۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 55374815

بناهای تاریخی شیراز باعث شده تا این شهر به عنوان یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری ایران شناخته شود.

بناهای تاریخی شیراز

سلام نو - سرویس گردشگری: شیراز سرزمین عاشقان شعر و سرای تاریخی است و طبع گرم جنوب را با خود به همراه دارد و بناهای تاریخی شیراز، یاد و خاطر گذشته را در همه حال زنده نگه می‌دارد. شهر شیراز از دیرباز به عنوان یکی از حائز اهمیت‌ترین مکان‌های گردشگری ایران محسوب می‌شده است، دلیل این اهمیت گذاری وجود آثار باستانی هستند که تاریخ ایران را به تصویر می‌کشند و سالانه میلیون‌ها مسافر را به سبب زیبایی‌هایشان به شیراز و مسافرت به این شهر جذب می‌کنند.

بر همین اساس در ادامه این مطلب به بررسی و معرفی بناهای تاریخی شیراز، شهر مشاهیر سرزمین ایران می‌پردازیم.

دروازه قرآن

یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی شیراز، دروازه قرآن است. این بنا از جمله جاذبه‌های تاریخی بسیار مشهور و زیبای شهر شیراز به حساب می‌آید که کمتر کسی پیدا می‌شود که آوازه آن را نشنیده باشد.

دروازه‌ قرآن در قسمت شمال شرقی شیراز در میان دو کوه چهل مقام و باباکوهی واقع است. جالب است بدانید که این دروازه به عنوان خروجی شیراز به‌ سمت مرودشت محسوب می‌شود.

در چند متری دروازه‌ قرآن مکان‌های گردشگری معروف شیراز مانند مقبره‌ خواجوی کرمانی، باغ جهان‌نما و حافظیه واقع هستند.

این دروازه‌ تاریخی و گردشگری در زمان عضدالدوله دیلمی بینان نهاده شده است. در آن زمان قرآنی بر روی دروازه قرآن قرار داده‌اند تا افرادی که می‌خواستند از شهر عبور کرده و خارج شوند، از زیر قرآن رد شوند.

کریم خان زند این دروازه را تحت مرمت و بازسازی قرار داد و نیز دو جلد قرآن در بالای یک اتاقک دروازه قرار داد. این قرآن‌ها به نام "قرآن هفده من" شهرت یافته‌اند که هم‌اکنون در موزه‌ پارس از آن‌ها نگهداری به عمل آورده می‌شود.

بناهای تاریخی شیراز
دروازه قرآن از بناهای تاریخی شیراز

حافظیه گل سر سبد بناهای تاریخی شیراز

یکی دیگر از بناهای تاریخی شیراز، حافظیه نام دارد. حافظیه که نام آرامگاه حافظ را به یدک می‌کشد در شمال شهر شیراز و جنوب دروازه‌ قرآن، در قبرستان‌ خاک مصلی شیراز قرار گرفته است. حافظیه میعادگاه عاشقان و دوستداران حافظ محسوب می‌شود.

حافظ، شاعر مشهور و بااستعداد قرن هشتم هجری بود که شعرهای آن در همه حال از هر مسیر و موضوعی سخن می‌گفتند.

معماری و سبک خاص ساخت حافظیه به گونه‌ای است که مراجعه کنندگان از زیبایی بنا حیرت می‌کنند. این بنا دارای یک حیاط جنوبی، رواق چهار ستونه و محوطه شمالی است. علاوه بر این‌ها حافظیه از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده است و هر بخش در این آرامگاه از معنا و مفهوم خاص و متمایزی برخوردار است.

طراح آرامگاه حافظ یک معمار فرانسوی به نام آندره گدار بوده است که به فرهنگ و هنر ایران علاقه شدیدی داشته است. البته این طراح معروف حدود 32 سال در ایران زندگی کرده و در مدت اقامتش سه تپه تاریخی در ایران ثبت کرده است.

در نزدیکی این بنای تاریخی باغ جهان‌نما، موزه هفت تنان و باغ عفیف آباد قرار دارند.

بناهای تاریخی شیراز
حافظیه از بناهای تاریخی شیراز است که محبوبیت زیادی دارد

سعدیه

سعدیه نام آرامگاه سعدی را به خود اختصاص داده است که از نمونه جاذبه‌های تاریخی، ادبی و باستانی شهر زیبای شیراز به شمار می‌آید. مدفن شاعر گران‌قدر و محترم سعدی در انتهای خیابان بوستان و در چند متری باغ دلگشا قرار دارد. شایان ذکر است که در اطراف سعدیه، بزرگان دیگری بنا بر وصیت و خواسته خودشان دفن شده‌اند.

در ابتدا سعدیه خانقاه سعدی بود که در روزهای پایانی عمرش در آنجا زندگی کرده است و بعد به همین علت در همان جا دفن شد.

جالب است بدانید که برای نخستین بار در قرن هفتم هجری خواجه شمس الدین محمد صاحب‌ دیوانی وزیر معروف آباقاخان، درخواست ساخت مقبره‌ای بر فراز قبر سعدی را داد.

آرامگاه سعدی تلفیقی از اشعار پارسی با سبک معماری تاریخی توأم با مدرنیزه است که دیدگان مراجعه کنندگان را جهت تماشا به وجد می‌آورد.

بناهای تاریخی شیراز
نمایی از مقبره سعدی

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک یکی دیگر از بناهای تاریخی شیراز است. این بنا یک مکان مملو از رنگ و نقش و نگار تلقی می‌شود که به دستور میرزا حسن علی خان که به نصیرالملک مشهور بود، ساخته شد. ساخت این بنا در حدود 12 سال به درازا کشید.

مسجد نصیرالملک به سبب جلوه بی‌نظیر کاشی‌های مورد استفاده در ساخت آن و شیشه‌های رنگی پنجره‌ها می‌تواند نمایش فوق‌العاده‌ای را با نور آفتاب اجرا کند و داخل مسجد را با نورهای همچون رنگین کمان منعکس شده از نور خورشید بر روی شیشه‌ها، مانند صفحه کاغذ طراحی کند.

مرمت و بازسازی مسجد نصیرالملک از سال‌ها پیش آغاز شد و از آن زمان همچنان کارشناسان و متخصصان در حال تلاش هستند تا این مسجد را مبتنی بر آخرین استانداردهای جهانی و به بهترین شیوه ممکن بازسازی کنند.

بخش شمالی مسجد نصیرالملک صحن بسیار عظیمی دارد که ورودی آن طاق‌ نمای بزرگی را دارد. در این ورودی، سقف با کاشی‌های رنگی تزئین شده است. به طور کلی مسجد نصیرالملک مشمول دو در ورودی و دو شبستان شرقی و غربی است.

مسجد نصیرالملک یک ایوان شمالی و یک ایوان جنوبی دارد که می‌توان گفت هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند و ایوان شمالی مسجد بسیار زیباتر و خاص‌تر از ایوان جنوبی طراحی و ساخته شده است.

بناهای تاریخی شیراز
مسجد نصیر الملک از بناهای تاریخی شیراز است که شهرت جهانی دارد

از جمله بناهای تاریخی دیگر شهر شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارگ کریمخانی، موزه پارس، مجموعه آثار وکیل، باغ ارم، نارنجستان قوام، سرای مشیر، مجموعه پاسارگاد، تخت جمشید، آرامگاه کوروش کبیر، باغ هفت تنان شیراز، مقبره‌های عارفان، شاهچراغ شیراز، عمارت دیوانخانه شیراز و...

آخرین نکته درباره بناهای تاریخی شیراز

تلاش شد مهم‌ترین بناهای تاریخی شیراز را به شما معرفی کنیم تا در صورتی که به این شهر، شهر شعر و هنر و موسیقی رهسپار شدید، از زیبایی‌های آن کمال استفاده را ببرید و جای نگارنده را هم خالی کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید