۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 55374901

اگر دوست دارید مناظر زیبا و چشم‌نواز دریایی و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بکر ایران را ببینید، جزیره‌های دیدنی جنوب ایران یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر شما هستند. با ما همراه باشید تا بیشتر از جزیره‌های جنوب بدانیم.

تصویر ماهواره‌ای ناسا از جزایر جنوب ایران

جزیره‌های دیدنی جنوب ایران از بهترین و جذاب‌ترین مقاصد برای سفر، گردش، تفریحات آبی، آرامش و استراحت هستند. این جزیره‌ها هر یک ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارند و با وجود قرارگیری در یک اقلیم مشترک، تفاوت‌های محسوسی را شامل می‌شوند. از این رو سفر به هر کدام از جزیره‌های جنوبی ایران می‌تواند به نوعی ویژه و شگفت‌انگیز باشد.

تعداد این مناطق از خشکی که به نوعی با آب احاطه شده‌اند، در جنوب ایران به ۴۰ می‌رسد. جزایر جنوب ایران با توجه به مسکونی و غیرمسکونی بودنشان، تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به بعضی از زیباترین و چشم‌نوازترین جزیره‌های جنوب با اشاره به خصوصیت آن‌ها می‌پردازیم.

جزیره‌های دیدنی جنوب ایران

جزیره‌های دیدنی جنوب ایران کم نیستند و همین امر این منطقه جغرافیایی را به یک منطقه بی‌نظیر در گردشگری تبدیل کرده است، منطقه‌ای که با پا گذاشتن به آن تمایل چندانی به برگشتن از آن را نخواهید داشت. مسافر، گردشگر و طبیعتگردهای بسیاری از تفاوت رنگ آب جنوب در مقایسه با شمال ایران می‌گویند و همین یک عامل آدم‌های زیادی را شیفته جنوب و جزایر بی‌نظیرش کرده است.

شاید شما هم با شنیدن عبارت جزیره‌های جنوب ایران، بدون درنگ به یاد جزایر کیش، قشم، هرمز و هنگام بیوفتید اما بهتر است بدانیم جنوب ایران به همین چند جزیره جذاب ختم نمی‌شود. آبادان، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، خارک، خارکو، سیری، شیف، صدرا، جزیره فارسی، فارور، لاوان، لارک، مینو، نگین و هندورابی از دیگر جزیره‌های جنوب ایران هستند که در سه استان هرمزگان، بوشهر و خوزستان با مقاصد گردشگری مثال‌زدنی قرار دارند.

جزیره‌های دیدنی جنوب ایران
نخل جزیره مینو

آبیاری عجیب و پرنده‌نگری در جزیره مینو

جزیره مینو: یکی از جزایر استان خوزستان جزیره مینو است که با داشتن ارتفاعی ۱۰ متری از سطح دریا بین آبادان و خرمشهر قرار گرفته و در آن می‌توان شاهد نخلستان‌های زیبایی بود. مردم مهمان‌نواز این جزیره اکثرا عرب زبان هستند و بدون هیچ وسیله‌ای زمین‌های کشاورزی خود را آبیاری می‌کنند، آن‌ها به شیوه برکشند و فروکشند آبیاری انجام می‌دهند و این امر به عنوان کاری انگشت‌شمار در دنیا به حساب می‌آید.

اگر به دنبال پرنده نگری در سفر خود به جنوب ایران هستید، جزیره مینو با داشتن محیط‌زیستی مناسب برای پرندگان مخصوصا پرندگان مهاجر یک انتخاب کم‌نظیر است.

جزیره سیری، جزیره‌ای با ساحل بکر

جزیره سیری: در اصل نام این جزیره «راز» است که به دلیل نزدیکی محل قرارگیری آن با عرب‌نشین‌های خلیج فارس، به سری معروف شده و اروپایی‌ها آن را سیری تلفظ می‌کنند. این جزیره زیبا تنها ۹۹ کیلومتر با شهر دبی و ۲۷ کیلومتر با شهرستان ابوموسی فاصله دارد. جزیره ذوزنقه شکل راز، در استان دیدنی هرمزگان قرار گرفته و جمعیت بسیار اندک آن سبب شده تا ساحل‌های شگفت‌انگیزی برای قدم زدن داشته باشد.

جزیره‌های دیدنی جنوب ایران
ساحل بکر جزیره راز

جزیره خارگ، جزیره‌ای باستانی

جزیره خارک: جزیره‌ای مروارید نشان در استان بوشهر که فاصله‌ای ۳۸ کیلومتری با بندر گناوه دارد. خارگ یا خارک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفر به جنوب در اواخر پاییز به دلیل باران‌های پاییزی و اوایل زمستان است چرا که دمای هوا در این بازه زمانی حدود ۱۷ درجه سانتی گراد است و کیفیتی مطلوب و مطبوع به سفر شما می‌بخشد.

یکی از جاذبه‌های دیدنی خارگ، فانوس دریایی کوچکی است که بر روی بلندترین نقطه این جزیره یعنی کوه دیده‌بان قرار گرفته است. تعزیه‌خوانی مردم محلی در این جزیره بیش از ۲۵۰ سال قدمت دارد. نکته جالب توجه در این جزیره، بیرون راندن اشغال‌گران هلندی از خارگ و باقی ماندن قلعه‌ای از آنان است.

وجود کتیبه‌ای باستانی به خط میخی که به دوره هخامنشی باز می‌گردد، نشان از قدمت و دیرینگی این جزیره هیجان‌انگیز است. این سنگ نبشته که به زبان پارسی باستان است یک سند بی‌نظیر برای نام خلیج فارس به شمار می‌آید. خط راه‌آهن، گورستان‌های مسیحی و پیش از اسلامی، دخمه‌ها و باغ هلندی‌ها از جمله جاذبه‌های گردشگری جزیره خارگ به حساب می‌آیند.

جزیره‌های دیدنی جنوب ایران
ماهی مرکب در جزیره خارگ
کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید