یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران، گنبد نمکی طغرود می‌باشد که در قم قرار گرفته است. تماشای این کوه نمکی کوه‌های مریخ را در چشم انسان تداعی می‌کند.

طغرود گنبدی نمکی که یادآور کوه‌های مریخ است

به گزارش سلام نو، کوه نمک قم در ۱۵ کیلومتری جاده قم به طرف شهر جعفریه قرار گرفته است و از جاذبه های طبیعی استان قم محسوب می شود. تاریخ زمین ‌شناسی گنبد نمکی قم به شصت میلیون سال پیش بازمی گردد.

می‌توان گنبد نمکی طغرود قم را بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران توصیف کرد. کارشناسان زمین‌شناسی قدمت این گنبد را ۶۰ میلیون سال برآورد کرده‌اند. لایه نمک در این گنبد با ضخامت متغیر ۵ تا ۱۸ متر به صورت کاملاً یکپارچه است. لایه نمکی این گنبد در رنگ‌های متنوعی از قبیل سفید، قرمز، کرم قهوه‌ای و بنفش دیده می‌شود. علاوه بر لایه نمکی، سنگ‌های بزرگ آندزیتی و گچی نیز در این گنبد وجود دارند. تصویر کلی این منطقه در نظر گردشگران یادآور کوههای مریخی است.

گنبد نمکی طغرود که تنها گنبد نمکی متقارن جهان است، با دارا بودن دریاچه‌ای کوچک در دل خود پدیده‌ای طبیعی و خاص محسوب می‌شود که در این منطقه قرار گرفته است. در این گنبد، بلورهای نمک به صورت تیغه‌های مشخص و کنگره دار درآمده اند و مناظر زیبایی را به وجود آورده است. این گنبد خیلی بزرگ بوده و گسترش شمالی آن تا طول سه کیلومتر ادامه دارد.

دریاچه نمک در بین گنبد وجود دارد. در این منطقه گرمسیری پس از بارندگی‌های فصلی به علت گرمای زیاد، آب‌های شور تبخیر و گنبدهای نمکی با شکل‌های خیلی مختلف و زیبا شکل می‌گیرند.

نمک‌های این گنبد دارای رنگ‌های گوناگونی مانند سفید، قرمز، کرم قهوه ای، بنفش و ابری هستند که چشم هر فردی را خیره می‌کنند. رنگ بندی‌های منطقه به صورتی است که در نخستین نگاه، سیاره سرخ رنگ مریخ در ذهن تداعی می‌گردد. از این ظرفیت ها می‌توان در جهت شناخت سرزمین‌های گوناگون از نظر زمین شناسی استفاده کرد.

طغرود گنبدی نمکی که یادآور کوه‌های مریخ است

کارشناسان زمین شناسی اعتقاد دارند بین فرونشست زمین با افت سطح آب زیرزمینی و جنس رسوبات ارتباط مستقیمی وجود دارد و از آنجا که سنگ‌های کوه نمک قم معمولا از نوع گچی، نمکی و آهکی است انحلال آن‌ها در آب‌های زیر زمینی باعث پیدایش چنین شکاف‌ها و گودال‌هایی شده است.

جاذبه‌های گنبدهای نمکی قم

علاوه بر ظرفیت توریسم درمانی و طبیعت گردی، در این منطقه ظرفیت‌های دیگری نیز وجود دارد. ارتفاعات گنبد نمکی قم و به ویژه دامنه جنوبی آن برای تفریحات هوایی بسیار مناسب است. در همین راستا اخیراً یک سایت پروازی برای پاراگلایدر سواری در این منطقه راه‌اندازی شده است.

در محدوده گنبد نمکی قم یک معدن و کاروانسرای تاریخی نیز وجود دارد. کاروانسرای کوه نمک قم در کیلومتر ۱۵ جاده قم-جعفریه قرار دارد. قدمت این کاروانسرا به دوران سلجوقیان باز می‌گردد و از جمله آثار ثبت شده استان قم است. معدن نمک نیز چندین سال است که تعطیل شده و قرار است به یک جاذبه توریستی تغییر کاربری دهد. بنابراین در صورت سرمایه‌گذاری، این منطقه می‌تواند به یک مجموعه گردشگری تبدیل شود.

دریاچه‌ی نمکی طغرود

در داخل گنبد نمکی طغرود، دریاچه ای شور و تلخ به وجود آمده است. آب این دریاچه خاصیت درمانی دارد لذا برای درمان بیماری های مفصلی و پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

دریاچه ی نمکی طغرود به مثابه ی نگینی در مرکز گنبد نمکی خودنمایی می کند. اطراف دریاچه نیز به وسیله ی صخره های نمکی و کوه ها احاطه شده است. در تابستان به دلیل حجم بالای تبخیر آب، لایه های قطور نمکی تشکیل می شوند. گاهی قطر این نمک های متراکم به نیم متر نیز می رسد.

طغرود گنبدی نمکی که یادآور کوه‌های مریخ است

شنا کردن در آب دریاچه به دلیل شور بودن آب خطر آفرین نیست. به عبارتی دیگر شوری آب مانع غرق شدن افراد می شود. اما در داخل دریاچه گودالی عمیق قرار دارد. بهتر است برای حفظ سلامتی خود،از شنا کردن در اطراف این گودال سیاه اجتناب کنید.

طغرود گنبدی نمکی که یادآور کوه‌های مریخ است

مسیر دسترسی

قم، بطرف شهر جعفریه، پشت مجتمع صنعتی دام شهر، راه دسترسی دو کیلومتر قبل از دامشهر (اول جاده خاکی تابلوی کوچکی دیده می شود که به طرف سایت پروازی پالاگلایدر اشاره دارد. جاده خاکی و نسبتا خوب است و بعد از گذر از زمینهای نمکی کم کم به کوه یا گنبد نمکی نزدیک می شوید با جاده ای پیچدار به سمت بالای کوه. بعد از اولین پیچ تند کوه ماشین را کنار جاده پارک کرده و به بالای تپه بروید که ناگهان با صحنه ای زیبا و مریخی مواجه خواهید شد.

منبع: تاپ توریست

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید