امکان تولید محصولات متنوع بیوتکنولوژی را داراست.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید