گیلان یکی از زیباترین شهرهای ایران است که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. پارک جنگلی سیاهداران یکی از مناطق دلنشین گیلان است که پر از جاذبه‌های زیباست.

آشنایی با  پارک جنگلی سیاهداران عروس سبز گیلان

به گزارش سلام نو، ایران فرزندان زیادی دارد؛ گیلان یکی از دخترهای جوان اوست. دخترک با لهجه شیرین گیلکی صحبت می‌کند و از آن دخترهایی است که همیشه به خودش می‌رسد و آراسته و پیراسته در جمع حاضر می‌شود. بهار و تابستان لباس‌های سبز رنگ می‌پوشد، زمستان چین‌های کوهستانش را به لباس سفید برفی مزین می‌کند و پاییز هم رنگ‌های آتشین لباسش، آتش به جان دلدادگان می‌اندازد! جایی در میان قلب گیلان، پارک جنگلی سیاهداران قرار گرفته که چون نگینی بر دامن گیلان زیبا می‌درخشد و آرامش بخش مسافرانش شده.

در این مقاله راهنمای سفر به پارک جنگلی سیاهداران را ارائه می‌دهم. بررسی می‌کنم این پارک از چه زمانی پذیرای مسافران بوده، چه جاذبه‌هایی دارد و چطور اوقات فراغت مسافران را پر می‌کند. در نهایت هم درباره مسیرهای دسترسی به این پارک جنگلی صحبت می‌کنم.

آشنایی با  پارک جنگلی سیاهداران عروس سبز گیلان

نگاهی به پیشینه پارک جنگلی

پارک جنگلی سیاهداران یکی از بلندترین نقاط تالش است و به بام تالش اشراف دارد. کارشناسان هنوز نمی‌دانند جنگل‌های شمال ایران از چه زمانی به وجود آمده‌اند و قدمت چند ساله دارند؛ تنها اطلاعاتی که درباره طول عمر جنگل‌ها داریم این است که آن‌ها از ۳ تا ۵ میلیون سال قبل وجود داشته‌اند. در گذشته تراکم درختان به اندازه‌ای بود که انسان‌ها راهی به این جنگل نداشتند. در آن زمان جنگل سیاه جزو مخوف‌ترین جنگل‌های شمال کشور بود.

متاسفانه یا خوشبختانه، به مرور زمان تراکم درخت‌های جنگل کم شد و افراد ییلاق نشین در این منطقه ساکن شدند و روستایی به نام سیاهداران را ساختند. به مرور زمان شهرداری و مردم این جنگل را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کردند و امکانات مختلفی را به آن اضافه کردند. اکنون گردشگران علاوه بر طبیعت‌گردی و کوهنوردی، می‌توانند از تفریحات متنوعی که در این پارک وجود دارد، استفاده کنند.

چرا به این جنگل سیاهداران می‌گویند؟

سیاهدار در لغت دو معنی دارد. گروهی از کارشناسان می‌گویند این واژه همان سپاهدار بوده که اکنون به آن سپهدار می‌گوییم. گروهی از کارشناسان زبان و ادب فارسی هم بر این باورند که سیاه داران خدمتگزاران خاصی بوده‌اند که لباس رسمی آن‌ها به رنگ مشکی بوده و به همین دلیل به آن‌ها سیاهداران می‌گفتند. البته در بعضی از کتاب‌های فارسی، سیاهدار به معنی فردی که سیاه پوشیده به کار رفته و لزوما به آن دسته از خدمتگزاران اشاره نمی‌کند.

نام جنگل سیاهداران هم از همین سیاهپوشی می‌آید. در این جنگل درختان سر به فلک‌کشیده‌ای وجود دارند که اکثر آن‌ها را درختان بلوط تشکیل می‌دهند. این درختان سایه سنگینی بر زمین انداخته‌اند و اجازه نمی‌دهند نور خورشید به زمین برسد. همین موضوع باعث شده جنگل حتی در ساعات میانی روز هم نسبتا تاریک باشد. به همین دلیل به آن جنگل سیاه می‌گویند. البته از زمانی که ییلاق نشینان گیلان این منطقه از تالش را برای سکونت انتخاب کرده‌اند، جنگل به نام «سیاهداران» شناخته می‌شود.

آشنایی با  پارک جنگلی سیاهداران عروس سبز گیلان

آب و هوای پارک جنگلی سیاهداران در چهارفصل سال

آب و هوای شهرهای شمالی که جنگل دارند، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. با وجود اینکه تراکم درخت‌های جنگل سیاهداران کم‌تر شده است، اما هنوز هم تعداد درخت‌ها به اندازه‌ای است که سایه‌بان زمین باشند. هوای این جنگل، حتی در گرم‌ترین روزهای سال هم خنک است. البته شرجی بودن تابستان گاهی اوقات راه رفتن و نفس کشیدن را برای افرادی که به این هوا عادت ندارند، سخت‌تر می‌کند. شرجی بودن و گرمای هوای شمال در اواسط خرداد تا اوایل شهریور، تعداد مسافران را کاهش می‌دهد.

بهار یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به شمال کشور و پارک جنگلی سیاهداران است. در این فصل هوا خنک و مطبوع است و درختان هم نوشکفته‌اند. با سفر به این جنگل در فصل بهار، طراوت و تازگی وجودتان را پر خواهد کرد. سورتمه‌سوار در پاییز مرا به یاد تیتراژ انیمیشن «آن شرلی با موهای قرمز» می‌اندازد؛ زمانی که آنه سوار بر کالسکه بود و از حرکت در میان درختان بهاری لذت می‌برد.

پاییز فصل عاشقانه جنگل سیاهداران است. در این فصل گیلان لباسی به تن کرده که تار و پود پارچه‌اش به رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز مزین شده و به زیبایی تمام بر اندام کوهستانی‌اش نشسته است. قدم زدن در میان درخت‌های زرد و نارنجی که تعدادی از آن‌ها میزبان نگاهتان هستند و تعدادی هم فرش زیر پایتان، حسی وصف ناشدنی به دنبال دارد.

در زمستان انگار گیلان به یکی از دلداده‌هایش جواب مثبت داده و لباس سپید عروس بر تن کرده است. امکانات موجود در جنگل سیاهداران امکان سفر به این پارک را در زمستان هم فراهم می‌کند. البته به یاد داشته باشید که برای سفر در فصل زمستان به کفش‌های مخصوص و لباس گرم نیاز دارید. در این فصل درخت‌ها و کوه‌ها را غرق در برف می‌بینید.

گیاهان و جانورانی که در پارک جنگلی زندگی می‌کنند

اولین چیزی که بعد از ورود به پارک جنگلی توجه شما را جلب می‌کند گوزن‌های مارال هستند. این گوزن‌ها در منطقه حفاظت‌شده پارک سیاهداران نگهداری می‌شوند و امکان بازدید از نزدیک برای مسافران وجود دارد. بعد از ورود به منطقه، گوزن‌ها به سمت شما می‌دوند و با نگاهشان به شما خوش‌آمد می‌گویند.

امکان دیدن گوزن‌ها از فاصله نزدیک وجود دارد، اما بخاطر حصارهای موجود، نمی‌توان آن‌ها را لمس کرد. به یاد داشته باشید که گوزن‌ها نباید غذایی غیر از خوراک‌هایی که محیطبان‌ها به آن‌ها می‌دهند، مصرف کنند. رژیم غذایی مخصوص، سلامت آن‌ها را تضمین می‌کند؛ برای حفظ سلامتشان، از غذا دادن به آن‌ها خودداری کنید.

جنگل‌های شمال شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند و پوشش گیاهی آن‌ها هم شبیه به یک‌دیگر است. در این منطقه درخت‌های افرا، ممرز، بلوط، گردو، راش، توسکا، انجیلی، نمدار، آزاد و ملچ وجود دارد. همچنین بوته‌هایی مثل شمشاد و سرخس نیز در آن دیده می‌شود.

اگر کمی به ارتفاعات بالاتر بروید، به مناطق پرعلفی می‌رسید که محل مناسبی برای چرای دام‌هاست. بعضی از بوته‌های موجود در پارک جنگلی سیاهداران هم گیاهان دارویی هستند؛ شناخت این گیاهان کار افراد متخصص است و اگر در زمینه طب سنتی و خواص گیاهان دارویی تخصص داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

آشنایی با  پارک جنگلی سیاهداران عروس سبز گیلان

تفریح در پارک جنگلی سیاهداران

جنگل سیاهداران منطقه‌ای است که در آن هم می‌توانید تفریح کنید و هم به کمپ و پیک‌نیک بروید. در این منطقه امکانات تفریحی مختلفی وجود دارد و همه افراد با هر سلیقه‌ای که باشند می‌توانند تفریحی مناسب خودشان را پیدا کنند. اگر اهل هیجان هستید، می‌توانید به سراغ سورتمه بروید، اگر آرامش را دوست دارید، می‌توانید به قلب جنگل بروید و از سکوت آن لذت ببرید و اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، می‌توانید به بام تالش بروید و از منظره بی‌نظیر آن لذت ببرید.

سورتمه‌سواری

در مناطقی که من دیده‌ام، دو نوع سورتمه وجود دارد. نوع اول سورتمه‌هایی هستند که مسیری پرپیچ و خم و هیجان‌انگیز دارند. نوع دوم هم سورتمه‌هایی هستند که مسیرشان از میان منظره‌ای بی‌نظیر عبور می‌کند و وقتی سوار می‌شوید، همه تن چشم خواهید شد تا از منظره لذت ببرید.

سورتمه پارک جنگلی سیاه داران ترکیبی از هر دو نوع است. مسیر آن از قلب جنگل عبور می‌کند و نمایشگر بافت گیاهی فوق‌العاده پارک است. پیچ و خم‌های مسیر سورتمه کم نیست، اما شما انتخاب می‌کنید که با هیجان از این پیچ‌ها رد شوید یا خیلی آرام و بدون دغدغه.

اگر جزو افرادی است که آرامش را ترجیح می‌دهید، می‌توانید وقتی سرعت سورتمه زیاد شد، ترمز بگیرید. در مقابل اگر اهل هیجان هستید، کمی منظر بمانید که سورتمه جلویی به اندازه کافی فاصله بگیرید تا بتوانید بدون ترمز گرفتن در مسیر حرکت کنید و هیجان سرعت بالا را بچشید. سورتمه سیاهداران کاملا ایمن است و حتی در سرعت‌های بالا هم مشکلی ایجاد نمی‌شود.

تماشای گوزن‌ها ‌و آهوها

اگر واژه انرژی مثبت قرار بود یک موجود باشد، برای من در حیوان‌ها تجلی پیدا می‌کرد؛ حیوان‌هایی که همه‌شان مظهر صلح، آرامش، سادگی و دوری از ترس و اضطراب هستند. اینکه گوزن‌ها و آهوهای پارک سیاه داران از انسان‌ها نمی‌ترسند و با خاطری آسوده به آن‌ها نزدیک می‌شوند، باعث شد این پارک جنگلی برای من به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تالش تبدیل شود. تماشای غذا خوردن، بازی کردن و شیطنت‌های گوزن‌ها هرچه خستگی و اضطراب است را از تن دور می‌کند.

به یاد داشته باشید که این حیوانات نجیب فقط برای تماشا در این منطقه زندگی می‌کنند. لمس و نوازش به آن‌ها استرس وارد می‌کند و غذا دادن به آن‌ها ممکن است به سلامتشان آسیب برساند.

گشت‌وگذار در بام تالش

رفتن به بام به معنی تماشای اکثر جاهای دیدنی تالش در یک نگاه است. چشم‌انداز سبزه‌زارها، خانه‌های روستایی، جنگل‌های متراکم و بهشت شمال ایران از بالا همه حس‌های خوب را یکجا ایجاد می‌کند. اگر زمانی که به پارک جنگلی سیاه داران سفر کرده‌اید، هوا ابری باشد، دیدنی‌ها و حس خوبی که از آن‌ها می‌گیریم چندین برابر خواهد شد. در روزهای ابری انگار به آسمان سفر کرده‌اید و جایی بالاتر از ابرها ایستاده‌اید. حجم ابرها در ساعات اولیه صبح بیشتر از هر زمان دیگری است.

امکانات رفاهی پارک جنگلی سیاهداران

در پارک جنگلی سیاهداران امکانات زیادی وجود ندارد. اگر قصد دارید در منطقه‌ای اقامت کنید که امکانات کامل داشته باشد، بهتر است به محیط شهری تالش بروید. در این پارک امکاناتی مثل سرویس‌ بهداشتی، پارکینگ، آلاچیق، رستوران و بوفه و مغازه محصولات خوراکی و سوغات وجود دارد. اگر قصد دارید خودتان غذا درست کنید، حتما گاز پیک‌نیک یا ذغال خشک و مواد آتش‌زا همراه داشته باشید، زیرا هوای جنگل در اکثر روزهای سال شرجی است و روشن کردن آتش بخاطر رطوبت بالا، کار ساده‌ای نیست.

مسافران برای ورود به این پارک باید هزینه ورودی پارکینگ پرداخت کنند. امکان کمپینگ در این منطقه هم وجود دارد، اما به یاد داشته باشید که تعداد مسافران پارک جنگلی سیاهداران زیاد است و احتمالا تا پاسی از شب پر از سر و صدا خواهد بود.

اگر دنبال فضایی آرام برای کمپینگ هستید، باید به محوطه اطراف بام تالش بروید و در این صورت به تجهیزات کمپینگ حرفه‌ای مثل چادر و کیسه‌خواب نیاز خواهید داشت. در قسمت‌های بعدی توضیحات بیشتری درباره امکانات اقامتی این منطقه ارائه می‌دهیم.

آشنایی با  پارک جنگلی سیاهداران عروس سبز گیلان

جاذبه‌های دیدنی اطراف پارک

همانطور که پیش از این گفتیم، پارک جنگلی سیاهداران به تالش نزدیک است و با چند دقیقه رانندگی می‌توانید به مرکز شهر تالش برسید. پس می‌توان گفت تمام جاذبه‌های گردشگری تالش جزو دیدنی‌های اطراف پارک محسوب می‌شوند. جنگل و دریا دو جاذبه مهم در شمال کشور هستند. سیاهداران جنگلی در نزدیکی دریاست و تنها ۸ کیلومتر با دریا فاصله دارد.

دریاچه سراگاه

سراگاه یا سه راه گاه دریاچه‌ای مصنوعی در نزدیکی بام تالش است که در نگاه اول کاملا شبیه به دریاچه‌های طبیعی شمال کشور به نظر می‌رسد. این در حالی است که مردم منطقه سراگاه با ایجاد یک سد خاکی، آب منابع زیرزمینی این منطقه را در دریاچه جمع‌ کرده‌اند تا از آن استفاده کنند. این کار آن‌ها یک جاذبه گردشگری بی‌نظیر ایجاد کرده که بازدید از آن برای عموم رایگان است.

دریاچه سراگاه جایی است که کوه، جنگل، رودخانه و چشمه و سبزه‌زار به هم پیوند می‌خورند و سرودی بی‌نظیر از طبیعت می‌خوانند. سراگاه از آن دست دیدنی‌هایی است که فقط به یک زیرانداز و یک نوشیدنی گرم نیاز دارد؛ روی زیرانداز بنشینید، زانوهایتان را بغل کنید و به هرجایی که دلتان می‌خواهد خیره شوید. به صدای آب و باد که سکوت طبیعت را می‌شکنند، گوش دهید، نوشیدنیتان را مزه مزه کنید و هر از گاهی مهمان صدای یک اسب، گاو یا شاید هم الاغ شوید! در این حس و حال به چه چیزی فکر می‌کنید جز آرامش؟

بهترین اقامتگاه‌ها در نزدیکی پارک جنگلی سیاهداران

کم‌تر کسی وجود دارد که نیاز به شب‌مانی در شمال کشور نداشته باشد. در این منطقه انواع مختلف امکانات اقامتی وجود دارد و همه چیز به سلیقه شما برمی‌گردد. اگر آنقدر به طبیعت علاقه دارید که ترجیح می‌دهید شب را هم در طبیعت بمانید، کمپینگ بهترین روش برای اقامت در شمال است. در مقابل اگر به فضای مسقف و راحت علاقه دارید، می‌توانید به سراغ هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی و مدرن موجود در تالش بروید.

کمپینگ در اطراف بام تالش

امکان چادر زدن در آلاچیق‌های موجود در پارک وجود دارد، اما برای شب‌مانی باید هزینه بیشتری بپردازید. در اطراف بام تالش فضاهایی برای کمپینگ حرفه‌ای وجود دارد؛ مثلا در علفزارهای نزدیکی دریاچه سراگاه می‌توانید کمپ بزنید. برای کمپینگ در اطراف بام، به تجهیزات و گروه حرفه‌ای نیاز دارید. اگر در سفر با دوستان طبیعت‌گردتان همراه هستید و از خوابیدن در طبیعت لذت می‌برید، این روش بهترین کار برای اقامت در این منطقه است.

البته کمپینگ سخت‌ترین روش اقامتی هم محسوب می‌شود. زیرا ممکن است شبانه باران بگیرد یا وجود حشرات موذی آزارتان بدهد. به همین دلیل این روش تنها برای افرادی مناسب است که تجربه کافی در زمینه کمپینگ دارند.

اجاره اقامتگاه در نزدیکی پارک جنگلی سیاهداران

نزدیکی پارک جنگلی سیاهداران به تالش یعنی همه اقامتگاه‌های این شهر به پارک نزدیک هستند. علی بابا امکان رزرو اقامتگاه‌های مختلف در تالش را برای مسافران فراهم کرده است. نوع اقامتگاه به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد؛ در این منطقه انواع اقامتگاه بومگردی، سوییت، مسافرخانه و هتل‌های ۳ تا ۵ ستاره وجود دارد.

آشنایی با  پارک جنگلی سیاهداران عروس سبز گیلان

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی سیاهداران

تعداد بازدیدکنندگان جنگل سیاه داران و سایر جاهای دیدنی تالش با مطبوعی هوا رابطه مستقیم دارد. هرچقدر هوا بهتر باشد، تعداد مسافران شمال هم بیشتر می‌شود. حال اگر این روزهای خوش آب و هوا با تعطیلات هم مصادف شود، تعداد مسافران بسیار زیاد خواهد شد و ترافیک‌های سنگین جاده‌ای ایجاد می‌شود.

مثلا در تعطیلات نوروز، در جاده‌های شمال جای سوزن انداختن نیست! در روزهای پرمسافر، هزینه‌ها هم بیشتر می‌شود و اگر از قبل اقامتگاه رزرو نکرده باشید، پیدا کردن جای خالی مثل آب آوردن از کوه بلور با آبکش می‌شود!

بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به پارک سیاهداران است، زیرا در این فصل‌ها هوا خنک می‌شود، طبیعت زیباست و میزان شرجی بودن هوا تا حدی کم‌تر می‌شود. البته میزان بارش برف و باران در این دو فصل بیشتر است و لازم است که پیش از حرکت آب و هوای زمان سفرتان را بررسی کنید.

تابستان هوا گرم و شرجی می‌شود و تعداد مسافران کم‌تر است. البته در این فصل هم روزها بلند می‌شود و اگر در ساعات ابتدایی صبح یا نزدیک به غروب به جنگل سیاهداران بروید، خبری از هوای گرم و شرجی نیست. زمستان هم برای افرادی مناسب است که مشکلی با سرما ندارند و دوست دارند شمال را غرق در برف ببینند.

پارک جنگلی سیاهداران کجاست؟

در چهار کیلومتری جنوب غربی تالش روستایی به نام سیاهداران وجود دارد. پارک جنگلی سیاه داران هم بخشی از این روستاست. با ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رانندگی می‌توانید از تالش به سیاهداران برسید. برای مسیریابی ساده‌تر، در ادامه موقعیت مکانی پارک جنگلی سیاهداران را قرار می‌دهیم.

منبع: مجله گردشگری علی بابا

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید