یک عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عدم مدیریت در برنامه شهرداری برای گرامیداشت عید غدیر، گفت که اگر خبری از قطارهای مترو فوق‌العاده نبود می‌شد انتظار یک فاجعه را داشت.

آیا مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر می‌توانست منجر به فاجعه انسانی شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا جمعیت تهران، ۹ میلیون و ۳۹ هزار نفر است. مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر ، در حالی برگزار شد که هیچ مسئولی، فکرش را هم نمی کرد که اینچنین از آن استقبال شود. ۳ میلیون نفر یا حدودا یک سوم از جمعیت کلان شهر تهران، در مراسمی که طول آن ۱۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است. پس از این مراسم بود که ترافیک گسترده ای کل شهر تهران را در بر گرفت.

این مهم زنگ خطر اساسی را در شهر به صدا در آورد، که با یک گردهمایی خیابانی، تمام خیابان های پایتخت گرفتار ترافیکی گسترده می شود. فرقی ندارد که شمال شهر باشد یا جنوب، همه نقاط درگیر این مهم می شوند.

همچنین مهدی چمران ، رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت که ترافیک مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر قابل پیش بینی بود اما کسانی که این برنامه را تنظیم کردند تصور این را نداشتند که چنین استقبالی صورت گیرد؛ لذا بر این اساس توصیه های لازم را نداشتند. او همچنین افزود که مترو و اتوبوس نیز قادر نبود چنین جمعیتی را پوشش دهد.

مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر 54

همچنین علی اصغر قائمی ، عضو شورای شهر تهران، طی یادداشتی که دو روز بعد از این ویژه برنامه آن را منتشر کرد، به ذکر نکاتی از جمله لزوم هماهنگی بین نهادهایی مانند شهرداری، راهنمایی و رانندگی، سازمان تبلیغات، سپاه، بسیج و ...، ضرورت برنامه‌ریزی صحیح برای مدیریت ترافیکی مسیرهای ورودی و خروجی به مسیر اصلی و پیشگیری از ایجاد ترافیک‌های سنگین و پیچیده و به‌ویژه ورود موتور سواران به داخل جمعیت، لزوم تأمین امنیت و نظم به صورت صحیح و برنامه ریزی شده برای توزیع جمعیت در پهنۀ جغرافیائی مورد نظر و جلوگیری از ایجاد ازدحام بیش از حد ضروری است، چرا که کوچکترین اتفاق می‌توانست به ایجاد یک بحران بزرگ منجر شود و ضرورت توجه کافی به مسائل ایمنی مانند اورژانس و آتش نشانی در مسیر و گلوگاه‌ها، به‌ویژه برای اقشار خردسال، سالمند و کم توان جسمی اشاره کرد.

سید محمد آقامیری

در این راستا، سید محمد آقا میری ، از دیگر اعضای شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه استقبال از این مراسم، بیش از حد انتظار بود، گفت: مدیریت تردد آن حجم از جمعیت، یک خیابان محدود که ضوابط ترافیکی زیادی هم دارد، حجم جمعیت و جا به جایی آن ها کار مشکلی است. اگر پیش بینی این حجم از حضور جمعیت می شد، متولیان، می توانستند خیلی بهتر اوضاع را مدیریت کنند.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: با این حال در دو ایستگاه مترو که جمعیت پشت سر هم وارد و خارج می شدند، ۸ و ۱۰ قطار فوق العاده از نقاط دیگر شهر که تردد ترافیکی نداشتند به کمک آمدند و قطارها به فاصله یک دقیقه در حرکت بودند. اگر این کارها انجام نمی شد، با آن حجم از جمعیت، یک فاجعه انسانی رخ می داد که با یک هل دادن ساده، مردم به روی ریل قطار می افتادند.

آقامیری در ادامه گفت: با اینکه جمعیت زیاد بود؛ ولی حرکت روان جریان داشت. این جمعیت پیش بینی نشده بود و اگر پیش بینی شده بود مواردی همچون اتوبوس، مترو در نظر گرفته می شد. همچنین شرایطی فراهم می شد که افراد خودروهایشان را در محلی پارک کنند تا دسترسی راحت تری به محل برنامه و سپس بازگشت به خانه داشته باشند.

وی افزود: این برنامه زنگ خطری را به صدادر آورد که برای چنین برنامه هایی، تمهیدات ترافیکی لازم در نظر گرفته شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید