یک کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت آینده بورس بر این باور است که روند معاملات فردا تغییر چندان خاصی نخواهد کرد.

پیش‌بینی بورس برای فردا چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ / شاخص در آستانه سقوط به کانال ۳۰۰ هزار واحد

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، بازار سرمایه با وجود عبور از تعطیلات همچنان در رکود بسر می‌برد، در این گزارش به پیش‌بینی بورس فردا پرداخته شده است.

شاخص کل بورس تهران امروز ۲۸ تیر ۱۴۰۱ با افتی نه چندان قابل توجه در محدوده یک میلیون و ۴۶۸ هزار واحدی تثبیت شد. اما شاخص هم‌وزن شرایط نامساعدی را سپری می‌کند چرا که روند نزولی هفته های اخیر باعث شده تا این شاخص در آستانه سقوط به کانال ۳۰۰ هزار واحدی قرار بگیرد.

پیش‌بینی بورس فردا

با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در بورس تهران رخ داده کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فضای رکودی بازار کماکان تداوم داشته باشد. اغلب تحلیلگران اعتقاد دارند ریسک های پرشماری بازار سرمایه را احاطه کرده است. هر یک از این ریسک ها که ریشه های عمیقی در اقتصاد و سیاست دارند باعث رقم خوردن شرایط فعلی در بورس شده‌اند.

از جمله مهمترین این ریسک‌ها می‌توان به موضوع مذاکرات برجامی اشاره کرد. با توجه به شکست مذاکرات دوحه بسیاری از صاحب‌نظران اعتقاد دارند روند احیای برجام متوقف شده است. از طرفی هم برخی از تحلیلگران معتقدند ولادیمیر پوتین در سفر به تهران قطعا درباره پرونده اتمی ایران نیز با طرف‌های ایرانی مذاکره خواهد کرد.

به باور این دسته از کارشناسان روسیه به دلیل وجود رقابت سنگین با ایران در بازار انرژی تمایل چندانی برای رفع تحریم‌های امریکا بر علیه تهران و متعاقبا احیای برجام ندارد. از همین رو پیش‌بینی می‌شود این ریسک بنیادین اقتصاد کشور نیز کماکان پابرجا خواهد ماند. بورس نیز به طور قطع از گسترده‌تر شدن دامنه این ریسک اثر مثبتی دریافت نخواهد کرد.

از طرفی هم موضوع واگذاری سهام خودروسازان که وارد مراحل قیمت‌گذاری و کشف قیمت شده به عنوان عامل محرکی در بازار مطرح شده است. اما کارشناسان اعتقاد دارند حواشی واگذاری این سهام باعث شده تا سهامداران فعلا نسبت به ورود به این بحث خودداری کنند. اما بسیاری اعتقاد دارند با شروع پذیره نویسی سهم دولت از خودروسازان، بازار نیز دستخوش تحولات مثبتی خواهد شد.

چشم‌انداز کوتاه مدت

اما در کوتاه‌مدت و مشخصا روند معاملات فردا انتظار تغییر چندان خاصی در وضعیت بازار نمی‌رود. البته به باور اغلب تحلیلگران موضوع نرخ سود نیز بر گسترش دامنه رکود بورس اثر گذاشته است. اما همانطور که گفته شد ریسک های بنیادین زیادی پیرامون اقتصاد ایران وجود دارد که بورس در حال آسیب دیدن از آنهاست. از همین رو انتظار می‌رود در صورت تداوم شرایط کنونی و رخ ندادن اتفاقی جدید، بازار کماکان با روندی که در روزهای اخیر تجربه کرده به کارش ادامه دهد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید