تابستان فصل گرم سال و همینطور فصل تعطیلات است. این فصل از فصل‌هایی است که در آن سفر و گردش‌ها افزایش پیدا می‌کند. به دلیل گرم بودن آب و هوا در این فصل همواره گردشگران تمایل دارند به خنک‌ترین مقاصد سفر کنند.

خنک‌ترین مقصدها برای سفر در تابستان + تصاویر

به گزارش سلام نو، گردشگران در فصل تابستان برای فرار از گرما به‌ دنبال مقاصدی چون شهرهای سردسیر یا روستاهای ییلاقی با آب‌ و هوایی خنک و دلپذیر هستند.

بیشتر گردشگران ترجیح می‌دهند در فصل تابستان به مقاصدی چون روستاهای ییلاقی در شمال یا شهرهای سردسیر در دیگر نقاط کشور سفر کنند که آب و هوایی خنک و مطبوع داشته باشد؛ شهرها یا روستاهایی که به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خود در ارتفاعات، تابستان‌هایی دلپذیر و حتی سرد دارند. این مناطق با طبیعت سرسبز و مناظری بی‌بدیل و نفس‌گیر، مقاصد فوق‌العاده‌ای برای فرار از گرمای تابستان و همچنین شلوغی و همهمه شهری هستند.

جواهرده

روستای جواهرده، یکی از ییلاقات مازندران و از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری رامسر است که برای دسترسی به آن باید در جاده‌ای پرپیچ و خم، رویایی، جنگلی و سرسبز رانندگی کنید؛ جاده‌ای که گاهی در مه غرق می‌شود. این روستا در ارتفاعات البرز در احاطه قله‌های سرخ قله، واژک سه برار رژه (رجه) و سماموس واقع شده است و آب و هوایی دلپذیر دارد؛ به‌طوری که مردم رامسر در گذشته از آن به‌عنوان ییلاق استفاده می‌کردند و در زمستان‌های سرد و برفی جواهرده دوباره به شهر خود باز می‌گشتند.

جواهرده

از امکانات روستای جواهرده می‌توان مساجد متعدد و امامزاده روستا، مغازه‌های فراوان، رستوران‌ها، کافه‌ها و آلاچیق‌های زیبا، درمانگاه، داروخانه و پاسگاه نیروی انتظامی و همچنین اقامتگاه‌ها را نام برد. آبشارها و چشمه‌ها، جنگل، دشت و قله‌ها، مسجد آدینه، مقبره شاه یحیی، گورهای تاریخی گبری و پارک جنگلی جواهرده (وستان جنگلی صفارود) به‌علاوه دریاچه قو و آبشارهای فصلی در مسیر دسترسی از دیدنی‌های این روستا هستند. در جواهرده می‌توانید به تفریحاتی چون عکاسی از چشم‌اندازهای طبیعی، پیاده‌روی و پیک‌نیک، کوهنوردی و سنگ‌نوردی و شکم‌گردی بپردازید.

نام جواهرده از کجا آمده؟

نام جواهرده، شاید یکی از زیباترین و بهترین نام‌های ییلاق‌های شمالی باشد؛ زیرا جواهرده، همچون جواهری سبز در ارتفاعات رامسر، عروس شهرهای شمالی ایران می‌درخشد. البته باید بدانید که برخی شواهد نشان از این واقعیت دارند که نام این روستا از ابتدا «جواهرده» نبوده است. در گذشته در مناطق شمالی ایران به‌خصوص گیلان، به روستاهایی که در ارتفاعات و مکان‌های بلند قرار داشتند، «جورده»، «جئورده»، «جؤردی» یا «جؤرده» به‌معنای «ده بالا» می‌گفتند. به همین دلیل بسیاری از افراد اعتقاد دارند که نام جواهرده از این واژه‌های قدیمی مشتق شده است. البته نام «جئورده» در توضیح رویدادها سال ۸۸۸ هجری قمری در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» از سید ظهیرالدین مرعشی نیز آمده است و این سند تاریخی نیز این فرضیه را تا حدی تایید می‌کند.

یکی دیگر از فرضیه‌های موجود درباره نام‌گذاری روستای جواهرده به این نام این است که در گذشته مردم از قبرهای گبری، جواهرهای بسیاری پیدا کرده‌اند. گفته می‌شود که از دوران ساسانیان تا پیش از دوران آل بویه، رسم دفن مردگان در بلندی‌ها و درون دخمه‌ها همراه با لوازم زینتی (جواهرات) توسط زرتشتیان در این منطقه وجود داشته است. به‌علاوه از آنجا که سنت نام‌گذاری در این منطقه بیشتر تاکید بر شرقی و غربی بودن یا اولیا و سفلی دانستن مکانی آن بوده و مربوط به دوران نظام خانی و خان‌زادگی و ملوک الطوایفی است؛ پس نام جورده یا جئورده به‌معنای ده بالا نمی‌تواند صحیح باشد و به احتمال زیاد، همان نام جواهرده به‌معنای گوهر و جواهر، صحیح‌تر است. 

خنک‌ترین مقصدها برای سفر در تابستان + تصاویر

برخی افراد نام جواهرده را تغییریافته «جَوادَهار» به معنی گندم‌زار میان شکاف دو کوه می‌دانند؛ زیرا این منطقه زمانی پر از کشتزارهای گندم و جو بوده است. در زبان اوستایی «جاوا» به معنی «گندم» و در زبان پهلوی «جاو» به معنی «جو» است و «دهار» نیز به معنی «شکاف کوه» است. یکی دیگر از فرضیه‌های موجود نیز این است که در گذشته‌های دور، زنی به نام «جواهر»، حاکم این منطقه بوده است و نام روستا از روی نام او برداشته شده است.

مسیر دسترسی به جواهرده

روستای جواهرده یک مسیر دسترسی دارد که از شهر رامسر آغاز می‌شود. برای رسیدن به این روستا پس از گذر از بازار رامسر به سه راهی فلسطین خواهید رسید. از این سه راهی مسیر را به‌سمت جنوب رامسر ادامه دهید تا به جاده جواهرده برسید.

برای ورود به روستای جواهرده باید ورودی پرداخت کنید. این ورودی برای مراقبت و تهیه امکانات و همچنین پاکسازی روستا از زباله هزینه می‌شود. ورودی روستای جواهرده بسته به زمان سفر متغیر است.

دیدنی های در مسیر روستای جواهرده

سفر به روستای جواهرده رامسر تنها برای بازدید و لذت بردن از خود روستا نیست؛ بلکه یکی از بهترین تجربیات مسافران در مسیر پرپیچ و خم منتهی به جواهرده رقم می‌خورد. این مسیر ۳۰ کیلومتری پر از شگفتی‌های طبیعی و بی‌نظیری است که گذر زمان را از یاد شما می‌برند و خاطره‌ای به‌یادماندنی در ذهن شما می‌سازند. جاده جواهرده که به دالان بهشت مشهور است، در سال ۱۳۵۰ توسط مهندسان آلمانی ساخته شد. این جاده آسفالته با شیبی تند در غرب شهرستان رامسر و در امتداد دره و رودخانه باصفای صفارود قرار دارد و سفر در آن، تجربه‌ای هیجان‌انگیز است. 

خنک‌ترین مقصدها برای سفر در تابستان + تصاویر

آبشارهای فصلی و دائمی 

آبشارهای فصلی و دائمی یکی از بهترین جاذبه‌های مسیر روستای جواهرده هستند که بیشتر گردشگران برای تماشای آن‌ها در مسیر توقف می‌کنند و عکس‌های زیبایی می‌گیرند. آبشار صفارود در ۱۵ کیلومتری جاده یکی از این آبشارها است که با وجود آلاچیق و دکه‌ها برای خرید سوغاتی و صنایع دستی، مکانی محبوب برای توقف محسوب می‌شود.

دریاچه قو

دریاچه قو در انتهای مسیر جاده جواهرده قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از یک جاده خاکی ۲٫۵ کیلوکتری نسبتا پرپیچ‌وخم عبور کنید. این دریاچه محصور در درختان پرتراکم جنگلی مانند نگینی سبز در طبیعت می‌درخشد. در کنار دریاچه قو آلاچیق‌هایی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها از مزه غذاهای شمالی و بوی خاک و نسیم دریاچه لذت ببرید. قایق‌های پدالی نیز برای تفریح در دریاچه وجود دارند که به شما پیشنهاد می‌کنیم از تجربه آن صرف‌نظر نکنید.

برای ورود به دریاچه قو باید ورودی پرداخت کنید. این ورودی صرف پاک نگاه داشتن دریاچه و طبیعت اطراف آن می‌شود. در ضمن اگر قصد شب‌مانی در این منطقه را دارید، سری به مجمتع اقامتی کنار دریاچه بزنید که از مسافران و گردشگران میزبانی می‌کند.

خنک‌ترین مقصدها برای سفر در تابستان

اولسبلانگاه ماسال

اولسبلنگاه، روستایی ییلاقی در ارتفاع ۱,۴۸۹ متری از سطح دریا و در میان ارتفاعات کوه‌های تالش است که یکی از جاهای دیدنی ماسال به شمار می‌رود. اولسبلانگاه در گویش محلی به «محل رویش درخت ممرز» ترجمه می‌شود. این ییلاق از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در فصل تابستان است. اولسبلنگا میزبان تابستان‌هایی با آب و هوای خنک و مطبوع است؛ البته هوا در طول شب کمی سرد می‌شود و ممکن است به لباس گرم و پتو احتیاج پیدا کنید.

معنای نام اولسبلانگاه

اولسبلنگاه که به‌صورت اولاسبلانکا و اولسبلانگاه نیز نوشته می‌شود؛ واژه‌ای تالشی است که از دو بخش اولَس و بِلَنگاه تشکیل شده است. اولس به معنی درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی جای بلند است، بنابراین اولسبلنگاه یعنی محل رویش درخت ممرز. 

اولسبلانگاه

اولسبلنگاه یکی از روستاها و ییلاقات سرسبز ماسال و از دیدنیهای گیلان به شمار می‌رود که در ۵۰ کیلومتری غرب رشت واقع است. این روستا از جمله ییلاقات میان‌کوهی ماسال است که در ارتفاعات کوه‌های تالش قرار دارد.

مسیر رسید به اولسبلانگاه

برای رسیدن به روستای ییلاقی اولسبلنگاه باید جاده جنوبی خروجی از ماسال را در پیش بگیرید و ۲۵ کیلومتر در جاده‌ای کوهستانی ولی هموار برانید. اگر از سمت بندرانزلی قصد سفر به این منطقه را دارید، از طریق جاده زیبای آبکنار می‌توانید به اولسبلنگاه بروید.

بهترین زمان سفر به اولسبلنگاه

اولسبلنگاه در هر هنگامه و فصلی زیبایی سحرانگیز خود را دارد. بهترین زمان سفر به این ییلاق رویایی بهار و تابستان است. پیشنهاد می‌دهیم از اواسط اردیبهشت‌ماه و بعد از پایان گرفتن بارش‌های بهاری به این منطقه سفر کنید.

اولسبلانگاه

در پاییز طبیعت ییلاقی این منطقه چهره‌ای رنگارنگ و زیبا به خود می‌گیرد و بسیار تماشایی و دیدنی است. اولسبلنگاه در فصل زمستان و پاییز هوای بسیار سردی است و چنانچه در این زمان قصد سفر داشتید لباس گرم و تجهیزات لازم را به‌همراه داشته باشید.

 

دیلمان

دیلمان یکی از زیباترین ییلاق‌های شرق گیلان و همچنین یکی از بکرترین مناطق سرسبز شمال کشور است که با آب و هوای سرد و کوهستانی، تابستان‌های دلپذیری دارد. قدمت این روستا به چند هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و از نظر تاریخ سکونت، می‌توان آن را به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر در ایران به شمار آورد. جالب است بدانید یکی از آثار کشف شده در دیلمان، مهری استوانه‌ای (مربوط به پنج هزار سال قبل) است که در موزه لنینگراد روسیه نگهداری می‌شود.

دیلمان در گویش محلی به‌معنای مکان بلندی است که در آن دامداری می‌کنند. قله درفک، آبشار لونک، قلعه کوتی، تی تی کاروان‌سرا، قلعه گرماور، حمام تاریخی دیلمان، امامزاده سید صالح، امامزاده سید ابراهیم، امامزاده سید اسماعیل، بقعه امامزاده تورار، قلعه کوتول شاه، منطقه گردشگری ابی نام، منطقه باستانی کوه پس، غار اسپهدان و غار لوعلی از جمله جاهای دیدنی دیلمان به شمار می‌آیند. اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اجاره کلبه‌های محلی و کمپینگ از گزینه‌های اقامتی این روستا هستند.

معنای نام دیلمان

دیلمان در زبان گیلکی به‌صورت «دیلمون» تلفظ می‌شود. طبق نظر برخی این نام ترکیبی از سه واژه «دیل»، «ام» و «ان» است. واژه «دیل» معنای مکانی را می‌دهد که در آن دام نگهداری می‌شود. واژه «ام» به بلند بودن منطقه اشاره دارد و «ان» نیز پسوند مکان است. با این اوصاف دیلمان به‌معنای مکان بلندی است که در آن دامداری می‌کنند.

برخی دیگر بر این باور هستند که نام دیلم نیز از دو واژه «دیل» و «لم» تشکیل شده که «دیل» به‌معنای میان و درون است و واژه «لم» نیز معنای بیشه و جنگل را می‌دهد. با این اوصاف دیلم به‌معنای دل جنگل است.

خنک‌ترین مقصدها برای سفر در تابستان

دسترسی به دیلمان

دیلمان از دو طریق در دسترس است:

اگر در جاده‌ قزوین رشت به تابلوها دقت کنید، بعد از لوشان و منجیل و رودبار به روستای رستم‌آباد خواهید رسید. با حرکت به‌سمت شرق، و عبور از روستاهای سندس و حاجیده، همین طور که از دامنه‌های سبز البرز بالا می‌روید و از منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ سیاهرود می‌گذرید، قدم در ییلاق‌های سرسبز و وسیع و رویاگونی خواهید گذاشت که از اواسط بهار تا اوایل پاییز، میزبان گله‌های کوچک و بزرگ گوسفندان است. در ادامه و با عبور از آسیابر به دیلمان خواهید رسید.

دیلمان

مسیر دوم از شهر سیاهکل و جنگل‌ها و شالیزارها آغاز می‌شود. از شهر رشت باید مسیری ۴۲ کیلومتری را به‌سمت لاهیجان بروید. در لاهیجان وارد جاده جنوبی یا همان جاده ۱۵ کیلومتری سیاهکل شوید که جنگل‌های انبوه و زیبایی دارد. با رسیدن به سیاهکل باید مسیری ۴۵ کیلومتری به‌سمت دیلمان را طی کنید. هرچه از سیاهکل دور می‌شوید و در دامنه‌ کوه‌ها بالا می‌روید، خانه‌های قدیمی و روستایی بیش تری توجه شما را جلب خواهد کرد. به شما پیشنهاد می‌کنم در یکی از روستاهای کوچک توتکی یا توشی، اندکی توقف کنید و در یکی از کافه‌های محلی، یک چای تازه‌دم نوش جان کنید. مطمئن باشید مزه‌ این چای را هرگز فراموش نخواهید کرد؛ چراکه محصول چای‌کاران همین منطقه است. اندکی بعد به آبشار لونک خواهید رسید. آبشار و غذاخوری‌های نزدیک آن نیز محل مناسبی برای توقف و یک پیاده‌روی کوتاه در دل جنگل است. بعد از آن به روستای زیبای اسپیلی خواهید رسید که طبیعت آن همچون نامش جذاب و دوست‌داشتنی است. قله‌ درفک، یا همان بام گیلان نیز، در تمام طول مسیر شما را همراهی می‌کند و به مناظر اطراف جاده جلوه‌ خاصی می‌بخشد. البته این مسیر بسیار پرپیچ‌وخم است و به همین دلیل سرعت حرکت‌تان بسیار کم خواهد بود. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که مسیر سیاهکل به دیلمان جاده‌ای آسفالته و با کیفیت است که سفر در آن چندان جای نگرانی ندارد.

بهترین زمان سفر به دیلمان

بهترین زمان سفر به دیلمان از اواسط اردیبهشت ماه تا انتهای تابستان است. البته در فصل پاییز نیز این ییلاق جلوه‌ای زیبا به خود می‌گیرد و محیطی خلوت‌تر دارد. میانگین زمانی که گردشگران در این منطقه می‌مانند، حدود دو یا سه روز است.

مازیچال

مازیچال، یکی از روستاهای ییلاقی شهر کلاردشت است که به‌دلیل فاصله ۱۷۰ کیلومتری با تهران، گردشگران بسیاری را به‌خصوص در فصل تابستان به‌سمت خود جذب می‌کند. این روستا در ارتفاع ۲,۶۰۰ متری از سطح دریا و بالاتر از سطح ابرها قرار دارد و اگر خوش‌شانس باشید، شانس تماشای اقیانوس ابرها در این منطقه نصیب شما خواهد شد. مازیچال در گویش محلی به‌ «گودالی پر از درختان بلوط» ترجمه می‌شود.

خنک‌ترین مقصدها برای سفر در تابستان + تصاویر

در نظر داشته باشید که در روستای مازیچال امکانات اقامتی مدرن و همچنین مغازه و فروشگاه وجود ندارد؛ به‌علاوه ۱۰ کیلومتر از مسیر به‌سمت بالاترین ارتفاعات مازیچال خاکی و کوهستانی است؛ بنابراین توصیه می‌شود که با ماشین‌های روستایی، جیپ یا نیسان، این بخش از مسیر را طی کنید. تنها گزینه‌های شما برای اقامت در مازیچال، اجاره کلبه‌های محلی و کمپینگ است. از میان تفریحات محبوب گردشگران در این روستا می‌توان به آفرود سواری، کوهنوردی، پیاده‌روی در جنگل‌های بلوط و عکاسی اشاره کرد.

وجه تسمیه مازیچال

طبق برخی منابع، «ماز» و «مازی» در گویش محلی به‌معنی درخت بلوط است و «چال» به معنی گودال؛ پس ترکیب نهایی می‌شود گودالی پر از درختان بلوط. البته این مسئله خیلی دقیق نیست؛ چراکه واژه ماز بر اساس لغت‌نامه‌ دهخدا به‌معنای پر چین‌وشکن است و واژه‌ مازندران را از همین کلمه گرفته‌اند.

برآمد ز کوه ابر مازندران     چو مار شکنجی و ماز اندر آن

دسترسی به مازیچال 

برای سفر به مازیچال از جاده چالوس به مرزن آباد بروید. سپس به سمت کلاردشت تغیر مسیر دهید. از میدان اصلی کلاردشت حدود هفت کیلومتر در جاده عباس‌آباد برانید تا به ابتدای جاده مازیچال برسید. از ابتدای جاده خاکی مازیچال، ۱۷ کیلومتر به سمت ارتفاعات حرکت می‌کنید تا به دشتی برسید. حالا شما در ارتفاعات مازیچال هستید.

مازیچال

بهترین زمان سفر به مازیچال 

در فصل پاییز، جنگل‌های ابتدای جاده مناظر زیبا و رویایی دارند و در بهار، ارتفاعات پوشیده از گل‌های فصلی زیبا است و مناظر برفی قله‌های اطراف جلوه نمایی می‌کند. مناسب‌ترین فصل نیز برای اقامت شبانه، تابستان است. با تمام این اوصاف بهترین زمان سفر به مازیچال از نیمه بهار آغاز می‌شود و تا اواخر تابستان ادامه می‌یابد. 

فیلبند

فیلبند در ارتفاعات چلاو (۲,۳۰۰ متر از سطح دریا) یکی از زیباترین روستاهای ییلاقی و بلندترین روستای قسمت شرقی استان مازندران است که فرصت قدم زدن در میان ابرها را در اختیار شما قرار می‌دهد. این روستا به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاصش در ارتفاع کوهپایه‌ای، مناظر زیبایی از مراتع و روستاهای اطراف دارد. فیلبند در نیمی از سال شاهد پدیده اقیانوس ابر است؛ به همین دلیل هر سال گردشگران بسیاری به‌سمت این منطقه جذب می‌شوند. فیلبند در فصل تابستان آب و هوای مطبوعی دارد و اهالی روستاهای اطراف نیز در این زمان از سال به این روستا می‌آیند. فیلبند در فصول سرد سال خالی از سکنه است.

فیلبند

مسیر دسترسی به روستای فیلبند

فاصله تهران تا فیلبند در حدود ۱۷۰ کیلومتر است؛ اما پیچ‌وخم‌های جاده فرعی کوهستانی این روستا باعث می‌شود پیمودن آن حدود چهار ساعت زمان ببرد. برای رفتن به فیلبند از تهران باید از خروجی‌های شمال شرق تهران به بزرگراه تهران پردیس وارد شوید و با گذشتن از شهر رودهن به خروجی جاده هراز برسید. جاده هراز را تا جنگل الیمستان ادامه دهید و روبه‌روی روستای «پرن» به مسیر فرعی جاده فیلبند وارد شوید. این مسیر فرعی کوهستانی، در شرق جاده هراز قرار دارد.

از تهران تا ابتدای جاده فرعی فیلبند ۱۴۰ کیلومتر است و از ابتدای این جاده فرعی، ۳۰ کیلومتر تا روستای فیلبند راه دارید؛ اما طی کردن این مسافت در حدود یک ساعت زمان می‌برد. در ابتدای این جاده کوهستانی از روستای «پاشاکلا» خواهید گذشت و در ادامه به روستای «سنگ چال» می‌رسید. روستای فیلبند بعد از این روستا قرار دارد؛ اما فاصله سنگ چال تا فیلبند، بسیار پرپیچ‌وخم می‌شود و به‌خصوص در زمان بارندگی، تردد در این جاده می‌تواند خطرساز شود. در ابتدای جاده مینی‌بوس‌هایی نیز به روستا تردد می‌کنند.

این جاده پرپیچ‌وخم در فصل‌های پاییز و زمستان خطر بیشتری دارد و در زمان بارش‌های زمستانی امکان تردد به این روستا به‌دلیل خطر سقوط به دره وجود ندارد؛ اما در بهار و تابستان سفر با ماشین شخصی به فیلبند میسر می‌شود. مسیر دسترسی به روستای فیلبند از روستاهای اطراف آن به‌صورت پیاده نیز میسر است؛ اما مدت زیادی طول می‌کشد و نیازمند راهنمای محلی مسلط به مسیر است.

فاصله روستای فیلبند تا دریا در نزدیک‌ترین مسیر با ساحل محمودآباد در حدود ۸۰ کیلومتر است. فاصله فیلبند تا بابلسر نیز ۹۵ کیلومتر است و طی کردن آن دو ساعت طول می‌کشد. روستای فیلبند به‌دلیل شهرت فراوان و زیبایی منحصربه‌فردش، از نقاط مختلف شمال نیز گردشگر دارد و شهر آمل، نزدیک‌ترین شهر به روستای فیلبند و در مسیر دسترسی به آن است. آمل تا فیلبند در حدود ۵۷ کیلومتر فاصله دارد. فاصله ساری تا فیلبند ۱۲۶ کیلومتر  و نور تا فیلبند ۱۰۴ کیلومتر است. شیرگاه تا فیلبند فاصله‌ای در حدود ۱۲۴ کیلومتر دارد.

فیلبند

اگر در شهرهای شمال شرقی کشور و مشهد اقامت دارید، برای رفتن به روستای فیلبند باید ابتدا به شهر ساری بروید و سپس مسیر را به‌سمت بابل، آمل و فیلبند ادامه دهید. اگر در شهرهای شمال غربی هستید، با گذشتن از رشت و ادامه مسیر در جاده ساحلی، به نور و سپس آمل خواهید رسید. در شهرهای سایر نقاط کشور برای رفتن به روستای فیلبند باید از تهران و جاده هراز بگذرید.

در فصل‌های مناسب، تور فیلبند توسط آژانس‌های مسافرتی گوناگون برگزار می‌شود و تنوع بالایی در مدت زمان تور و سطح خدمات وجود دارد؛ به‌دلیل استقبال بالای طبیعت‌گردان از این روستای دیدنی، تور فیلبند از ساری و سایر شهرهای شمالی نیز ارائه می‌شود. 

بهترین زمان سفر به فیلبند

روستای فیلبند در فصل‌های مختلف آب و هوای متنوعی را تجربه می‌کند. از اوایل پاییز و با شروع سرما اقامت در این روستا بسیار سخت می‌شود؛ با رسیدن زمستان و بارش برف، ساکنان روستا این منطقه را ترک می‌کنند و به شهرها و روستاهای گرم‌تر در حومه فیلبند می‌روند.

در فصل بهار، فیلبند سرزمین چهار فصل است. در یک روز ممکن است آفتاب، باران، تگرگ، برف و رنگین کمان را با فواصل کوتاه در فیلبند ببینید؛ اما روستا در تابستان بهترین شرایط آب و هوایی را دارد. در این زمان هوا خنک می‌ماند و حتی شب‌های تابستان، هم‌چنان هوا خنک است.

بهترین زمان سفر به روستای فیلبند، فصل‌های بهار و تابستان هستند. از آغاز بهار هرچه به‌سمت تابستان پیش برویم، شرایط آب و هوایی این روستا مناسب‌تر می‌شود. این فاصله شلوغ‌ترین زمان گردشگری منطقه است و گردشگران زیادی در این بازه سال از روستای فیلبند بازدید می‌کنند. دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال وجود دارد؛ اما تجمع آن در زمان طلوع آفتاب و نزدیک به بارندگی‌ها بیشتر است. در فصول سرد، توده‌های ابری متراکم‌تر هستند؛ اما امکان سفر در این زمان‌ها به فیلبند وجود ندارد. برای لذت بردن از دریای ابر فیلبند می‌توانید در بهار به این منطقه سفر کنید، گرچه در تابستان نیز شانس تماشای ابرها را خواهید داشت. تنها کافی است کمی سحرخیز باشید.

منبع: تاپ توریست / کجارو

کد خبرنگار: ۲۵
۱۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    10 0
    ملت میرن گند میزنن به طبیعت، دولت هم کوچکترین نظارتی نمیکنه، تا چند سال دیگه جنگل میشه رویا
    • zake DE ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      با اینکه شمالی نیستم ولی به شدت موافقم نشون به اون نشونی که کنار دریاها چه گندیع
  • علی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    9 0
    فقط شمال کشور خنکه؟ پس زیاد تحقیق نکردید. اینجاها رو همه بلدن شما غرب کشور و شمالغربی کشور و حتی مناطقی در شرق کشور جاهای خنک و بکر داره که کمتر از شمال کشور نیست. البته بنده به شمال کشور عزیزمان جسارت نمیکنم ولی منظور من اینه که تمام مردم رو به شمال تشویق نکنید که خودش باعث آلودگی محیط زیست وصوتی میشه هم ترافیک
  • سعید رضوانی IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    7 0
    با سلام خدمت مردم عزیز کشورم ایران البته هیچ کس منکر زیبایی های شمال نیست البته هستند استان هایی مثل اردبیل ( سرعین و مشگین شهر - هیر و گرمی ) با داشتن چشمه های آب درمانی های خدادای از دل کوه سبلان و پل های معلق و شیشه ای در دنیا بی نظیر هستند . بنده از این فرصت استفاده کرده و از مردم خوب ایران اسلامی که به این استان سفری نداشته اند دعوت کنم حتما تشریف بیاورند و از آب و هوای دلنشین و خنک این استان بهره مند باشند.
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 0
    دیلمان جاده ای زیبا ولی خطرناک داره . جای زیباییه
  • گراهام IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 0
    اشتهارد و ندیده قضاوت نکنید؟توصیه می نمایم تادیرنشده تشریف بیاریدوازآب و هوای استثنایی آن ودیگرجاذبه های طبیعی آن لذت ببریدخصوصا آب ان که میگن توجهان بی نظیره.بدو که جانمان!
  • اسمعیل حاذق IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 0
    منطقه ارسباران بهشت گمشده ایران است با اب و هوایی خنک و دلنواز
  • سهراب IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    همه این تصاویر بکر به کنار اما اکثر مناطق که به اشتراک گذاشتین همشون تو دامنه کوه ها وتپه هاست .بارون یا سیل شدیدی بیاد یه وقت مهمان هایی که نابلدن گرفتار سیل نمیشن ؟ مثل سیل داراب واستهبان فارس نشن .بالا دست بارون شدید زده بود مردم بی خبر ازهمه جا با وجود آفتاب و هیچ گونه ابری یک دفعه سیل اومد و همچی رو برد .نقاط رو علامت گذاری کنین خوبه.علایم هشدار جاهای اینچنینی باید کارگذاشته شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید