مدتی است که شایعه واردات و استفاده از واکسن های تاریخ مصرف گذشته کرونا افکار عمومی را به خود مشغول کرده است، مساله‌ای که دکتر فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان احتمال آن را بسیار پایین می‌داند.

آیا واردات واکسن تاریخ مصرف گذشته واقعیت دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، «دکتر فاطمه نوروزیان»، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: حتی اگر یک روز از مجوز سازمان غذا و دارو بگذرد امکان ثبت در سیستم الکترونیک وجود نخواهد داشت و پیام خطای تاریخ منقضی بودن فراورده صادر می‌شود.

نوروزیان اظهار کرد: واکسن‌های کووید۱۹ در ابتدا با مدت زمان کوتاه پایداری مثلا ۶ ماه توزیع می‌شدند که به مرور و با تکمیل‌تر شدن مطالعات پایداری با ارائه مستندات و بررسی کارشناسی این زمان افزایش یافت.

وی اضافه کرد: البته این وضعیت برای واکسن‌های با پلتفرم قدیمی نظیر پروتئین نوترکیب مثل واکسن‌های اسپایکوژن و پاستوکوک پلاس و یا فرم ویروس غیرفعال شده مثل واکسن کوویران برکت قابل پیش‌بینی‌تر بود زیرا پایداری محصولات مشابه قبلی اثبات شده‌است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان توضیح داد: واکسن پاستوکوک فرم کنژوگه یک پروتئین و یک دامین پروتئین بود که محصول دقیقا مشابه قبلی برای آن وجود نداشت که پس از ارائه مستندات تکمیلی در سال جاری تاریخ انقضای یک ساله برای این محصول از نظر اداره کل دارو مورد تایید است.

وی افزود: بنابراین لطفا با اعتماد بر علم و عدم توجه به شایعات کار درست را انجام دهید زیرا خط قرمز ما سلامتی شماست.

لازم به ذکر است که چندی پیش شایعه توزیع واکسن‌های تاریخ‌گذشته آسترازانکا و پاستوکوک نگرانی‌هایی ایجاد کرده‌بود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید