۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 55374804

شهر شیراز مهد ادبیات پارسی و زیبایی‌های ماندگار تاریخی و طبیعی است و برای بسیاری سوال است که در سفر به شیراز کجا بریم؟

در سفر به شیراز کجا بریم؟

سلام نو - سرویس گردشگری: شهر شیراز مهد ادبیات پارسی و زیبایی‌های ماندگار تاریخی و طبیعی است که می‌تواند یک مسافرت ایده‌آل را برای دوستداران سفر رقم بزند، اما مهم است که بدانیم در سفر به شیراز کجا بریم؟

طبع گرم جنوب و رفتار صمیمی مردمان خوش‌برخورد و با محبت شیرازی‌ از دلایل دیگری است که شیراز را به بهترین گزینه برای سفر بدل می‌کند. اما در این خصوص سوالی که مطرح می‌شود این است که در سفر به شیراز کجا بریم؟.. جهت پاسخ به این سوال در ادامه به معرفی چند مکان بی‌نظیر برای بازدید از شهر شیراز می‌پردازیم.

مسجد نصیرالملک

در سفر به شیراز کجا بریم؟ یکی از پاسخ‌های قطعی به این سوال مسجد صورتی است. مسجد نصیرالملک یک خانه مملو از رنگ و نقش و نگار است که به فرمان میرزا حسن علی خان که به نصیرالملک مشهور بود، ساخته شد. ساخت این بنا در حدود ۱۲ سال به طول انجامید.

قسمت شمالی مسجد نصیرالملک صحن بسیار بزرگی دارد که ورودی آن طاق‌ نمای بزرگی را دارا است که سقف آن با کاشی‌های رنگی تزئین شده است. به صورت کلی این مسجد دو در ورودی و دو شبستان شرقی و غربی دارد.

مسجد نصیرالملک یک ایوان شمالی و یک ایوان جنوبی دارد که تقریبا شباهتی به یکدیگر ندارند. ایوان شمالی این مسجد زیباتر و خاص‌تر از ایوان جنوبی است.

مرمت مسجد نصیرالملک از سال‌ها پیش آغاز شد و همچنان کارشناسان و متخصصان سعی دارند که مبتنی بر آخرین استانداردهای جهانی و به بهترین شکل ممکن این عمل را انجام دهند.

مسجد نصیرالملک به علت زیبایی بی‌نظیر کاشی‌های مورد استفاده در آن و همچنین شیشه‌های رنگی پنجره‌ها، با نور آفتاب بازی می‌کند و داخل اتاقک را با رنگین کمان منعکس شده از نور خورشید بر روی شیشه‌ها، زینت می‌بخشد.

در سفر به شیراز کجا بریم؟
مسجد نصیر الملک به مسجد صورتی مشهور است

در سفر به شیراز کجا بریم بهتر از آرامگاه حافظیه و سعدیه

یاد شعرای پارسی زبان ایران زمین، حافظ و سعدی مهم‌ترین دارایی‌های ادبیات کشور ما است که با وجود تعلق خاطر تن حافظ و سعدی به تن خاک، باز هم یادشان با مفهوم عمیقی که اشعارشان جاری می‌کند برای مردم زنده است.

دیدار از آرامگاه‌های حافظ و سعدی که علاوه بر ارزش معنوی جنبه تاریخی و بنایی هم دارند می‌تواند بهترین گزینه برای بازدید در سفر به شیراز باشد.

حافظیه که نام آرامگاه حافظ است در شمال شهر شیراز و جنوب دروازه‌ قرآن، در قبرستان‌ خاک مصلی شیراز قرار گرفته است. این مکان میعادگاه دوستداران حافظ است.

سعدیه نیز نام آرامگاه سعدی را به خود اختصاص داده است که از جمله جاذبه‌های تاریخی و ادبی شهر شعر به شمار می‌آید. مدفن شاعر گران‌قدر سعدی در انتهای خیابان بوستان و در چند متری باغ دلگشا واقع است.

جالب است بدانید که در اطراف سعدیه، بزرگان دیگری بنا بر وصیت خودشان دفن شده‌اند.

در سفر به شیراز کجا بریم؟
آرامگاه سعدی

دروازه قرآن

دروازه قرآن از جاذبه‌های تاریخی حائز اهمیت و مشهور شهر شیراز است که تقریبا برای عموم مردم ایران زمین شناخته شده است.

دروازه‌ قرآن در شمال شرقی شیراز در بین دو کوه چهل مقام و باباکوهی قرار گرفته است. در حقیقت این بنا به عنوان خروجی شیراز به‌ سمت مرودشت محسوب می‌شود.

در نزدیکی دروازه‌ قرآن جاذبه‌های گردشگری مشهور شیراز مانند مقبره‌ خواجوی کرمانی، حافظیه و باغ جهان نما قرار دارند.

این دروازه‌ تاریخی در زمان عضدالدوله دیلمی ساخته شد. در آن هنگام قرآنی روی دروازه قرآن قرار داده‌اند تا افرادی که قصد خروج از شهر را دارند، از زیر قرآن عبور کنند.

کریم خان زند این دروازه را مورد مرمت و بازسازی قرار داد و همچنین دو جلد قرآن در بالای یک اتاق قرار داد. این قرآن‌ها به "قرآن هفده من" مشهور هستند که هم‌اکنون در موزه‌ پارس از آن‌ها نگهداری می‌شود.

باغ نارنجستان قوام

ابتدا لازم است بدانید که زیبایی بی‌نظیر و فضای بکر و سرسبز باغ نارنجستان قوام غیرقابل توصیف است. این باغ به نام باغ قوام شناخته می‌شود که در دوران حکومت ناصرالدین شاه به فرمان علی محمد خان ساخته شد.

مساحت باغ قوام ۳۵۰۰ متر مربع است و زیربنای ساختمان آن در حدود ۹۴۰ متر مربع تعریف می‌شود.

راهروهای موجود در ایران باغ در کنار درخت‌های نخل سر به فلک کشیده و گل‌های خوش عطر و رنگارنگ دلیلی برای ترغیب مسافران جهت دیدار از این باغ زیبا هستند.

در سفر به شیراز کجا بریم؟
نارنجستان قوام

برای تفریح در سفر به شیراز کجا بریم

برای تفریح در سفر به شیراز کجا بریم؟ شهر شیراز به سبب اینکه یک منطقه توریستی است و سالانه تعداد زیادی از مسافران خارجی را میزبان می‌شود از اماکن و مراکز تفریحی و گردشگری بسیاری برخوردار است. شیراز یعنی وادی تمدن و هویت ایرانی که با مراکز مدرنیزه‌ای که در آن وجود دارد، می‌توان گفت به یک منطقه مکمل تبدیل شده است که تاریخ دیرینه را در کنار پیشرفت کنونی جاری می‌کند.

باشگاه پینت بال جنگلی شهید چمران شیراز، شهربازی گاندو، باشگاه پینت بال سیمرغ، پارک کوهستانی دراک، لونا پارک، پارک جنت، پارک آزادی، مجموعه تفریحی ورزشی کوثر، لیزر تگ شیراز، پارک جنگلی پالایشگاه، کارتینگ شیراز و.. از جمله مکان‌هایی هستند که شما می‌توانید با بازدید از آن‌ها در کنار ملاقات از اماکن تاریخی از شور و نشاط بازی‌های هیجان‌انگیز لذت ببرید.

در نهایت لازم است بدانید که زیبایی‌های شیراز به موارد توضیح داده شده ختم نمی‌شود و توان قلم از شرح اماکنی که شما می‌توانید در سفر به شیراز به آن‌ها مراجعه کنید خارج است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید