قرآن کریم کتاب پرفضیلت و پربرکتی است که برای مسلمانان از جایگاه والایی برخوردار است. تک تک آیات این کتاب مبارک آثار و برکات خاص خود را دارند. سوره قمر نیز معجزه شق القمر پیامبر اسلام (ص) می‌باشد.

آشنایی با فضیلت‌های سوره قمر

فرهنگ و هنر: سوره قمر به دلیل معجزه شق القمر پیامبر اسلام (ص) قمر نامیده شده است و خواندن آن دارای فضایل بسیار زیادی می باشد که باید بدانید.

همانطور که میدانید قرآن مجید بزرگترین سرمایه ما مسلمانان میباشد چرا که در زندگی خود احکام ، سیاست اسلامی ، برنامه های زندگی ، معارف و راه های نزدیکی به خداوند متعال را از این نعمت الهی و آسمانی در می یابیم.

سوره هایی که این کتاب مقدس در خود جای داده هر کدام به خودی خود دارای آثار و برکاتی هستند و شامل فضایل بیشماری می باشند که در ادامه این مطلب به فواید یکی از همین سوره های مبارک به نام سوره قمر پرداخته ایم با ما همراه باشید تا از آثار و برکات سوره قمر بیشتر بدانید.

پنجاه و چهارمین سوره از قرآن کریم ، قمر نام دارد که در جزء ٢٧ قرآن به عنوان سوره مکی جای دارد.با توجه به اینکه این سوره به معجزه شق القمر پیامبر اسلام (ص) اشاره دارد بنابراین بخاطر همین قمر نامیده شده است.

اکثر آیات این سوره به تهدید و انذار مربوط است و از اقوام پیشین و حال بد آن ها در روز قیامت که برای حساب رسی از قبر بیرون کشیده می شوند سخن میگوید همان اقوامی که نام آن ها با عنوان قوم لوط، قوم عاد، قوم ثمو و قوم فرعون آمده است.

یکی از آیه های معروف سوره قمر به این اشاره دارد که قرآن کریم برای پندآموزی آسان آمده است که همین آیه چهار بار در این سوره تکرار شده است.در راستای فضیلت این سوره از پیامبر (ص) آمده است که هر کسی یک روز در میان سوره قمر را تلاوت کند در حالی که صورتش همچون ماه شب چهارده می درخشد وارد قیامت میشود.

همانطور که پیش از این اشاره کردیم نام این سوره را به دلیل معجزه شق القمر ، قمر نامیده اند.اقتربت الساعة یا اقتربت نام دیگر این سوره می باشد که برگرفته از آیه اول است.

تلاوت سوره قمر

ترتیب و محل نزول سوره قمر

این سوره جزو سوره های مکی بوده و از لحاظ ترتیب سی و هفتمین سوره ای می باشد که بر پیامبر (ص) نازل شده است و در جزء ٢٧ قرآن کریم به عنوان پنجاه و چهارمین سوره قرار گرفته است.

سوره قمر چند آیه و کلمه دارد؟

سوره قمر دارای ٥٥ آیه و ٣٤٢ کلمه و ١٤٧٠ حرف می باشد از لحاظ حجم این سوره تقریبا به اندازه نیم حزب قرآن است و جزو سوره های مُفَصلات (دارای آیات کوتاه) به شمار می رود.

به جز دعای آخر سوره قمر که پرهیزگاران را وعده بهشت و نزدیکی خدا میدهد ما بقی آیات آن به تهدید و انذار مرتبط هستند.و نخست اشاره ای به معجزه شق القمر شده است که به درخواست مردم رسول خدا آن را انجام داد ولی همان مردم نبوت پیامبر را تکذیب کرده و او را ساحر نامیدند و با وجود اینکه اخبار تکان دهنده ای از روز قیامت و از امت های گذشته به گوششان رسیده بود از امیال و هواهای نفسانی خود اطاعت و پیروی کردند.

و سپس خداوند متعال تمامی این داستان ها را با عتاب عنوان کرده و به داستان های قوم لوط، قوم نوح، دودمان فرعون و عذاب هایی که بخاطر رد پیامبر کشیدند اشاره می کند.قوم پیامبر اسلام نزد خدا عزیزتر از آنا نبوده و این ها هم چون آنها از عاجز کردن خدا ناتوانند.

از امام صادق نبز روایت شده است که :هر کسی سوره قمر را بخواند خداوند او را همچنان که بر شتری از شتران سوار است از قبرش خارج میکند.

مشخصات سوره قمر

فضیلت مهم قرائت سوره قمر

١- کسب محبوبیت در نزد مردم

روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمده است که خواندن سوره قمر در هنگام ظهر باعث میشود شخص در نزد دیگران محبوبیت پیدا کند.

2- سهولت در انجام کارهای سخت

به فرموده امام صادق (ع) :چنانچه سوره قمر در ظهر روز جمعه خوانده شود و شخص آن را با خود به همراه داشته باشد به اذن و خواست خداوند کار هایردشوار برایش اسان می شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید