محققان ایرانی بررسی کردند که مصرف شکلات تلخ می‌تواند اثرات مفیدی بر مغز افرادی داشته باشد که از استرس رنج می‌برند.

فواید فراوان شکلات تلخ که از آن بی اطلاعید!
به گزارش سلام نو به نقل از آفتاب‌نیوز، الهام کلانترزاده، مریم راد احمدی و پرهام رئیسی، سه محقق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اخیراً در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها انجام داده‌اند، تأثیر الگوهای غذایی مختلف شکلات تلخ بر سیناپس‌ها در ناحیه خاصی از مغز به نام هیپوکامپ را بررسی کرده‌اند. یافته‌های آن‌ها که در Nutritional Neuroscience منتشرشده، نشان می‌دهد که مصرف شکلات تلخ می‌تواند اثرات مفیدی بر مغز افرادی داشته باشد که از استرس انزوا مزمن رنج می‌برند.

این محققان در مقاله خود نوشتند: «اگرچه استرس باعث اختلال در عملکرد مغز می‌شود، مصرف شکلات تلخ اثرات مثبتی بر عملکرد مغز دارد.»

مطالعه فعلی تأثیر الگوهای مختلف رژیم غذایی دارای شکلات تلخ بر قدرت سیناپسی و انعطاف‌پذیری در ناحیه CA۱ هیپوکامپ و همچنین مصرف غذا و وزن بدن در موش‌های تحت استرس انزوا مزمن را بررسی کرد.

کلانترزاده و همکارانش می‌خواستند تعیین کنند که آیا خوردن شکلات تلخ در درجات مختلف بر قدرت و انعطاف‌پذیری (یعنی سازگاری در طول زمان) سیناپس‌ها در ناحیه CA۱ هیپوکامپ تأثیر می‌گذارد یا خیر؟ برای انجام این کار، آنها ۳۵ موش را به پنج گروه هفت تایی تقسیم کردند که به هرکدام از آنها شکلات تلخ داده می‌شد، این آزمایش در حالی بود که هریک از موش‌ها استرس انزوا مزمن را تجربه می‌کردند و هر گروه از الگوی غذایی متفاوتی پیروی می‌کرد.

محققان همچنین میزان مصرف غذا و وزن بدن موش‌هایی را که روی آنها آزمایش کردند در ابتدا و انتهای آزمایش خود اندازه‌گیری کردند. آنها دریافتند که تمام الگوهای رژیم غذایی شکلات تلخ باعث کاهش مصرف غذا و وزن بدن موش‌ها می‌شود.

به‌طورکلی، آزمایش‌های انجام‌شده توسط این تیم از محققان نشان می‌دهد که مصرف منظم شکلات تلخ می‌تواند اثرات نامطلوب استرس مزمن را بر قدرت سیناپسی و انعطاف‌پذیری ناحیه CA۱ هیپوکامپ معکوس کند. این تأثیر به‌نوبه خود اثرات مفیدی بر حافظه و یادگیری خواهد داشت.

ازآنجایی‌که مطالعه این گروه بر روی موش‌ها انجام شد، اما برای اینکه برای انسان قابل‌اجرا باشد، یافته‌های این پژوهش باید روی نمونه انسانی تائید شود. اگر نتایج در مطالعات آتی که روی انسان‌ها انجام می‌شود تأیید شود، کارشناسان شواهدی از اثرات مثبت کاکائو بر مغز و توانایی‌های شناختی ارائه می‌دهند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید