خرید جهیزیه و تعداد سکه های مهریه یکی از مشکلات اساسی زوجین و خانواده های آنان در ابتدای امر ازدواج است که کام هر دو طرف را تلخ می کند و گاهاً موجب برهم خوردن مراسم ازدواج می شود، در این مطلب به بررسی نکاتی درباره تامین جهیزیه و وظایف و سهم زوجین پرداخته ایم که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

خرید جهیزیه از لحاظ قانونی بر عهده چه کسی است؟ عروس یا داماد؟ / فیلم

به گزارش سلام نو، محمد مهاجری وکیل پایه یک دادگستری، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: جهیزیه جزو موارد نفقه است و تامین آن بر عهده مرد است و از لحاظ حقوقی زن یا خانواده وی برای فراهم کردن جهیزیه هیچ نوع تکلیفی ندارند.

وی اضافه کرد: به خاطر عرفی که در گذشته بوده است و البته امروز نیز به دلیل شرایط اقتصادی که همه فشار و بار مالی تشکیل خانواده بر عهده یک نفر یعنی زوج نباشد، عرف مسلمی داریم که جهیزیه را زوجه یا خانواده او تهیه و تامین می‌کنند.

این وکیل پایه یک دادگستری یادآور شد: از لحاظ حقوقی تامین تمامی لوازم خانه مشمول موضوع نفقه است و آقا باید آن‌ها را تامین کند اما وقتی که این جهیزیه تامین می‌شود آقا نسبت له این وسایل حق انتفاع پیدا می‌کند.

مهاجری همچنین خاطرنشان کرد: حق انتفاع آقا در جهیزیه به این مفهوم است که می‌تواند از وسایل استفاده کند و مالکیتی نسبت به آن‌ها پیدا نمی‌کند.

وی اضافه کرد:در صورت اینکه بین زوج و زوجه اختلاف ایجاد شود، زن برای استرداد جهیزیه باید به دادگاه خانواده و در محل اقامتی که زوج اسکان دارد، مراجعه کند اما معمولا این اتفاق نمی‌افتد و اگر مبلغ جهیزیه کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، در شورای حل اختلاف میتوان اقامه دعوی کرد اما اصولا دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به این گونه پرونده‌ها را دارد.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: یکی از چالش‌های حقوقی استرداد جهیزیه اسناد و مدارک است و در دعاوی چیزی که مورد استناد قرار می‌گیرد سیاهه است که در واقع خانواده زوجه آماده کرده و به امضای دو طرف می‌رسد که این جهیزیه تهیه شده و تحویل داده شده است و اگر سیاهه وجود نداشته باشد زوجه و خانواده او برای استرداد جهیزیه با مشکل مواجه می‌شوند و نمیتوان ثابت کرد که چه اقلامی را خریداری کرده بوده‌اند.

مهاجری در ادامه یادآور شد: اگر زوجه در زمان وجود اختلاف در زندگی مشترک بخواهد جهیزیه خود را در زمان غیاب همسر از منزل او خارج کند، ایرادی ندارد؛ زیرا زن چیزی را که در مالکیت خود او قرار دارد را از منزل خارج می‌کند اما به لحاظ عملی در خیلی از مواقع چون جهیزیه برای سالها قبل است و خیلی از اقلام مستهلک یا جابجا شده‌اند، خانم‌ها معمولاً اقلام جدید و تازه خریداری شده را با خود می‌برند و مردان از این موضوع با عنوان سرقت یا خیانت در امانت شکایت می‌کنند و بخاطر همین باید با دقت انجام شود.

وی تصریح کرد: لوازم شخصی آقا و اسناد و مدارک او نباید از منزل خارج شود، وگرنه آقا میتواند به جرم خیانت در امانت از همسر خود شکایت کند.

این وکیل پایه یک دادگستری یادآور شد: مسکن اصلی‌ترین رکن مسئله نفقه محسوب می‌شود و آقا اگر قفل درب منزل را در زمان اختلاف عوض کند، به ترک انفاق و نفقه متهم خواهد شد و خانم می‌تواند از طریق گزارش کلانتری یا تامین دلیل شورای حل اختلاف اثبات کند که به منزل مراجعه کرده اما قفل درب منزل تعویض شده است و به اتهام ترک انفاق می‌تواند از همسر خود به صورت کیفری شکایت کند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید