تغییر رنگ موها می‌تواند از خانواده پدری یا مادری به ارث برسد اما راهکارهایی وجود دارد که باعث می شود تغییر رنگ مو را به تعویق بیندازیم.

چکار کنیم که موهایمان دیرتر سفید شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از سلامت، خاکستری شدن موها یکی از تغییراتی است که نشان‌دهنده افزایش سن و مرحله پیش از سفیدشدن موهاست، زیرا به‌تدریج رنگدانه طبیعی موها تولید نمی‌شود. به‌طور کلی ۷۴درصد افراد در سنین ۴۵ تا ۶۵ سال تا حدودی موهای خاکستری دارند، اما بعضی افراد در سنین جوانی دچار این تغییر می‌شوند. اما باید بدانیم که عوامل مختلفی در بروز تغییر رنگ موها تاثیر دارد.

زمینه ژنتیک یکی از مهم‌ترین عوامل خاکستری‌شدن موهاست و اگر اعضای خانواده به‌خصوص والدین در سنین جوانی دچار این تغییر رنگ موها هستند، جای تعجب ندارد که شما هم با این حالت مواجه شوید. تغییر رنگ موها همانند کم‌پشتی و ریزش موها می‌تواند از خانواده پدری یا مادری به ارث برسد.

ابتلا به بیماری آلوپسی آره‌آتا

ریزش موی منطقه‌ای یا آلوپسی آره‌آتا که جزو اختلالات خودایمنی محسوب می‌شود ممکن است با افزایش تارهای سفید همراه باشد. در صورت ابتلا به این بیماری قسمتی از موهای سر با حاشیه مشخص می‌ریزد، زیرا سلول‌های ایمنی بدن به فولیکول‌های مو آسیب می‌رسانند.

مواجهه مستمر با آلاینده‌های جوی

آلاینده‌های جوی نیز می‌توانند زمینه‌ساز خاکستری‌شدن زودهنگام موها شوند. مطالعات نشان می‌دهد ترکیبات شیمیایی باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شوند که بر تولید ملاتونین (رنگدانه موها) تاثیر می‌گذارد و روند پیری موها را تسریع می‌کند. این مسئله در مورد دود سیگار فارغ از اینکه فرد سیگار بکشد یا در معرض دود سیگار دیگران باشد نیز صدق می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد افراد سیگاری ۵/۲ برابر بیشتر در معرض خاکستری‌شدن موها هستند.

استرس مداوم

جای هیچ شکی نیست که استرس ساختار ژنتیک را تحریک می‌کند و اگر فرد زمینه خاکستری و سفیدشدن زودهنگام موها را نداشته باشد، تحت‌تاثیر استرس مداوم ممکن است مستعد این حالت شود. در صورت دارا بودن زمینه ژنتیک نیز این تغییر حالت موها زودتر و شدیدتر اتفاق می‌افتد.

تغییرات هورمونی

با گذر زمان هورمون‌ها بر ساختار موها، ضخامت و رنگ آن‌ها تاثیر می‌گذارند. تغییرات هورمونی در سنین نزدیک به یائسگی یکی از مهم‌ترین دوره‌هاست که رنگ موها تغییر می‌کند که در کنار زمینه ژنتیک و عوامل محیطی ممکن است تشدید شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید