۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 55374017

ورزشگاه بازی ایران و انگلیس قدیمی‌ترین استادیوم فوتبال کشور قطر و یکی از نمادهای مهم ورزش این کشور است که رویدادهای مهم زیادی را تجربه کرده.

ورزشگاه بازی ایران و انگلیس

سلام نو – سرویس گردشگری: ورزشگاه بازی ایران و انگلیس یعنی ورزشگاه خلیفه را می‌توان یکی از مهم‌ترین ورزشگاه‌های جام جهانی قطر دانست. این ورزشگاه که نام رسمی و دقیق آن ورزشگاه بین‌المللی خلیفه (إستاد خلیفة الدولی‎) است یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین ورزشگاه‌های کشور قطر و تنها ورزشگاه این کشور است که برای جام جهانی نوسازی شده و تازه‌ساز نیست.

این استادیوم در سال ۱۹۷۶ افتتاح شد. در سال ۱۹۹۲ ورزشگاه خلیفه میزبان تمام ۱۵ بازی یازدهمین جام خلیج فارس بود که قطر برای اولین بار برنده آن شد. در سال ۲۰۰۵، قبل از بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ ورزشگاه خلیفه بازسازی و گسترش یافت و ظرفیت آن از ۲۰۰۰۰ به ۴۰۰۰۰ صندلی افزایش یافت.

قبل از بازسازی سال ۲۰۰۵، این استادیوم بیشتر برای مسابقات فوتبال مورد استفاده قرار می گرفت، اما پس از بازسازی برای بسیاری از ورزش‌های دیگر هم مجهز و عملا تبدیل به قلب تپنده ورزش قطر شد.

ورزشگاه بازی ایران و انگلیس
ورزشگاه بازی ایران و انگلیس قدیمی‌ترین ورزشگاه قطر است

این استادیوم از سال ۱۹۹۷ میزبان مسابقات دومیدانی لیگ الماس دوحه بوده است . خلیفه همچنین ورزشگاه خانگی تیم ملی فوتبال قطر است و تمام بازی‌های خانگی قطر در مقدماتی جام جهانی قطر در آن برگزار شد. در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۹، ورزشگاه بازی ایران و انگلیس به عنوان محل برگزاری دو بازی جام باشگاه های جهان ۲۰۱۹ انتخاب شد.

داستان ورزشگاه بازی ایران و انگلیس

طراحی اولیه استادیوم خلیفه توسط شرکت بین‌المللیArup & Associates طراحی شد. برای طراحی این بنا از نمادهای فرهنگی منطقه الهام گرفته شد، ویژگی‌ای که آن را تبدیل به یکی از نمادهای قطر کرده است. مهم‌ترین ویژگی ظاهری این ورزشگاه قوس‌های به کار رفته در معماری آن است که عملا تبدیل به نماد استادیوم خلیفه شده است. بعد از بازسازی و به ویژه در آستانه جام جهانی این قوس‌ها با سایبان‌ها ترکیب شدند تا فضای ورزشگاه را خنک‌تر کنند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این ورزشگاه قوس‌هایی است که در دو طرف استادیوم وجود دارد و بین مردم بسیار محبوب هستند. این قوس‌ها به عنوان نماد و معرف ورزشگاه خلیفه در مردم شناخته می‌شوند.

استادیوم خلیفه استادیومی قدیمی است، اما اصلا قدیمی نشده و در تمام این سال‌ها پا به پای تکنولوژی پیش رفته و استادیومی مدرن و مجهز باقی مانده است.

اکنون در نزدیکی ورزشگاه بازی ایران و انگلیس یک هتل مجهز، یک مجموعه آبی جذاب و کلی امکانات کوچک و بزرگ دیگر وجود دارد.

استادیومی بهشتی در دل جهنم

استادیو خلیفه مثل دیگر استادیوم‌های جام جهانی به سیستم‌های خنک کننده پیشرفته‌ای مجهز است که دمای ۴۰ درجه بیرون ورزشگاه را به چیزی نزدیک به ۲۷ درجه می‌رساند.

ورزشگاه بازی ایران و انگلیس
ورزشگاه بازی ایران و انگلیس در قلب منطقه اسپایر قرار دارد

در طول سال‌ها، سازه‌های جدید زیادی به چشم‌انداز اطراف استادیوم بین‌المللی خلیفه اضافه شده‌اند که آن را تبدیل به مرکز منطقه اسپایر کرده‌اند. منطقه و آکادمی اسپایر یکی از مجهزترین مراکز ورزشی دنیا هستند. استادیوم خلیفه برای قطرهای دروازه‌بان ورود به آینده‌ای متفاوت در عرصه ورزش است، همین نگاه باعث شده تا اسپایر با محوریت این ورزشگاه شکل بگیرد.

یکی دیگر از افتخارات قطر در بازسازی این استادیوم آن است که این بازسازی کاملام بر مبنای استانداردهای محیط زیستی بوده و این استادیو به طور کامل با محیط زیست خود سازگار است.

ورزشگاه بازی ایران و انگلیس
ورزشگاه بازی ایران و انگلیس با وجود قدمت زیاد، همچنان مدرن است

به این ترتیب باید گفت که ورزشگاه بازی ایران و انگلیس یکی از جذاب‌ترین استادیوم‌های جام جهانی است که بعد از جام جهانی نیز به نقش مهم خود در ورزش قطر ادامه خواهد دارد.

برنامه بازی‌هایی که در ورزشگاه بازی ایران و انگلیس برگزار خواهد شد

برنامه دیدارهای جام‌جهانی ۲۰۲۲ که در ورزشگاه خلیفه برگزار می‌شود بدین شرح است:

۲۱ نوامبر انگلیس – ایران گروه B

۲۳ نوامبر آلمان – ژاپن گروه E

۲۵ نوامبر هلند – اکوادور گروه A

۲۷ نوامبر کرواسی – کانادا گروه F

۲۹ نوامبر اکوادور – سنگال گروه A

۱ دسامبر ژاپن– اسپانیا گروه E

۳ دسامبر تیم اول گروه A - تیم دوم گروه B

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید