محمد مرندی تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی ایران می گوید: درخواست‌ برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست آمریکا از سازمان‌های تروریستی هیچ وقت شرط ایران نبوده است.

مرندی: ایران مایل به توافق است / آمریکایی‌ها باید امتیازاتی بدهند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، محمد مرندی گفت: تهران مایل است با واشنگتن به توافق دست یابد، اما آمریکایی‌ها نیز باید امتیازاتی بدهند، زیرا نمی‌توانند همه چیز را با هم بخواهند.

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی با اشاره به بحران انرژی به وجود آمده در جهان در پی حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه روسیه تصریح کرد که افزایش قیمت جهانی نفت به دلیل این شرایط به وجود آمده سبب شد تا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای یافتن یک راه‌حل به منطقه سفر و با سران کشورهای تولید کننده نفت، از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عراق دیدار کند.

اسپوتنیک ادامه داد: اگرچه در جده به بایدن اطمینان داده شد که عربستان برای برقراری ثبات به بازارهای جهانی انرژی نهایت همکاری را با ایالات متحده خواهد داشت اما کارشناسان می‌گویند که عربستان در حال حاضر نیز به حداکثر ظرفیت خود در تولید نفت رسیده است و از طرفی دیگر نمی‌خواهد توافق خود با سایر کشورهای عضو اوپک را برهم بزند.

این خبرگزاری در ادامه گزارش داد: در چنین شرایطی، واشنگتن که به دنبال حل بحران انرژی است راه‌حلی ندارد مگر اینکه یک شریک دیگر بیابد – و ایران به‌طور بالقوه می‌تواند این راه‌حل را ارائه دهد.

محمد مرندی تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی ایران در این باره گفت که تهران مایل است با واشنگتن به توافق دست یابد، اما آمریکایی‌ها نیز باید امتیازاتی بدهند، زیرا نمی‌توانند همه چیز را با هم بخواهند.

اسپوتنیک همچنین به مذاکرات ماه‌های گذشته میان ایران و سایر طرف‌های توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با حضور غیرمستقیم آمریکا اشاره کرد و افزود: ایران از نوامبر ۲۰۲۱ به‌طور فعال در این رایزنی‌ها حضور داشته است. در طول این مذاکرات طرف‌های غربی بارها اصرار کرده‌اند که باید بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت داشته باشند و تهران نیز به سهم خود، خواستار حذف تمامی تحریم‌هایی است که مانع اجرای کامل توافق هسته‌ای به عنوان پیش شرط هر توافقی می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، مرندی تاکید کرد که این خواسته‌های ایران تاکنون برآورده نشده است. در ازای آن، رسانه‌های غربی مدعی‌اند که این توافق به دلیل درخواست‌های ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست آمریکا از سازمان‌های تروریستی به بن‌بست خورده است.

مرندی در ادامه توضیح داد: این موضوع هرگز پیش‌شرطی برای ایران نبوده است. اما از آن برای توجیه سنگ‌اندازی استفاده شده است. مساله‌ای که وجود دارد، سابقه اجرای جزئی و نقض برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توسط آمریکاست، چیزی که ایران آن را غیرقابل قبول می‌داند و به‌علاوه، عدم تمایل واشنگتن برای برداشتن تحریم‌هایش.

این کارشناس ارشد سیاسی درباره بحران انرژی کنونی که غرب با آن مواجه است، گفت: بخشی از مشکل می‌تواند در سیاست داخلی آمریکا یا موقعیت ضعیف حزب دموکرات باشد. در هر صورت، آمریکا در موقعیت قوی برای اقدام علیه ایران نیست و بنابراین، بهترین گزینه برای آن‌ها این است که به یک توافق دست یابند و نفت خام ایران را وارد بازار اروپا کنند.

بنابر گزارش این رسانه روس، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ایران در حال حاضر دارای ذخایر قطعی ۱۵۷ میلیارد بشکه‌ای است که ۱۰ درصد کل ذخایر نفت را تشکیل می‌دهد. همچنین این میزان، معادل ۱۳ درصد چیزی است که کشورهای اوپک برای ارائه دارند.

اروپا به دلیل تحریم‌های غرب از سال ۲۰۱۲ نفت ایران را تحریم کرده است. تهران نیز در پاسخ خدمات خود را در آسیا ارائه کرده، جایی که مشتریان وفادار خود را در چین و هند یافته است.

محمد مرندی خاطر نشان کرد: در حال حاضر کمبود مشتری وجود ندارد. ایران نفت بیشتری را به قیمت بازار می‌فروشد. بنابراین عملکرد بسیار خوبی دارد. اگر تحریم‌ها برداشته شود، ایران قادر خواهد بود تولید خود را افزایش دهد.

وی در ادامه درباره برخی تلاش‌ها در منطقه برای ایجاد یک ائتلاف در برابر ایران گفت: چنین چیزی نمی‌تواند ایران را به چالش بکشد. هیچ کشور منطقه‌ای وجود ندارد که بتواند رقیب ایران باشد. تنها رقیب ما آمریکا است. اسرائیل و عربستان سعودی کوچک و ضعیف هستند. ایران به لحاظ نظامی پیشرفته‌ترین کشور در غرب آسیا به شمار می‌آید.

اسپوتنیک همچنین گزارش داد: جو بایدن در جریان سفر خود به خاورمیانه گفت که گزینه نظامی روی میز قرار ندارد و دیپلماسی تنها راه پیش روست. مرندی در این باره نیز گفت که در حقیقت، بایدن تفاوت چندانی با رئیس جمهور قبلی آمریکا، یعنی دونالد ترامپ ندارد که روی دنبال کردن سیاست خود مبنی بر "فشار حداکثری" اصرار داشت.

مرندی خاطر نشان کرد: آمریکا اکنون در موقعیتی نیست که بتواند اوضاع را تشدید کند. اگر این کار را انجام دهد، فقط قیمت ها را به سقف (حداکثر) می‌رسانند که از قضا به نفع ایران خواهد بود. کار هوشمندانه‌ای که آنها باید انجام دهند این است که معامله کنند. ما برای آن آماده‌ایم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید