رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی درباره نتایج سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه گفت: برنده بزرگتر این سفر، سعودی‌ها بودند و بازنده آن تل‌آویو بود.

اسرائیل بازنده سفر جوبایدن به منطقه و عربستان برنده آن بود
به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «آموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در تحلیل نتایج سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا اذعان کرد که این سفر نتوانست تمام انتظارات را محقق کند و عربستان برنده آن است.

طبق گزارش پایگاه خبری «i۲۴»، یادلین امروز (یک‌شنبه) در گفت‌وگوی رادیویی خود افزود: «اسرائیل درخواست‌های خود درباره موضوع ایران را برای کوتاه‌مدت ارائه نکرد و آن‌طور که انتظار داشت در مورد عادی‌سازی روابط [با ریاض] شگفت‌زده نشد».

این مقام سابق نظامی تل‌آویو در ادامه گفت: «من معتقدم که برنده بزرگتر این سفر، سعودی‌ها بودند. سفر باید به اسرائیل با سفرش به عربستان سعودی بسیار فرق داشت. در اسرائیل و در سطوح دوجانبه، روابط راهبردی تل‌آویو و واشنگتن تحکیم و تقویت شد».

یادلین تصریح کرد: «آنچه بین کشورها اهمیت دارد، همگرایی منافع و ارزش‌ها و همچنین اعتماد بین رهبران است. بین لاپید و بایدن اعتماد وجود دارد؛ بنت نیز (در مدت زمان یک‌ساله نخست‌وزیری) روی ترمیم این اعتماد کار کرد. اعتمادی که در زمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسبق نابود شده بود».

وی توضیح داد: «سفر به اسرائیل خوب بود، اما اسرائیل آنچه را که در کوتاه‌مدت می‌خواست در موضوع ایران ارائه نکرد و در موضوع عادی‌سازی، بسیار کمتر از آنچه انتظار داشت دریافت کرد».

این مقام سابق نظامی تل‌آویو خطرنشان کرد: «من می‌گویم تا حدودی بازنده این سفر اسرائیل است؛ چه در موضوع ادغام به منطقه و چه درخصوص پروند ایران. سعودی‌ها به دنبال تغییر چهره بن سلمان (ولی‌عهد عربستان) بودند و به آن نیز رسیدند».

یادلین در پایان گفت‌وگوی خود درباره برد ریاض اظهار داشت: «آمریکایی‌ها به دیدار بن سلمان آمدند، درست است که با او دست ندادند، اما بن سلمان هم از آن‌ها خجالت نمی‌کشید؛ بلکه حتی اشتباه اطلاعاتی آمریکایی‌ها در عراق و حوادث مربوط به حقوق بشر را هم به آن‌ها یادآوری کرد. در مورد کسانی که انتظار داشتند پس از این سفر، عربستان مسیر کشورهای خلیج‌ [فارس] (عادی سازی) را دنبال کند، متوجه شدند که راه هنوز طولانی است».

روز گذشته نیز (شنبه) «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه نشست جده تاکید کرد که چیزی به اسم «ناتوی عربی» وجود ندارد و صحبتی درباره ایجاد ائتلاف منطقه‌ای با رژیم صهیونیستی مطرح نیست.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید